Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

En diet utan namn - Olga Rönnbergs bästa tips för ett hälsosamt liv

Olga Rönnberg är fembarnsmamman som står bakom företaget MammaFitness, som hjälper kvinnor mitt i livet att ändra inställning till och vanor kring träning och kost. Här berättar hon om sin filosofi kring dieter.

Hur ska du bygga upp en hållbar kost som du kan klara dig med i alla livets situationer? Den dieten har inget namn. Det är en kosthållning där alla näringsämnen är med, inget utesluts och det är inte några hårda regler som håller kosten tajtare och tajtare. Med den kosthållningen kan du resa och äta ute på restaurang, men även lära dig tacka nej till något du inte tycker om. Och allt utan dåligt samvete och ångest dagen efter. Det är en dag-för-dag-metod som inte låter särskilt sexig, men det är den som funkar. Löften om snabba resultat lockar kanske mer, men om du letar efter resultat som håller i längden är det vad du behöver lära dig.

Vilken kosthållning är bäst?

Mat betyder så mycket för oss - umgänge, nöje, njutning, energi och ibland tröst. Det är inte heller konstigt att många har en åsikt om vilken kosthållning som är bäst. En menar att du ska undvika vitt socker, en annan att du ska undvika fett och en tredje att raw food är bäst. En del är också rädda för att äta för mycket och gå upp i vikt, eller för att inte haka på den senaste diettrenden som skulle kunna vara mirakelkuren vi väntat på. För dieter är populära, ingen tvekan om saken. Hur många har du själv testat? Oavsett antal gissar jag att du sällan (eller aldrig) blivit nöjd med det långsiktiga resultatet, förmodligen eftersom det inte höll i sig. Kanske utvärderade du inte heller varför det inte fungerade, utan du kanske hoppade på nästa trend eller helt enkelt gav upp. Det här är problemet som jag vill lösa!

Olga Rönnbergs Proteintillskott

 
Pannkaksmix
 
Havreprotein
 
Olgas Vassleprotein
 
Core Whey Protein
 
Use Like Sugar
 
Protein Bar

En kosthållning som fungerar hela livet och för hela familjen

Min grundläggande filosofi med "dieten utan namn" är att äta så allsidigt som möjligt, obehandlad mat, med en hyfsat jämn fördelning av kalorier från proteiner, fetter och kolhydrater. Jag läser innehållsförteckningar noga och ju kortare de är, desto bättre innehåll. Men jag är inte hysterisk. Det går alltid att göra bra val även om de inte är perfekta - huvudsaken är att de blir bra så ofta som möjligt. Jag tror också på att börja smått, ta ett litet steg i taget. Du kommer exempelvis långt enbart genom att ta bort tillsatt socker, synligt fett och snabba kolhydrater i de flesta av dina måltider.

Min diet är inte lowcarb, högproteindiet, lågfettdiet eller paleo. Den har inga strikta regler eller hårda ramar. Den baseras på dig, vem du är, dina preferenser och hur ditt liv ser ut. Du ersätter mindre näringsrika livsmedel med sådana som har mer näring vilket ger en långsiktig förbättring för ditt välmående utan att du får en känsla av uppoffringar. Du ska kunna leva så här i fortsättningen, så ribban är därför inte överdrivet hög utan på en nivå du kan behålla livet ut. Dessutom kan du fortsätta äta god mat och hela familjen kan äta med dig - falukorv är ju faktiskt inte livsnödvändigt, inte ens för smala män eller barn.

Dieten utan namn ser ut så här:

  • Du äter varierad mat.
  • Varje måltid innehåller protein.
  • Du utesluter inga näringsämnen.
  • Du äter mycket grönt - minst 500 gram per dag!
  • Du äter tills du blir mätt och nöjd.
  • Du tillåter dig att njuta av sådant som inte är superhälsosamt av och till och utan att flippa ur helt.
  • Fokusera på vad du äter 90% av tiden, men inte då du är på semester, blir bortbjuden eller fått i dig ett extra glas rosévin. Det är inte de tillfällena som gör att du kommer ur form.
  • Om du har sötsug och cravings: se över hur mycket du äter och hur mätt du blir efter varje måltid. Räkna med att kunna känna dig mätt i 3-4 timmar efter varje gång du ätit för att minska sötsuget.
  • Om du är ute och äter – satsa på fisk. Dels äter de flesta för lite fisk, dels är det kul med fisk tillagad på andra sätt än man är van vid. Proteinet får du på köpet!
  • Lär dig att kolhydrater av rätt sort är din kompis, inte fiende. De hjälper dig att prestera på gymmet, du känner dig mer tillfredsställd och de kan till och med hjälpa dig med sömnen.
  • Ha kylskåpet, frysen och skafferiet fyllda av bra mat. Det du har hemma kommer du alltid äta upp, förr eller senare.
  • Planera maten i förväg, åtminstone dagen innan. Det avstressar och underlättar.

