5 tips för en bättre maghälsa

Lider du av förstoppning, diarré eller uppblåst mage? Du är inte ensam! Problem med en uppblåst och orolig mage är ett för många vanligt problem. En mage som är i obalans kan påverka vår vardag negativt. Så låt inte dess problem komma i vägen för din hälsa. Vi ger dig våra 5 bästa tips för en balanserad mage och lättare magkänsla.

Kvinna som formar ett hjärta med händerna på sin mage

1. Lättare matsmältning med enzymer

Enzymer är betydelsefulla för en normal matspjälkning och brist på dessa kan många gånger vara en av anledningarna till en uppblåst mage. Det som sker i kroppen när man har brist på enzymer är att matrester börjar jäsa i tarmen vilket medför att det bildas gaser, dessa kan i sin tur ge obehag som svullen och spänd mage. Enzymer som hjälper till att bryta ner maten vi äter är bland annat; pepsin som finns naturligt i vår magsaft, proteas som är växtenzymer som hjälper till att bryta ner protein, lipas för fettnedbrytning och amylas som finns i vår saliv och bidrar till spjälkningen av kolhydrater. Vill du lära dig mer om enzymer kan du läsa mer här!

Tillskott med enzymer

 
Enzym Vital
 
Bromelain
 
Digestive Enzymes
 
Vegan Enzymes


2. Mjölksyrabakterier för en balanserad tarmflora

Mjölksyrabakterier finns naturligt i tarmen och skyddar mot de skadliga bakterierna. En balanserad bakterieflora i tarmen är en viktig del i en god maghälsa. Att tarmfloran ibland kommer i obalans är något alla kan drabbas av någon gång i livet, och kan exempelvis bero en antibiotikakur som slår ut både de bra och dåliga bakterierna. Även stress och dåliga matvanor är något som påverkar tarmfloran negativt. Mjölksyrabakterier förekommer i riklig mängd i livsmedel som är sura, såsom filmjölk och fermenterade grönsaker. Idag finns även mängder av kosttillskott innehållande de nyttiga mjölksyrabakterierna för att underlätta ditt intag. Vill du lära dig mer om mjölksyrabakterier? Läs mer om de balanserande mjölksyrabakterierna här!

Tillskott med mjölksyrabakterier

 
Probio Vital
 
Probi Mage
 
LactoVitalis Pro
 
Probion Active

3. Gör magen nöjd med rätt kost

Kosten är en viktig del i vår maghälsa och "fel" livsmedel kan vara en stor bov i dramat. Många reagerar negativt på livsmedel såsom mjölkprodukter och mjöl (glutenprodukter), speciellt om magen redan krånglar. Dessutom kan livsmedel som innehåller mycket stärkelse ha en irriterande verkan på vår mage. Stärkelserika livsmedel innefattar bland annat potatis och andra rotfrukter. Rött kött är också något man bör undvika, eller dra ner på, då det är svårsmält för vår mage. Ett annat livsmedel som kan irritera magen är för stor mängd fibrer, och anledningen är att det bildas gaser vid nedbrytningen som kan reta tarmen. Däremot behöver vi fibrer för att hålla igång tarmarna, så en lagom mäng är alltså bäst. Fibrer finns naturligt i bland annat grönsaker, frukt, bönor, linser och fullkornsprodukter, och vet du med dig att du får i dig för lite av detta kan en idé vara att testa ett fibertillskott som ett komplement till den dagliga kosten.

4. Dra ner på socker

En stor konsumtion av socker kan leda till orolig och uppblåst mage. Anledningen till detta har att göra med sockret föder de naturliga jästsvamparna som finns i tarmsystemet, vilket kan leda till en svampinfektion. En svampinfektion ger en obalans i kroppen och en svullen mage som följd.

5. Motion gynnar maghälsan

De flesta magar mår bättre av motion. Det som sker i tarmsystemet när vi tränar/rör på oss är att tarmarna arbetar mindre för att sedan arbeta mer efter aktiviteten. Motion medför helt enkelt att tarmarna inte stannar av, utan får arbeta hela tiden. Långvarigt stillasittande leder däremot till mindre tarmaktivitet, vilket kan ge besvär som uppblåsthet. Så var aktiv i din vardag för en gladare mage!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Bli kvitt ballongmage

I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.
 

Enzymer

Enzymer byggs upp av protein och hjälper till att smälta maten vi äter.
 

Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Mjölksyrabakterier utgör vår naturliga tarmflora och motverkar onda bakterier.
 

Kom igång program för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
 

Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 

Bättre rörlighet

Förbättra din rörlighet med rätt träning och näring.
 

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
 

Tips för en piggare höst

Låt inte höstmörkret bli en energitjuv. Vi har tipsen för en piggare höst.
Visa fler