Aktuella artiklar | Nystart 2022 | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Få ditt friskaste år någonsin

Februari är här, och det betyder tyvärr också att förkylningar, influensor och andra virus går in i sin högsäsong. Här ger vi därför våra tips på hur du kan göra det nya året till ditt friskaste någonsin!

Håll dig frisk under det nya året med hälsosamma vanor.Håll dig frisk under det nya året med hälsosamma vanor.

1. Boosta immunförsvaret med rätt kost

Om du vill hålla dig så frisk som möjligt bör du först och främst se till att äta en hälsosam kost som täcker kroppens behov av näring och antioxidanter. Vitamin C, vitamin D, zink och selen är särskilt viktiga näringsämnen eftersom de bidrar till immunsystemets normala funktion. Underskatta inte heller vikten av en välmående tarmflora, eftersom hela 80 % av vårt immunförsvar sitter i tarmen. Tarmfloran mår bäst av en kost rik på fullkorn, grönsaker och rotsaker, baljväxter samt mejeriprodukter med probiotika (mjölksyrabakterier). Probiotika finns även som kosttillskott.

2. Prioritera sömnen

Brukar du tumma på sömnen lite för ofta? Då är du långt ifrån ensam, men om du vill ha en friskare vardag bör du göra sömnen till en prioritet. Förutom att främja minnet, koncentrationen och humöret stärker en god natts sömn nämligen även immunförsvaret så att vi blir mindre känsliga för virus och infektioner. Om du upplever att det är svårt att somna är det en god idé att lägga ifrån dig datorn och mobilen en stund innan du lägger dig. Studier visar nämligen att personer som undviker skärmar innan nattsömn somnar snabbare, sover fler timmar samt får mer högkvalitativ sömn (1).

3. Hitta dolda bakteriefällor i vardagen

Att en god handhygien är viktigt för att undvika att smittas av bakterier och virus har vi lärt oss, inte minst under de senaste åren. Men det finns även dolda bakteriefällor i vardagen som vi inte alltid tänker på. Några vanliga exempel är mobiltelefonen och nyckelknippan, vilka lätt samlar på sig smuts och bakterier som sedan överförs till dina händer. Minimera risken för detta genom att torka av dem med en trasa med rengöringsspray minst en gång i veckan.

4. Rör på dig en stund varje dag

Fysisk aktivitet har en stressreducerande effekt som gynnar immunförsvaret. Helst bör du planera in några träningspass i veckan där du rör dig mer intensivt, men huvudsaken är att du är aktiv en stund varje dag. Du kan till exempel starta dagen med lite lättare stretching eller rörelseträning, eller varför inte göra det till en god vana att ta en lunchpromenad varje dag? Det viktigaste är alltså inte vad du gör, utan det faktum att du rör på dig.

5. Ta hand om din mentala hälsa

Som vi nämnde tidigare kan stress ha en negativ effekt på vårt immunförsvar och göra oss mer infektionskänsliga. Det ökar dessutom risken för depression och ångest (källa). Glöm därför inte bort att avsätta tid till ditt mentala och själsliga välmående, gärna en liten stund varje dag. Mindfulness, meditation och yoga är exempel på stressreducerande aktiviteter som enligt studier dessutom ökar välbefinnandet om de utförs regelbundet (källa). En skön skogspromenad, där du kan andas ut och njuta av naturen, är också ett utmärkt sätt att rensa tankarna och samla ny energi.

Tips! Testa yoga nidra, en meditativ form av yoga som löser upp både mentala och fysiska spänningar.

Boosta ditt immunförsvar:

 
Probiotic Vital
 
Vitamin C 1000 +
 
Probiotic Premium
 
QURE Liposomal C
 
Zink Plus
 
Super Quercetin

Referenser:

  1. Bindu Krishnan, Rama Krishna Sanjeev, R G Latti. 2020. Quality of Sleep Among Bedtime Smartphone Users. (Hämtad 2021-12-10)
Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Gör ditt eget sköljmedel

Gör ditt eget sköljmedel

Gör ditt eget sköljmedel med eteriska oljor. Bra för dig, dina kläder & miljön.
  Gör ditt eget body butter

Gör ditt eget body butter

Tillverka ett fluffigt body butter med sheasmör och kokosolja.
  Gör ditt eget ansiktsvatten med eteriska oljor

Gör ditt eget ansiktsvatten med eteriska oljor

Gör ditt eget återfuktande ansiktsvatten med ekologiska ingredienser.
  Gör ditt eget cerat

Gör ditt eget cerat

Glöm torra, spruckna läppar med detta enkla recept på ditt eget läppbalsam!
  Gör ditt eget torrschampo

Gör ditt eget torrschampo

Gör ditt eget torrschampo med enkla ingredienser.
  Gör ditt eget ansiktsserum

Gör ditt eget ansiktsserum

Gör ett ansiktsserum med hallonfröolja! Återfuktande och cellförnyande.
  Ger ditt kosttillskott önskad effekt?

Ger ditt kosttillskott önskad effekt?

Ett kosttillskott ska fungera över tid. Läs mer om det här!
  Så påverkas du av dina kostvanor

Så påverkas du av dina kostvanor

Här kan du läsa mer om hur du påverkas av dina kostvanor!
  Läs allt om Atkins-dieten

Läs allt om Atkins-dieten

Atkinsdieten är den mest kända varianten på lågkolhydratkost i modern tid.
  Stärk immunförsvaret med klokare kostval

Stärk immunförsvaret med klokare kostval

Så här stärker du immunförsvaret med smartare kostval.
  Så startar du din hälsoresa 2022!

Så startar du din hälsoresa 2022!

Våra 7 bästa tips för hur du håller ditt nyårslöfte och börjar med nya vanor!
  Olgas 14 enkla tips för krångelfria resultat

Olgas 14 enkla tips för krångelfria resultat

Hitta motivationen till ett hälsosammare liv med Olga Rönnberg!
  Uppvärmning, nedvarvning och stretch

Uppvärmning, nedvarvning och stretch

Är det viktigt eller onödigt att värma upp, varva ned och stretcha vid träning?
  Energiboosta året! Hälsovanorna som ökar din energi

Energiboosta året! Hälsovanorna som ökar din energi

Läs våra tips på hur du får en riktigt energifylld start på det nya året.
  Så mycket energi förbrukar du

Så mycket energi förbrukar du

Hur många kalorier förbrukas vid en promenad?
  Rena luften med eteriska oljor

Rena luften med eteriska oljor

Rena luften med eteriska oljor.
  Klara löploppet

Klara löploppet

Vi ger dig tips på träningsupplägg för att klara 5- eller 10 kilometersloppet.
  Antiinflammatorisk kost

Antiinflammatorisk kost

Maghälsa del 2:1: Läs mer om antiinflammatorisk kost och hur det kan hjälpa.
  Träna för fettförbränning

Träna för fettförbränning

Vilken träningsform är bäst ur fettförbränningssynpunkt? Här får du svaret.
  Mat för dig med IBS mage

Mat för dig med IBS mage

Maghälsa del 3:1: Lindra IBS mage med enkla medel.