Dieten är enkel och utan stress. Du kan klara dig oavsett var du befinner dig. Den är näringsrik, tar bort cravings och gör att du orkar prestera på gymmet. För givetvis är motionen den andra, minst lika avgörande, delen i ett hälsosamt liv. Här hittar du del två i denna artikelserie, som tar upp vad träning egentligen bidrar med och hur du får ihop 10 000 steg om dagen.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

  5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
  Paleodieten

Paleodieten

Paleo grundar sig på stenålderskost och tar hänsyn till livsmedelskvalité.
  Glutenfri diet

Glutenfri diet

Varför glutenfritt? Och vad är glutenintolerans? Det kan du läsa om här.
  Olga Rönnberg - Träningstips för sommaren

Olga Rönnberg - Träningstips för sommaren

Hur håller man sina rutiner på semestern? Olga Rönnberg delar sina bästa knep!
  Dietnudlar med kyckling och ajvar

Dietnudlar med kyckling och ajvar

En hälsosam och snabblagad rätt som passar perfekt till vardagen!
  Kryddstarka dietnudlar

Kryddstarka dietnudlar

Detta är smakrik nudelrätt som passar utmärkt för dig som går på diet.
  LCHF

LCHF

LCHF, debatten om vad som är bäst för vår hälsa.
  Dietnudlar med lax

Dietnudlar med lax

En nudelrätt med en liten udda twist, god och mättande!
  Dietnudlar med tonfisk och oliver

Dietnudlar med tonfisk och oliver

En extremt snabblagad och nyttig maträtt som ger dig bestående energi.
  Sallad med diet nudlar

Sallad med diet nudlar

Väldigt mättande och smakrik sallad som också är kalorisnål.
  Olga Rönnberg: Lyckas med fettförbränningen

Olga Rönnberg: Lyckas med fettförbränningen

Olga Rönnberg från Mammafitness tipsar om effektiv fettförbränningsträning.
  Lyxig diet shake med jordgubbar

Lyxig diet shake med jordgubbar

Låt denna utsökta och isande kalla diet smoothie bli en del av din vardag.
  Tips för att bli piggare

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
  Välj rätt måltidsersättning

Välj rätt måltidsersättning

Måltidsersättning ger kaloriunderskott och passar bra för en snabb viktnedgång.
  Läs allt om Atkins-dieten

Läs allt om Atkins-dieten

Atkinsdieten är den mest kända varianten på lågkolhydratkost i modern tid.
  Jordgubbspaj utan gluten

Jordgubbspaj utan gluten

Glutenfri paj med mandel- och kokosmjöl.
  Kost för fettförbränning

Kost för fettförbränning

Förbättra din fettförbränning med rätt mat och kosttillskott.
  Olga Rönnbergs bästa tips för vardagsmotion

Olga Rönnbergs bästa tips för vardagsmotion

Olga Rönnberg tipsar om vardagsmotion och att lyckas ta 10000 steg om dagen.
  Gå ner i vikt

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
  Styrka utan muskeltillväxt

Styrka utan muskeltillväxt

Starkare men utan större muskler.
  Allt om Glukomannan

Allt om Glukomannan

Glukomannan är ett lösligt fiber som används i kosttillskott för viktkontroll.
  GI-metoden med tabell

GI-metoden med tabell

Livsmedelstabell över GI-värden.
  5 tips för att hålla igång under semestern

5 tips för att hålla igång under semestern

Håll igång även under semestern med enkla knep för alla träningstyper.
  Intermittent fasta

Intermittent fasta

Läs om intermittent fasta, som är underbyggt av en del vetenskaplig forskning.
  Så lyckas du med brun utan sol

Så lyckas du med brun utan sol

Bästa tipsen på hur du fixar en snygg, fräsch & naturlig färg med brun utan sol.