Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Mineralerna som bygger upp dig

Mineraler är viktiga för att vi ska må bra och de bidrar till att bygga upp delar av vår kropp. De är livsnödvändiga att tillföra eftersom vi själva inte kan tillverka dem. För lite mineraler kan ge specifika sjukdomstillstånd, men för stora mängder från kosttillskott kan också vara skadligt.

Studier visar att vi har minskat mineralhalten i marken med 75 procent på 100 år och alltså bara har 25 procent kvar. Växterna är inte lika näringsrika som förr. När vi köper mat kollar vi sällan på innehållsförteckningen för att se vilka mineraler vi får i oss. Livsmedelsindustrin processar vår mat för att ge den bättre hållbarhet, konsistens och smak men det gör i sin tur att flera mineraler och andra näringsämnen som vitaminer, antioxidanter och fibrer försvinner.

Frukt och grönsaker som är rika på mineraler

Multimineral som tillskott

Det finns dock multimineral-tillskott som innehåller ett brett spektrum av mineraler som gör det lättare att få i sig den dagliga dosen. Ett komplett multimineraltillskott är Holistic Mineraldroppar. Denna innehåller mer än 70 mineraler och spårämnen i jonform som är den mest lättupptagliga formen. De mest kända mineralerna av dessa är:

  • Magnesium, tungviktaren
  • Zink, utmanaren
  • Selen, veteranen.

Tillskott från Holistic

 
Zink
 
Magnesium
 
Selen
 
Mineraldroppar
 
MultiMineral

Magnesium, tungviktaren

Den kanske allra mest kända mineralen är magnesium. Vi är många som känner till den och många som använder den. Den behövs bland annat för produktionen av protein, för omsättning av kalcium och för normal nerv- och muskelfunktion.

Om magnesium lätt ska tas upp av kroppen ska du söka efter lättupptagliga former som magnesium-citrat, magnesium-malat och magnesium-laktat eller magnesium i jonform. Undvik magnesiumoxid, som knappt kan tas upp alls.

Zink, utmanaren

Zink är en viktig mineral som bland annat fungerar antiinflammatoriskt. Zink ingår i över 300 enzymer i kroppen som påverkar omsättningen av proteiner, kolhydrater, fett, nukleinsyror och vissa vitaminer och mineraler. Zink är också kopplat till en normal blodsockerreglering. En orsak till det är att zink reglerar insulin. Zink är också kopplat till normalt blodtryck, minne och inlärning samt till att motverka oxidativ stress som i sin tur hänger ihop med vårt åldrande.

När du letar efter tillskott med zink är ett tips att titta efter dess kelaterade form, exempelvis zinkglukonat och zinkaspartam. Att ett mineral är kelaterat innebär att den är bunden till en aminosyra och detta förbättrar upptaget.

Selen, veteranen

Selen finns i jorden, dock är våra svenska jordar fattiga på selen och gör att vi generellt får i oss för lite och kan då behöva äta mer selenrik kost eller ta tillskott. Fisk, skaldjur och ägg är de rikaste källorna till selen. Selen skyddar våra celler att åldras i förtid och hjälper till att stärka vårt immunförsvar. Vita blodkroppar, som försvarar kroppen mot infektioner, verkar fungera sämre vid för lite selen i kroppen. Dessutom bidrar selen till normal sköldkörtelfunktion och normal bildning av spermier.

Selen ingår i många multimineraltillskott, men det är viktigt att tänka på att multimineraltillskott tillverkade utanför Sverige ofta innehåller mindre selen än optimalt. Detta eftersom de inte är anpassade till våra förhållanden.

Andra mineraler

Det finns över 70 andra mineraler och spårämnen som spelar en avgörande roll för uppbyggnaden och underhållet av din kropp. Många kan du få i dig via kosten men du kan med fördel komplettera en sund kosthållning med ett eller flera bra kosttillskott. Här hittar du alla kosttillskott från Holistic.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

  Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
  Vitaminer och mineraler för tjejer

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett större behov av.
  Mineraler för träning

Mineraler för träning

Din kropp behöver mineraler för kunna upprätthålla en rad livsviktiga processer.
  Så påverkas du av magnesium

Så påverkas du av magnesium

Magnesium har många viktiga funktioner och verkar som motpol till kalcium.
  Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
  Vitaminer och mineraler för atleter

Vitaminer och mineraler för atleter

Här kan du läsa mer om vitaminer och mineraler för dig som atlet.
  Därför är zink bra för kroppen

Därför är zink bra för kroppen

Zink är ett viktigt mineral som bidrar till ämnesomsättningen på olika vis.
  Hår, hud och naglar

Hår, hud och naglar

Kosttillskott som bidrar till kvaliteten på hår, hud och naglar.
  Så fungerar selen

Så fungerar selen

Selen är en antioxidant och har betydelse för hårets och naglarnas kvalitet.
  Ämnen för ögon och syn

Ämnen för ögon och syn

Vilka är de bästa ämnena för ögonen och synen? Svaren får du här!
  Alger

Alger

Alger är mycket näringsrika och finns i flera olika varienter som hälsokost.
  Välj rätt multivitamin

Välj rätt multivitamin

En guide till att välja rätt multivitamintillskott.
  Raw paranötgröt

Raw paranötgröt

Denna mättande gröt med paranötter, hampa och chia blir en lyxig raw frukost.
  Hälsa och välmående

Hälsa och välmående

Grundläggande råd för att främja din hälsa och ditt välmående.
  Energismoothie

Energismoothie

Smoothie som innehåller både protein, vitaminer, mineraler och kolhydrater.
  Ämnen för ökad lust

Ämnen för ökad lust

Om lusten sviker i sängkammaren finns det flera ämnen som kan hjälpa.
  Varifrån kommer kosttillskotten?

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
  Stor guide: vitaminer

Stor guide: vitaminer

Vitaminer har stor betydelse för din prestationsförmåga och energiproduktion.
  Tips för att bli piggare

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
  Morgonsmoothie

Morgonsmoothie

Vill du starta dagen nyttigt och hälsosamt så har du här en god smoothie.