Aktuella artiklar | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Susanna Jungbloms bästa anti-aging-tips!

Vår hälsoinspiratör Susanna Jungblom delar med sig av sina bästa anti-aging-tips. Hon delar med sig av vilka vanor som har passat henne och som hjälpt hennes naturliga glow på traven, passa på att inspireras!

Susanna i en fåtölj i ett vardagsrum med en kopp i handen. Naturligt är temat när det kommer till anti-age för Susanna.

Susanna menar att det allra mesta hon gör när det kommer till hälsa-, välmående och skönhetsrutiner innefattar anti-age.
– Allt jag gör är det egentligen lite anti-aging-effekt på. Det handlar om helheten. Bra, ren kost, motion – och det absolut viktigaste som jag också är väldigt inne på: att skydda sig mot solen. Det är någonting som det finns så otroligt mycket studier på. När du inte skyddar dig sätts de ytliga åldersprocesserna igång. Du får rynkor och slappare hud utan solskydd, så att använda solskyddsfaktor om du är ute i solen och inte ligga och pressa i solarium är verkligen något att ha i åtanke.

Att tänka på helheten och tänka naturligt är bland det viktigaste för Susanna när det kommer till hennes eget sätt att se på anti-ageing överlag. I hennes egen rutin ingår hälsosamma vanor, kosttillskott och något hon nyligen fått upp ögonen för är kombinationen NAD+ och resveratrol. Vi går igenom Susannas bästa tips!

NAD+ i kombination med resveratrol

– Resveratrol har varit populärt länge då det ska hjälpa till att skydda och reparera inifrån, och finns till exempel i skal på röda vindruvor. NAD:en säger man jobbar ännu mer på cellulär nivå. NAD i kombination med resveratrol tror jag är ett supertillskott! Själv gillar jag NAD + resveratrol, som innehåller just både NAD och resveratrol. Någonting jag verkligen brinner för är hur man kan leva så ung, fräsch och frisk som det går så länge som möjligt.

Vad är NAD+ resveratrol?
Healthwell NAD + Resveratrol Plus är ett kombinationstillskott med NAD+ och resveratrol. NAD+ är ett ämne som finns naturligt i kroppen. I takt med att vi åldras minskar våra nivåer av NAD+. Det forskas för fullt om ämnet fortfarande, men något vi vet idag är att NAD+ roll som koenzym och medhjälpare till kroppens enzymer är avgörande för många biokemiska reaktioner i kroppen. Koenzymer binder till enzymerna och hjälper till att påskynda eller möjliggöra kemiska reaktioner som annars inte skulle ske – eller skulle ske mycket långsammare. Resveratrol finns bland annat naturligt i vindruvsskal, och fungerar som en naturlig antioxidant. Ämnet är en polyfenol, och är särskilt känt för sin roll i den så kallade "franska paradoxen". Begreppet syftar till att människor i södra Frankrike har en låg dödlighet i hjärt- kärlsjukdomar, trots en kost rik på mättat fett – och att förklaringen skulle vara det höga intaget av rött vin som innehåller resveratrol från vindruvsskal. NAD + Resveratrol Plus innehåller både NAD+ och resveratrol som samverkar effektivt för att ge bästa möjliga resultat – där effekten blir starkare av att ämnena är kombinerade. Produkten innehåller även flera andra ämnen, såsom quercetin och Q10, som på olika sätt förstärker både NAD+ och reservatrolets effekt.


Hälsosamma vanor & naturligt – inifrån och ut!

– Jag vill göra allt jag kan för att må så bra som möjligt och leva så länge som möjligt, temat är naturligt. Jag gör ju det mesta så naturligt jag kan, och läser på mycket om produkter och om sådant jag stoppar i mig. Det är viktigt att göra research innan och bara använda produkter och göra sådant man känner sig trygg med, och är du osäker kan det vara bra att rådgöra med någon först.

Mindre stress

– Att man tar en liten stund för sig själv och försöker djupandas eller bara slappna av, och att man försöker att inte stressa upp sig. Alla blir stressade, men det är hur du hanterar det som är det viktiga.

Tillskott för olika syften

– Jag tar massvis med tillskott. Kollagen, hyaluronsyra, resveratrol, omega-3, D-vitamin, C-vitamin – för varför inte? Jag tar allt på morgonen så att jag har det gjort. Magnesium kan tas innan sänggåendet för en avslappnande effekt på musklerna. Sedan använder jag också betakaroten som har fungerat bra för mig som försöker undvika att vara för mycket i solen. Jag har precis beställt Betakaroten Plus som jag ska testa, innan använde jag Betakaroten 100. Betakaroten använder jag inte året runt – jag börjar med det ungefär en månad innan sommar eller solsemester.

Sömn – förbättra kvaliteten med rogivande rutiner!

– Det är extremt viktigt att man sover ordentligt. Är det någonting jag aldrig ändrar på i mina rutiner så är det min sömn. Jag vill alltid lägga mig innan 22 och gå upp innan 7. Minimum 7 timmar per natt – jag vill gärna sova 9 timmar! Sedan är en bra sovmiljö viktigt. Det är under sömnen allt repareras, cellförnyelse och allting.

