Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Moa Hals

Lär känna vår hälsoinspiratör Moa Hals lite närmare och hennes syn på hälsa! Moa har ett stort mat- och träningsintresse och har sitt Instagramkonto @halsen där mat och inte minst hälsosamma frukostar står i fokus, men också träning.

Namn: Moa Hals
Ålder: 27 år (1991)
Intressen: Människor, relationer, personlig utveckling, hälsa, mat och matupplevelser, resor och livsstil.
Arbete: Arbetar som HR-konsult på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Utbildad personalvetare. Har även mitt egna företag Halsens kök, som jag gör en del uppdrag genom.

Hur får du in hälsa i din vardag?
- Jag försöker att inte krångla till det så mycket. Sedan är det något jag prioriterar. Jag skjuter inte upp exempelvis rörelse utan ser till att röra på kroppen varje dag på ett eller annat sätt. Både träning och kost är något jag planerar in, såsom att jag har en plan inför nästkommande dag hur min matdag ska se ut. Att ligga ett steg före tycker jag fungerar väldigt bra för att undvika energidippar och kanske mindre sunda matval. Har alltid ett mellanmål till eftermiddagen på jobbet. Vilket mina kollegor ofta kommenterar och önskar att jag preppade även till dem, haha. Kanske skulle starta ett mellanmålskoncept och börja sälja drömmiga kontorsmellis?!

Hur får du ihop vardagen när det gäller att hinna med jobb, familj, intressen och att hinna äta och träna rätt? Har du några tips för att lösa det pusslet?
- Kanske ett tråkigt svar men även här handlar det för mig om att planera. Att fundera över vem man vill hinna träffa under veckan, när man kan träna och vad man ska äta för middag under veckan. Eller vilken kväll som ska vara fri från planering, där man hinner koppla av, vilket är minst lika viktigt. Sedan är det också viktigt att kunna vara spontan såklart, men har man grunden planerad finns det även utrymme för det spontana!

Vad fick dig att bli intresserad av hälsosam kost, och speciellt frukostar?
- Jag har alltid älskat mat och tränat mycket. Så intresset har alltid funnits hos mig. Jag är uppväxt med en mysig frukoststund, en stund som var minst lika viktigt som middagen. Under högstadiet började jag intressera mig mer för hur kosten kan påverka kroppen. Då gick jag i idrottsklass och spelade både fotboll, friidrott och hade kort på Friskis&Svettis. Jag har även läst en del kurser inom kost och hälsa på universitetet för mitt egna intresses skull. Sen har jag alltid varit med i köket när mamma och pappa lagat mat, vilket säkerligen påverkat mitt intresse för matlagning. Just frukostarna är nog något jag även inspirerats av till stor del under mina resor, älskar att utforska nya frukostställen, inte minst i New York!

Hur behåller du motivationen till att träna?
- För mig handlar träning minst lika mycket om den mentala biten, så motivationen kommer ifrån att jag vill ha en bra dag med en bra energi - vilket jag får av träningen. Sedan behöver det inte alltid vara så komplicerat, det kan ibland räcka med 20 minuters hemmaträning och en promenad till jobbet. Hellre ofta och kort än sällan och avancerat.

Vad är hälsa för dig?
- Ordet balans och dess personliga innebörd är det första jag kommer att tänka på. Balansen som man själv mår bra av, när man har hittat sin egen balans då tror jag man känner hälsa och välbefinnande.

Vad har du för tips till någon som vill bli mer hälsosam?
- Börja småskaligt och ändra sådant som du upprepar ofta. Byt exempelvis ut din frukost till en hälsosam frukost. När du har fått in den vanan kanske du kan lägga till att promenera en stund varje dag eller stå mer vid skrivbordet. Att planera sin kost en dag framåt tycker jag också gör stor skillnad. Så att man vet att det finns bra råvaror att göra en god och sund middag av eller att man har bra saker till ett mellanmål på jobbet.

Hur kom du själv in på det här med att leva en hälsosam livsstil?
- Det har nog på ett sätt vuxit fram och blivit allt starkare med åren. Men samtidigt har jag alltid intresserat mig för hälsa och hur man på egen hand genom att förändra små saker kan uppleva stor skillnad i hur man mår. Att vårda sin kropp, den enda man har, så att man orkar leva ett långt och friskt liv är mitt mål. Jag vill bli minst 100 år, precis som min gammelfarmor.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

  Receptmeny för en detox

Receptmeny för en detox

Hur och vad kan man egentligen äta under en detox? Här är en komplett meny!
  Hår, hud och naglar

Hår, hud och naglar

Kosttillskott som bidrar till kvaliteten på hår, hud och naglar.
  Tips för att bli piggare

