Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Viktiga tillskott under graviditeten

Rätt näring är viktigt under graviditeten!

Grattis till graviditeten! Nu har du en fantastiskt omtumlande, spännande, stundtals jobbig men helt magisk tid framför dig. Inför och under en graviditet uppstår det många frågetecken gällande kosthållningen, vad är okej att äta och vad bör man undvika? För om det är någon gång under ditt liv du ska se över vad du stoppar i kroppen är det när du är gravid.

  • Vad bör man tänka på gällande kosten?
  • Vilka vitaminer och mineraler är extra viktiga?
  • Varför skall man äta fleromättade fetter?
  • Vilka fisksorter kan jag äta och vilka bör jag undvika?

Nyttiga snacks & bär

 
Goji + Chocolate
 
Raw Aprikoskärnor
 
Vita Mullbär
 
Kokoschips

Produkter för mamman

 
Folsyra+B6+B12+D
 
Järn
 
Omega-3 Plus
 
Vitamin D3 5000 IE
 
Core Iron Caps+


Undvik tomma kalorier

Kanske har du redan fått höra att det är nu du verkligen kan unna dig när du är gravid. Det låter ju härligt, men är tyvärr är det inte sant. Tomma kalorier är livsmedel som innehåller mycket kalorier men väldigt lite näring såsom chips, godis, glass och bullar. Under dessa månader som du är gravid skall man faktiskt försöka att undvika så kallad "skräpmat" och istället välja nyttigare alternativ som är rika på näringsämnen och nyttiga fetter så som kokoschips eller torkade bär.

Faktum är att du inte behöver äta så mycket mer än vanligt då energibehovet inte ökar förrän mot slutet av graviditeten, och då med cirka 300 kcal.

Folsyra

Kvinnor som planerar att bli gravida eller är gravida rekommenderas att ta 400 mg folsyra dagligen, eftersom folsyran har en rad viktiga roller i fostrets utveckling. Folat och folsyra är olika former av samma B-vitamin och är nödvändiga för cellernas ämnesomsättning och för bildandet av röda blodkroppar. Folat finns naturligt i kosten, exempelvis i linser, bönor, baljväxter och mörkgröna bladgrönsaker men många kvinnor får i sig för lite av detta viktiga ämne. Folsyra är ett konstgjort framställt folat som är lättare för kroppen att ta upp. Brist på folat ger blodbrist (anemi) och kan leda till att fostret inte utvecklas normalt under graviditeten och får ryggmärgsbråck.

Järn

I slutet av graviditeten ökar behovet av järn och de flesta måste komplettera med järntabletter. Järn är viktigt för bland annat bildandet av röda blodkroppar och en brist på detta ämne leder till blodbrist för både dig och din bebis. Upptaget av järn stimuleras av C-vitamin så att ta gärna ett glas juice till maten. Upptaget av järn hindras av te och kaffe så undvik dessa som måltidsdryck. Mödravårdscentralen tar regelbundet blodprover på hemoglobin för att förebygga järnbrist så det är inget du behöver oroa dig för. Är du inte väldigt anemisk är det ingen risk att bebisen påverkas eftersom bebisen tar det den behöver först.

Kalcium

En annan mineral som det är viktigt att få tillräckligt utav är kalcium, som bland annat bidrar till utvecklingen av barnets tänder och benstomme. Kalcium finns naturligt i bland annat mjölkprodukter och ägg men går även att ta som kosttillskott.

D-vitamin

Vitamin D hjälper kroppen att ta upp kalcium därför är det extra viktigt att få i sig D-vitamin via kosten eller som kosttillskott. D-vitamin finns i exempelvis fisk, ägg och mjölk. Solen är en annan källa till vitamin D då det bildas naturligt i huden. En del kvinnor kan dock få pigmentförändringar av solen under graviditeten, så var extra försiktig med att vistas i solen då du är gravid.

Jod

Ett annat viktigt mineral är jod, som är tillsatt i vårt salt på grund av våra jodfattiga jordar. Jod är viktigt både för din och barnets sköldkörtelfunktion. Välj därför hushållsalt som är jodberikat.

Fleromättat fett

Nu när du är gravid är det viktigt att du får i dig tillräckligt av de fleromättade omega-3-fettsyrorna (EPA och DHA) då dessa är nödvändiga för att bebisen ska kunna utvecklas normalt och hålla sig friskt. DHA är särskilt viktigt för utvecklingen av det ofödda barnets hjärna och nervsystem. Fleromättade fettsyror finns bland annat i fet fisk, rapsolja och valnötter. Precis som med vitaminer och mineraler måste man få i sig omega-3 genom kosten eftersom kroppen inte kan bilda det själv.

