Aktuella artiklar | Nystart 2022 | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Olga Rönnbergs bästa tips för vardagsmotion

En bra kost kombinerat med rätt träning vid regelbundna tillfällen är A och O för att bibehålla dina goda rutiner. Här kommer därför mina bästa tips på hur du kan bygga upp dig, hålla dig mätt och ändå forma om kroppen.

Olga Rönnberg står i plankan på stenar ovanför havet.

Born to run - nja, men i alla fall till att gå. Vi vet att människan alltid gått mycket, men ändå är det så svårt att få in det i vardagen och våra liv. Många tror att de kan träna en timme om dagen och så räcker det. Och visst är det bra, men om du sitter still under de resterande 23 timmarna så blir effekten av träningen kanske inte så värst stor. Det är som kan vara ännu viktigare är vardagsmotionen, i fitnessvärlden kallas det värdet för NEAT (non-exercise activity thermogenesis). Alltså det du gör fysiskt utöver själva träningen. Det och dina träningspass kommer ge mest effekt både hälsomässigt och viktmässigt. I del ett av denna artikelserie berättade jag mer om några enkla kostvanor som gör att du håller dig på banan.

Tips på produkter

 
Olgas Omstart
 
Starka Former
 
Miniband Gummi

10 000 steg om dagen - så lyckas du

Problemet är att rekommendationen för vardagsmotion är att vi ska gå mellan 10 000 och 15 000 steg per dag, eftersom det kopplas till en rad hälsofördelar som sänkt blodtryck, mindre risk för diabetes och stärkt skelett till exempel. Men väldigt få av oss når upp till detta varje dag. Om ditt mål är att gå ner i vikt och du inte kan göra något för att intensifiera dina träningspass mer så rekommenderar jag därför att du satsar på 15-16000 steg per dag. Hur? Med hjälp av en stegräknare förstås! Jag föredrar en manuell stegräknare som fästs på byxorna över appar i telefonen, eftersom dessa kräver att jag alltid har telefonen på mig. Jag vill gärna ta pauser från telefonen ibland, så därför använder jag hellre stegräknare.

Här följer mina bästa tips för att komma upp i minst 10 000 steg per dag!

  1. Gå ut när du har lunch istället för att sitta still (varför inte ta med kollegorna på promenaden?). 30-45 min promenad är ett bra avbrott mitt på dagen.
  2. Ta trapporna. Hitta trapporna där du jobbar eller där du bor och välj dem över rulltrappor och hissar.
  3. Parkera bilen långt ifrån arbetsplatsen så att du blir tvungen att promenera.
  4. Ta omvägar med flit när du är på väg till skola, jobb, affär och så vidare.
  5. Gå ut på promenad efter du ätit middag - det är ett perfekt avslut på dagen eftersom det dessutom är avstressande.
  6. Stig av bussen eller tåget ett par stationer tidigare.
  7. Ta en härlig power walk. 1.5 timmes power walk ger dig ca 10 000 steg.
  8. Träffa dina kompisar utomhus! Istället för att fika kan ni ta en promenad. Walk and talk är det nya fika.
  9. Skaffa hund! Sedan jag själv skaffat hund så är jag tvungen att gå ut 3 ggr/dag och promenaderna varar i 20-30 minuter. Det kan lätt bli ett par tusen steg!
  10. Ladda ner Pokemon Go eller något liknande spel och gå ut på jakt med barnen.

Tips! Vill du få fler bra tips från Olga om träning? Här berättar hon mer om träning med fokus på att förbränna fett, komplett med instruerande videoklipp.

Olga Rönnberg ligger på golvet med sin hund.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  En diet utan namn - Olga Rönnbergs bästa tips för ett hälsosamt liv

En diet utan namn - Olga Rönnbergs bästa tips för ett hälsosamt liv

Olga Rönnberg guidar till hur du skapar kostvanor som funkar i det långa loppet.
  Olga Rönnberg: Lyckas med fettförbränningen

Olga Rönnberg: Lyckas med fettförbränningen

Olga Rönnberg från Mammafitness tipsar om effektiv fettförbränningsträning.
  Olga Rönnberg - Träningstips för sommaren

Olga Rönnberg - Träningstips för sommaren

Hur håller man sina rutiner på semestern? Olga Rönnberg delar sina bästa knep!
  Tips för att bli piggare

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
  Stretcha med Olga Rönnberg

Stretcha med Olga Rönnberg

Öka din rörlighet med enkla stretchövningar som Olga Rönnberg tipsar om.
  Olgas 14 enkla tips för krångelfria resultat

Olgas 14 enkla tips för krångelfria resultat

Hitta motivationen till ett hälsosammare liv med Olga Rönnberg!
  Välj hälsosam mat - 5 enkla knep

Välj hälsosam mat - 5 enkla knep

Med 5 enkla knep kan du lättare göra hälsosamma val i vardagen, trots stress.
  Olgas proteinbar

Olgas proteinbar

Gör dina egna proteinbars enkelt och snabbt hemma med Olga Rönnberg.
  Olgas chokladiga proteinbollar

Olgas chokladiga proteinbollar

Enkelt och snabba proteinbollar som passar perfekt som mellanmål.
  Så mycket energi förbrukar du

Så mycket energi förbrukar du

Hur många kalorier förbrukas vid en promenad?
  Tips för en piggare höst

Tips för en piggare höst

Låt inte höstmörkret bli en energitjuv. Vi har tipsen för en piggare höst.
  Johanna Hector tipsar: Så kombinerar du yoga med eteriska oljor

Johanna Hector tipsar: Så kombinerar du yoga med eteriska oljor

Så använder Johanna Hector eteriska oljor för att fördjupa känslan i yogan.
  Träna för fettförbränning

Träna för fettförbränning

Vilken träningsform är bäst ur fettförbränningssynpunkt? Här får du svaret.
  5 tips för att hålla igång under semestern

5 tips för att hålla igång under semestern

Håll igång även under semestern med enkla knep för alla träningstyper.
  Ramen med sojamarinerad tofu, shiitake och ägg

Ramen med sojamarinerad tofu, shiitake och ägg

God ramen med tofu, pak choy och ägg.
  5 tips för ett giftfritt hem

5 tips för ett giftfritt hem

Här får du tips på hur du med enkla medel kan få ett mer giftfritt hem!
  Hudvård för bristningar och celluliter

Hudvård för bristningar och celluliter

Varför får man bristningar och celluliter och hur blir man av med dem?
  Johanna Hector om lusten till yoga, meditation och rörelse

Johanna Hector om lusten till yoga, meditation och rörelse

Johanna Hectors bästa yogaövningar och tips för rörelse och närvaro i vardagen.
  Mat för dig med IBS mage

Mat för dig med IBS mage

Maghälsa del 3:1: Lindra IBS mage med enkla medel.
  Saffransnudlar med fänkål och räkor

Saffransnudlar med fänkål och räkor

Gör en god middag eller lunch. Saffransnudlar med fänkål och räkor!