Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Är jod viktigt för oss?

Jod behövs för att hormonproduktionen ska fungera och har en stor inverkan på vår ämnesomsättning. Jod är även viktigt för barns utveckling och gravida har därför ett ökat behov. Vår största källa till mineralet är bordssalt som är berikat med jod.

  • Vad är jod?
  • Tillskott med jod
  • Var finns det naturligt?

Tillskott med jod

 
Lugols Iodine 12%
 
Core Vitamins
 
Jodikelp

Vad är jod?

Jod är ett livsnödvändigt grundämne som ansvarar för produktionen av hormoner. Sköldkörteln kräver närvaro av jod för att för att kunna tillverka hormoner, och jod har därför en stor inverkan på vår ämnesomsättning. Jod stärker också tillväxten och är viktig för barns utveckling. Gravida rekommenderas därför att äta extra jod.

Rekommenderat dagligt intag för jod är 150 mcg per dag. Eftersom vi har mycket jodfattiga odlingsjordar i Sverige, är vårt bordsalt berikat med jod, vilket också är vår största jodkälla. För lite jod kan medföra att hormonproduktionen blir för låg, ämnesomsättningen stannar av och vi blir överviktiga. Den som lever på kaloriunderskott under en lång tid, utesluter animaliska produkter eller inte äter berikat bordssalt löper störst risk att få i sig för låga nivåer och behöver få i sig extra jod från andra källor.

Tillskott med jod

Jod ingår i multivitaminer för den som vill säkerställa sitt intag och i algtillskott, eftersom alger naturligt innehåller jod. Det finns även som enskilt tillskott för den som behöver få i sig ett extra intag.

Biverkningar

Med normala intag av jod finns inga biverkningar. Doser på över 1000 mcg kan medföra störningar i hormonproduktionen.

Var finns jod naturligt?

Algtillskott

 
Algtabletter
 
Chlorella
 
Spirulina Pulver
 
Chlorella

Jodberikat bordssalt är vår överlägset största jodkälla och rekommenderas därför framför oberikat salt. Även fisk, skaldjur och mjölkprodukter innehåller jod. Alger är ett bra alternativ för den som inte äter animaliska livsmedel.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

  Mat och kosttillskott under graviditeten

Mat och kosttillskott under graviditeten

Det är extra viktigt att ta hand om kroppen vid en graviditet - men hur?
  Välj rätt multivitamin

Välj rätt multivitamin

En guide till att välja rätt multivitamintillskott.
  Graviditetsträning

Graviditetsträning

Träningstips för dig som är gravid.
  Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
  Vitaminer och mineraler för tjejer

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett större behov av.
  Mineraler för träning

Mineraler för träning

Din kropp behöver mineraler för kunna upprätthålla en rad livsviktiga processer.
  Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
  Vitaminer och mineraler för atleter

Vitaminer och mineraler för atleter

Här kan du läsa mer om vitaminer och mineraler för dig som atlet.
  Uppbyggande hormon och fettförbränning

Uppbyggande hormon och fettförbränning

GH bidrar till fettförbränningen men många faktorer påvkerkar.
  Uppvärmning, nedvarvning och stretch, viktigt eller myt?

Uppvärmning, nedvarvning och stretch, viktigt eller myt?

Är det viktigt eller onödigt att värma upp, varva ned och stretcha vid träning?
  Stor guide: vitaminer

Stor guide: vitaminer

Vitaminer har stor betydelse för din prestationsförmåga och energiproduktion.
  Vitamin B9, folsyra

Vitamin B9, folsyra

Folsyra är viktigt för den som planerar eller väntar barn.
  Därför är zink bra för kroppen

Därför är zink bra för kroppen

Zink är ett viktigt mineral som bidrar till ämnesomsättningen på olika vis.
  Chili, capsaicin

Chili, capsaicin

Chili innehåller capsaiciner som har effekt på vår ämnesomsättning.
  5 tips för ökad fettförbränning

5 tips för ökad fettförbränning

Teorier och metoder kring fettförbränning är nästintill oändligt.
  Fettförbränning och könsskillnader

Fettförbränning och könsskillnader

De fysiologiska mekanismerna bakom fettförbränning är väldigt komplexa
  Därför är kolhydrater viktigt

Därför är kolhydrater viktigt

Kolhydraterna är en grupp av energigivande näringsämnen - lär dig mer här!
  Alger

Alger

Alger är mycket näringsrika och finns i flera olika varienter som hälsokost.
  Ekologisk hudvård - en guide

Ekologisk hudvård - en guide

Lär dig allt om ekologisk hudvård och få värdefulla tips på vad du ska tänka på.
  Energismoothie

Energismoothie

Innehåller allt du behöver för att kicka igång systemet.
  Ämnen för ökad lust

Ämnen för ökad lust

Om lusten sviker i sängkammaren finns det flera ämnen som kan hjälpa.
  Det här är mangan

Det här är mangan

Mangan fungerar som en antioxidant och behövs för metabolismens funktion.
  Gå ner i vikt

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
  Därför är kalcium bra för dig

Därför är kalcium bra för dig

Kalcium bygger upp vårt skelett och förekommer i flera olika tillskott.
  Vad är vitamin C?

Vad är vitamin C?

Vitamin C är populärt i förkylningstider och har flera funktioner i kroppen.
  Så påverkas du av kalium

Så påverkas du av kalium

Kalium hjälper till att reglera blodtrycket.
  Så påverkas du av magnesium

Så påverkas du av magnesium

Magnesium har många viktiga funktioner och verkar som motpol till kalcium.
  Vad är L-tyrosin?

Vad är L-tyrosin?

Tyrosin medverkar i produktionen av tre betydelsefulla hormoner i kroppen.
  Så fungerar selen

Så fungerar selen

Selen är en antioxidant och har betydelse för hårets och naglarnas kvalitet.
  Hur påverkar taurin kroppen?

Hur påverkar taurin kroppen?

Aminosyran taurin finns ofta i energidrycker och har många funktioner.
  Därför är järn bra för hälsan

Därför är järn bra för hälsan

Järn är ett livsbiktigt mineral som fungerar som syretransportör i blodet.