Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Vad är vitamin C?

Vitamin C är ett av våra vanligaste vattenlösliga vitaminer som bland annat behövs för att upprätthålla immunförsvaret. Men vilka livsmedel innehåller mest vitamin C, och vad är liposomalt C-vitamin?

Tillskott med vitamin C

 
Vitamin C 1000 +
 
Vitamin C Pulver
 
Vitamin C
 
C-Vitamin Brus
 
Liposomal vitamin C

Vad är C-vitamin bra för?

Vitamin C går även under benämningen askorbinsyra och är ett vattenlösligt vitamin som bland annat behövs för bildandet av kollagen i kroppen. Kollagen är det protein som binder ihop kroppen och behövs bland annat för välmående leder och för att behålla hud, hår och naglar starka. Även hormonbildningen behöver C-vitamin för att kunna fungera normalt.

Men allra mest känt är kanske vitamin C för sin funktion som antioxidant, det vill säga att skydda kroppens celler från att brytas ned. Denna nedbrytning kallas oxidativ stress och pågår ständigt eftersom vi hela tiden byter ut våra celler, men stressen ökar vid exempelvis hård träning, rökning, stress och solning. Genom att äta C-vitaminrika livsmedel tillför vi antioxidanter som motverkar denna process. C-vitamin optimerar dessutom upptaget av järn, vilket är orsaken till att det är bra att kombinera järnkapslar eller järnrik kost med ett intag av C-vitamin.

Kiwi, apelsin, persilja och broccoli tillsammans med en burk med vitamin C-tabletter.

C-vitamin i mat

C-vitamin i finns i de flesta typer av frukt, bär och grönsaker, men det är citrusfrukterna som blivit mest omtalade på senare tid. Exempel på några riktigt C-vitaminrika livsmedel är broccoli, paprika, apelsin och brysselkål. Det kan dock vara bra att tänka på att vitaminet är värmekänsligt och därför kan det förstöras vid tillagning på höga temperaturer. För att inte gå miste om vitaminets goda egenskaper bör du därför gärna äta råa livsmedel med vitamin C eller komplettera ditt intag på annat håll. Nedan ser du en tabell över vilka livsmedel som innehåller mest C-vitamin jämfört med kosttillskott med C-vitamin.

Tabell över hur mycket c-vitamin som finns i paprika, apelsin, broccoli och c-vitaminpulver från Healthwell.

Tillskott av vitamin C

Vitamin C är ett vanligt tillskott, och är populärt att äta i förskylningstider. Det behövs idag mer studier för att säkert kunna fastställa att C-vitamin lindrar och motverkar förkylningssymptom, men däremot är det bevisat att vitaminet behövs för ett normalt fungerande immunsystem. Immunsystemet skyddar kroppen mot olika påfrestningar som virus och bakterier, och ett välbalanserat immunsystem är därför bra för att skydda sig mot förkylning.

Även du som tränar mycket kan med fördel äta ett tillskott av vitamin C i direkt samband med träning. Detta eftersom kroppen bryts ned vid träningen och blir extra mottaglig för exempelvis infektioner, men vitamin C bidrar till att immunsystemet upprätthålls även vid tuff träning. Du kan till exempel blanda ner lite C-vitaminpulver i din vattenflaska eller ta en tablett med C-vitamin innan träningen. C-vitamin finns nästan alltid också i multivitaminer.

Vattenflaska i glas med hölje av silikon med tryck av Svensk Hälsokost

Vad är liposomal vitamin C?

Att ett vitamin är liposomalt innebär att det är inkapslat i fosfolipider i små bubblor. Dessa har egenskapen att kunna ta sig igenom matsmältningssystemet utan att brytas ned av exempelvis magsyra. Det beror på att även våra egna cellmembran består av fosfolipider - det är alltså något som redan finns naturligt i kroppen. Vitaminet tas istället upp direkt i tarmarna vilket kan göra ett liposomalt tillskott mer effektivt än tabletter och kapslar eftersom det är mer biotillgängligt.

KAN MAN TA För mycket C-vitamin?

Eftersom C-vitamin är vattenlösligt kan ett eventuellt överskott av vitamin C utsöndras med urinen. Därför är biverkningar ovanligt. Däremot bör du inte äta mycket stora doser av vitamin C under långa perioder eftersom det då kan verka som en prooxidant snarare än en antioxidant. Då kan nedbrytningen av cellerna istället påskyndas. Höga doser av C-vitamin kan också orsaka obehagliga kroppsreaktioner som diarré och njursten (hos känsliga personer).

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Välj rätt multivitamin

En guide till att välja rätt multivitamintillskott.
 

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
 

Vad är vitamin B12 bra för?

Vitamin B12 finns i animaliska produkter och behövs för blodbildningen i kroppen.
 

Vitamin B5, pantotensyra

Vitamin B5 finns med i kroppens ämnesomsättning och den mentala orken.
 

Vitamin B6, pyridoxin

Vitamin B6 ingår i nervsignaleringen, hormonbalansen och ämnesomsättningen.
 

Stor guide: vitaminer

Vitaminer har stor betydelse för din prestationsförmåga och energiproduktion.
 

5 skäl att äta D-vitamin

5 viktiga skäl till varför vi bör få i oss D-vitamin.
 

Stor guide till vitamin D

Vitamin D samspelar med kalcium och är särskilt viktigt under vintern.
 

Vitamin B3, niacin

Niacin hör till B-vitaminerna som ingår i kroppens förbränningsprocess.
 

Vitamin B9, folsyra

Folsyra är viktigt för den som planerar eller väntar barn.
 

Vitamin B1, tiamin

Vitamin B1, även kallad tiamin, ingår i kroppens energiproduktion.
 

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett större behov av.
 

D-vitamin

D-vitamin har till slut fått erkännande som essentiellt ämne för optimal hälsa
 

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
 

Vitaminer och mineraler för atleter

Här kan du läsa mer om vitaminer och mineraler för dig som atlet.
 

Vitamin B2, riboflavin

Vitamin B2 kallas även riboflavin och ingår i energiomsättningen.
 

Håll förkylningen borta

Tips på hur du lättast förebygger och lindrar förkylningssymtom.
 

Biotin för håret

Biotin är populärt som tillskott för hårkvaliteten.
 

Hår, hud och naglar

Kosttillskott som bidrar till kvaliteten på hår, hud och naglar.
 

Snyggt solbrun med betakaroten

Med betakaroten kan du skydda dig mot solen och samtidigt få färg.
 

Allt om Vitamin A

Vitamin A förekommer som retinol och karoten.
 

Stora guiden om Vitamin K

Vitamin K behövs för blodets koagulation och bentätheten.
 

Stora guiden om Vitamin E

Vitamin E är ett fettlösligt vitamin som fungerar som antioxidant.