Att skapa förutsättningar som gör sömnen så bra som möjligt kan ha stor betydelse för sömnkvaliteten, menar Susanna.
– När du sover förnyas cellerna och allt repareras. Att inte kolla på en skärm för tätt inpå att jag lägger mig är något som har gjort skillnad för min sömn. Jag mäter min sömn med en klocka, och har jag suttit vid en skärm innan sänggående ser jag att min djupsömn inte blir lika lång. När jag istället varvar ner eller mediterar, lyssnar på bra musik som är i en bra frekvens, eller gör min rutin med ansiktsmassage så sover jag betydligt bättre och djupare. Något som också kan hjälpa vissa att få en bättre sovmiljö är att ha det svalt och mörkt omkring sig.

Lymfmassage och hudvård – kan fungera som anti-age på naturlig väg

– Lymfmassage och ansiktsmassage är ett bra sätt att spendera tiden utan att sitta vid en skärm. Det är något som jag har som en egen rutin för: jag tar det lugnt, tvättar ansiktet, gör en lymfmassage och så kanske jag lägger en ansiktsmask. Det finns så mycket du kan göra för dig själv. Anti-aging-ansiktsmassage är något jag gör dagligen också. För mig är det väldigt viktigt att saker och ting är naturliga, och att det görs på ett bra och skonsamt sätt. Det har visat sig finnas så många bra fördelar och effekter av massage, så det är något jag rekommenderar för den som vill testa något som också är naturligt. För ansiktsmassage tycker jag att Healthwell PURE Jojobaolja är skön och mild mot huden, och ofta använder jag en gua sha-skrapa i kombination med oljan för min ansiksmassage. I min övriga hudvårdsrutin använder jag bara naturliga produkter!

Tips! Läs Ansiktsmassage för lymfsystemet - så gör du! där Susanna berättar mer om sin rutin med lymfmassage.



Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Så får du ditt bästa glow

Så får du ditt bästa glow

Få ditt bästa glow med vår hälsoinspiratör Johanna Hector!
 
Lär känna Susanna Jungblom

Lär känna Susanna Jungblom

Susanna vill hjälpa kvinnor att hitta en balans och nå sina hälsomål.
 
Susanna Jungbloms apelsin- och chokladfudge

Susanna Jungbloms apelsin- och chokladfudge

Baka Susanna Jungbloms enkla och goda apelsin- och chokladfudge till jul!
 
En diet utan namn - Olga Rönnbergs bästa tips för ett hälsosamt liv

En diet utan namn - Olga Rönnbergs bästa tips för ett hälsosamt liv

Olga Rönnberg guidar till hur du skapar kostvanor som funkar i det långa loppet.
 
Olga Rönnbergs bästa tips för vardagsmotion

Olga Rönnbergs bästa tips för vardagsmotion

Olga Rönnberg tipsar om vardagsmotion och att lyckas ta 10000 steg om dagen.
 
Våra bästa skönhetstips för sommaren

Våra bästa skönhetstips för sommaren

Ge lyster till hud och hår i sommar med våra enkla knep!
 
Vill du komma igång med yoga? Få de bästa tipsen!

Vill du komma igång med yoga? Få de bästa tipsen!

Vår ambassadör, yogainstruktören Johanna Hector delar med sig!
 
Löpschema för nybörjare - elitlöparen Josefine Johnssons bästa tips

Löpschema för nybörjare - elitlöparen Josefine Johnssons bästa tips

Testa Josefines 2-veckorspass för dig som är ny på löpning!
 
Ansiktsmassage för lymfsystemet - så gör du!

Ansiktsmassage för lymfsystemet - så gör du!

Vår hälsoinspiratör Susanna visar sin ansiktsmassage för lymfsystemet.
 
Mat för dig med IBS-mage

Mat för dig med IBS-mage

Lindra IBS-mage med enkla medel.
 
Så skapar du hälsosamma vanor som håller

Så skapar du hälsosamma vanor som håller

Bli mer hälsosam med hjälp av tiny habits - Susanna förklarar hur!
 
Hur man lär sig bättre självkänsla

Hur man lär sig bättre självkänsla

Susanna Jungblom berättar hur vi enkelt bygger upp självkänslan!
 
En hälsosam livsstil som småbarnsförälder

En hälsosam livsstil som småbarnsförälder

Hur lever man hälsosamt i vardagen som småbarnsförälder? Susanna tipsar!
 
Hemmaträning: HIIT-pass på 7 minuter

Hemmaträning: HIIT-pass på 7 minuter

Har du svårt att hinna med träningen? Testa ett 7 minuters HIIT-pass!
 
Hudvård för bristningar och celluliter

Hudvård för bristningar och celluliter

Varför får man bristningar och celluliter och hur blir man av med dem?
 
Träna för fettförbränning

Träna för fettförbränning

Vilken träningsform är bäst ur fettförbränningssynpunkt? Här får du svaret.
 
Raw Food

Raw Food

Maghälsa del 2:2: Lär dig mer om kosthållningen Raw food.
 
Tips för att bli piggare

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
 
Stärk immunförsvaret med klokare kostval

Stärk immunförsvaret med klokare kostval

Så här stärker du immunförsvaret med smartare kostval.
 
Gör en renande detox med juice

Gör en renande detox med juice

Lär dig hur du maximerar kroppens reningsprocess med hjälp av juice.