Fisk och skaldjur är rika på både omega- 3, vitamin D, jod och selen som kroppen behöver extra utav under graviditeten, därför är det bra att äta fisk 2-3 gånger i veckan. Tänk på att avstå från vakuumförpackad fisk som serveras kall, till exempel gravad och rökt lax. Det går dock bra att äta färsk lax som är gravad. Hör du till dem som inte äter fisk så ofta kan du välja tillskott av omega-3 istället.



Här kommer riktlinjer för olika fisksorter!


FisksortFrånSäkerKan innehålla kvicksilverKan innehålla dioxin och PCB
AbborreX
All odlad fiskX
Alaska pollockX
AnsjovisX
BlåmusslorX
FiskbullarX
FiskpinnarX
FlundraX
GäddaX
GösX
HajX
HokiX
HummerX
KoljaX
Krabba (det vita köttet)X
KräftorX
KummerX
LakeX
Lax och laxfiskarX
Lax och öringÖstersjön, Vänern, VätternX
LutfiskX
MakrillX
RockaX
RäkorX
RödspättaX
RödingVätternX
SardinerX
SejX
SikX
SikVänernX
Sill (även inlagd)X
Stor hälleflundraX
SvärdfiskX
TilapiaX
Tonfisk på burkX
Tonfisk färsk och frystX
TorskX


Observera att vissa fiskar bör man avstå att äta för miljöns skull. Ät gärna fisk med MSC-märkning (Marine Stewardship Council).

Stort lycka till!

Sammanfattning

  • Undvik tomma kalorier
  • Ta tillskott på folsyra för att undvika blodbrist och skador på fostret
  • Komplettera med järntabletter för att undvika anemi
  • Tillskott av kalcium säkerhetsställer god utveckling av barnets tänder och benstomme
  • Vitamin D hjälper kroppen ta upp kalcium
  • Brist på jod kan skada din och barnets sköldkörtelfunktion
  • Fleromättade fetter är viktiga för barnets utveckling
Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Graviditetsträning

Träningstips för dig som är gravid.
 

Kosttillskott vid övergångsåldern

Få tips på hälsokost som kan hjälpa till att lindra klimakteriebesvär.
 

Tillskott för unga

Ungdomar och tillskott - hur ska man tänka och vad är rekommendationen?
 

Välj rätt viktminskningstillskott

Välj rätt dietpiller till din viktminskningsmetod, för att nå ditt resultat!
 

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
 

CrossFit: kost & kosttillskott

Peter Bláha tipsar om rätt kost och kosttillskott för CrossFit.
 

5 tips för att hålla igång under semestern

Håll igång även under semestern med enkla knep för alla träningstyper.
 

CrossFit: grunder

Låt dig inspireras av Peter Bláha som berättar om grunderna i CrossFit.
 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 

Dextros

Dextros är en vanligt förekommande sockerart i både livsmedel och kosttillskott.
 

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
 

Kasein som kosttillskott

Kasein är ett långsamt protein från mjölk.
 

Hudvård för bristningar och celluliter

Varför får man bristningar och celluliter och hur blir man av med dem?
 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Hår, hud och naglar

Kosttillskott som bidrar till kvaliteten på hår, hud och naglar.
 

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
 

Vitamin B9, folsyra

Folsyra är viktigt för den som planerar eller väntar barn.
 

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
 

Maltodextrin

Maltodextrin är en snabb och komplex kolhydrat som ofta förekommer i tillskott.
 

Stor guide: Så maximerar du din fettförbränning

Snabbguide för dig som vill bränna fett och komma i form.
 

Måltidsersättning: Så lyckas du

Hur lyckas man med sin måltidsersättning? VI avslöjar alla knep.
 

Gör en renande detox med juice

Lär dig hur du maximerar kroppens reningsprocess med hjälp av juice.
 

Yoga för nybörjare

Lär dig allt du behöver för att komma igång med yoga!
 

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
 

BMI

BMI är ett vanligt använd mått för kroppsfett - läs mer om det här!
 

Rena kroppen från vintertorrhet

Få värdefulla tips på hur du blir av med din vintertorra hud.
 

Äggprotein som kosttillskott

Äggprotein är ett medlsnabbt protein med hög kvalitet.
 

Därför är kalcium bra för dig

Kalcium bygger upp vårt skelett och förekommer i flera olika tillskott.
 

Stor guide till vitamin D

Vitamin D samspelar med kalcium och är särskilt viktigt under vintern.
 

Därför är järn bra för hälsan

Järn är ett livsbiktigt mineral som fungerar som syretransportör i blodet.
 

Så påverkas du av magnesium

Magnesium har många viktiga funktioner och verkar som motpol till kalcium.
 

Är jod viktigt för oss?

Jod krävs för att hormonproduktionen ska fungera och finns i berikat bordssalt.
 

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett större behov av.
 

Välj rätt måltidsersättning

Måltidsersättning ger kaloriunderskott och passar bra för en snabb viktnedgång.