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
  Havtorn

Havtorn

Havtorn är ett vanligt bär med ovanligt nyttiga egenskaper.
  Alger

Alger

Alger är mycket näringsrika och finns i flera olika varienter som hälsokost.
  Blåbärsgröt med acai och jordgubbar

Blåbärsgröt med acai och jordgubbar

Vår ambassadör Moa Hals recept på mättande gröt med blåbär, jordgubbar och acai.
  Gå ner i vikt

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
  Mat och kosttillskott under graviditeten

Mat och kosttillskott under graviditeten

Det är extra viktigt att ta hand om kroppen vid en graviditet - men hur?
  Vitaminer och mineraler för tjejer

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett större behov av.
  Hälsa och välmående

Hälsa och välmående

Grundläggande råd för att främja din hälsa och ditt välmående.
  Fett för träning

Fett för träning

Hur ska du som tränar tänka kring intaget av fett?
  Så undviker du vintertorr hud

Så undviker du vintertorr hud

Låt inte vintertorrheten få kontroll över din hud. Vi har tipsen som fungerar!
  Allt om fetter

Allt om fetter

Lär dig mer om olika typer av fett, vilka fetter du behöver få i dig och varför.
  Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
  Paleodieten

Paleodieten

Paleo grundar sig på stenålderskost och tar hänsyn till livsmedelskvalité.
  Julmysli med chia och hampafrön

Julmysli med chia och hampafrön

Rostad juligmüsli som ger dig en bra start på juldagsmorgonen.
  Träningsstart - så undviker du sjukdom

Träningsstart - så undviker du sjukdom

Kom i gång med träningen utan att dra på dig virus och infektioner.
  Håll förkylningen borta

Håll förkylningen borta

Tips på hur du lättast förebygger och lindrar förkylningssymtom.
  Hjärna, minne och koncentration

Hjärna, minne och koncentration

Vad ska man egentligen äta för att huvudet ska fungera på topp?
  Stor guide: vitaminer

Stor guide: vitaminer

Vitaminer har stor betydelse för din prestationsförmåga och energiproduktion.
  Vitaminer och mineraler för atleter

Vitaminer och mineraler för atleter

Här kan du läsa mer om vitaminer och mineraler för dig som atlet.
  Kost för friidrott: hopp

Kost för friidrott: hopp

Vad bör du som hoppare tänka på när du lägger upp din kost? Allt du behöver veta
  GI-metoden med tabell

GI-metoden med tabell

Livsmedelstabell över GI-värden.
  Vad är vitamin C?

Vad är vitamin C?

Vitamin C är populärt i förkylningstider och har flera funktioner i kroppen.
  Varifrån kommer kosttillskotten?

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
  Grön smoothie bowl med spirulina

Grön smoothie bowl med spirulina

En vacker smoothiebowl med spirulina, spenat och proteinpulver som mättar länge.
  LCHF

LCHF

LCHF, debatten om vad som är bäst för vår hälsa.
  Guide: hudvård för mogen hud

Guide: hudvård för mogen hud

Ta hand om mogen hud och minska fina linjer med rätt kost & hudvård.
  Så gör du ditt nyårslöfte till en livsstil

Så gör du ditt nyårslöfte till en livsstil

Uppnå nyårslöftet om att bli mer hälsosam! Våra hälsoinspiratörer guidar dig!
  Kosttillskott i klimakteriet

Kosttillskott i klimakteriet

Få tips på hälsokost som kan hjälpa till att lindra klimakteriebesvär.
  5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
  Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
  Mineraler för träning

Mineraler för träning

Din kropp behöver mineraler för kunna upprätthålla en rad livsviktiga processer.
  Te - världens hälsodryck

Te - världens hälsodryck

Te dricks i hela världen och ses ofta som en hälsodryck.
  Allt du behöver veta om kollagen

Allt du behöver veta om kollagen

Kollagen finns i all bindväv, så som leder, brosk, hud och hår.
  Aminosyror för träning

Aminosyror för träning

Aminosyror har en rad viktiga biologiska funktioner i kroppen!
  Vad är vitamin B12 bra för?

Vad är vitamin B12 bra för?

Vitamin B12 finns i animaliska produkter och behövs för blodbildningen i kroppen.
  Raw Food

Raw Food

Raw food är en kosthållning som baseras på oupphettad mat från naturen.
  Detox, en renande kur

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
  Träna för fettförbräning

Träna för fettförbräning

Vilken träningsform är bäst ur fettförbränningssynpunkt? Här får du svaret.
  Löpning för tjejer

Löpning för tjejer

Kom igång med löpträningen med enkla tips och upplägg.