Glukomannan

Lösligt fiber med många effekter

Glukomannan är en naturlig växtfiber som flitigt används i kosttillskott för viktkontroll. Fibret har positiva effekter för vår allmänna hälsa och kan vara oss behjälplig under en lågkaloridiet.

  • Vad är glukomannan?
  • Vilka positiva effekter har det?

Vad är glukomannan?

Glukomannan är en vattenlöslig växtfiber, hemicellulosa, som är uppbyggd av kolhydraterna glukos och mannos. Glukomannan som används i kosttillskott utvinns vanligen ur konjakroten som länge använts i japansk matlagning, där det benämns som konnyaku.

Vi människor kan inte bryta ner dessa fibrer och tillgodogöra oss dem som energi, men de passerar vårt mag-tarmsystem med en hel del positiva effekter för oss.

Konjakroten med glukomannan

Glukomannans positiva effekter

En av de största orsakerna till att vi använder glukomannan i kosttillskott är som komplement till lågkaloridieter för viktkontroll, och orsakerna till att många upplever det fungera är många. De lösliga fibrerna har en svällande förmåga i vätska och ökar sin volym med 300 % i magen, vilket medför en ökad mättnadskänsla. Maten tar dessutom längre tid för magen att bryta ner när dessa komplexa fibrer ligger i vägen och magsäckstömningen sker långsammare. På så sätt håller vår mättnad i sig under en längre tid än vanligt. Blodsockret stiger inte lika kraftigt, utan håller sig på en jämnare nivå, vilket kan bidra till ett minskat sötsug. Går du på diet men har svårt att hålla dig till det begränsade matintaget, kan glukomannan hjälpa dig att stå emot hungerkänslor och sötsug.

Det har även visat sig att glukomannan har positiva effekter på våra kolesterolnivåer i blodet, vilket beror på att de binder gallsalter. Gallsalter tillverkas av kolesterol och frisätts i tunntarmen när vi äter mat med fett i. Vanligtvis är återupptaget av förbrukade gallsalter mycket högt och det behöver inte tillverkas nya. Glukomannan binder dessa gallsalter och för med sig dem ut ur kroppen, vilket medför att nya gallsalter måste tillverkas och mer kolesterol går åt i processen med resultatet minskade kolesterolnivåer. Flera studier* har påvisat sambandet mellan glukomannan och sänkta kolesterolnivåer. Ett högt kolesterolvärde har många negativa effekter, inte minst för hjärt- och kärlhälsan.

Lösliga fibrer fungerar även som prebiotika, mat till goda bakterier i tarmarna som främjar den naturliga floran. En bra tarmmiljö är nära förknippad med ett normalt immunsystem.

Fibertillskott med glukomannan

 
Diet Fiber

EFSA är Europas kontrollerande organ för mat och vilka hälsopåståenden som får göras i samband med enskilda ämnen. De har enligt noga kontroller godkänt** glukomannan som ett kolesterolsänkande ämne samt den viktreducerande verkan som fibern verkar ha. För att ta del av de gynnsamma effekterna krävs dock en daglig dos på runt 1 gram glukomannan fördelat på 3 gånger, tillsammans med vatten.

Referenser:

*Effect of glucomannan on plasma lipid and glucose concentrations, body weight, and blood pressure: systematic review and meta-analysis. Sood N, Baker WL, Coleman CI. University of Connecticut Schools of Medicine and Drug Information, Hartford Hospital, USA. 2008.

**EFSA Journal 2010;8(10):1798

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Allt om Ashwagandha

Ashwagandha är en kraftfull och populär ört inom det ayruvediska hälsosystemet.
 

Allt du behöver veta om kollagen

Kollagen finns i all bindväv, så som leder, brosk, hud och hår.
 

Kolesterolvänliga ämnen

Vad ska man äta för att bibehålla ett hälsosamt kolesterolvärde? Inspireras här!
 

Psylliumfröskal

Psylliumfrön är fiberrika och bra för magen och vid viktminskning.
 

Därför ska du äta fiber

Fibrer är bra för tarmfunktionen och bidrar med näring till tarmfloran!
 

Intervallträning och fettförbränning - del 2

Andra delen med fördelarna av intervallträning i syfte att öka fettförbränning.
 

Allt om den populära ginseng-roten

Ginsengroten har en uppiggande effekt, och bidrar dessutom till immunsystemet.
 

HIIT Högintensiv Intervallträning

Högintensiv intervallträning HIIT, är ett tidseffektivt sätt att träna på!
 

Allt om den näringsrika maskrosen

Visste du att maskrosen inte bara är ett ogräs utan också nyttig som hälsokost?
 

Allt du vill veta om omega-3

Varför är omega-3 fettsyror så omtalade?
Visa fler