Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Moa Hals

Lär känna vår hälsoinspiratör Moa Hals lite närmare och hennes syn på hälsa! Moa har ett stort mat- och träningsintresse och har sitt Instagramkonto @halsen där mat och inte minst hälsosamma frukostar står i fokus, men också träning.

Namn: Moa Hals
Ålder: 27 år (1991)
Intressen: Människor, relationer, personlig utveckling, hälsa, mat och matupplevelser, resor och livsstil.
Arbete: Arbetar som HR-konsult på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Utbildad personalvetare. Har även mitt egna företag Halsens kök, som jag gör en del uppdrag genom.

Hur får du in hälsa i din vardag?
- Jag försöker att inte krångla till det så mycket. Sedan är det något jag prioriterar. Jag skjuter inte upp exempelvis rörelse utan ser till att röra på kroppen varje dag på ett eller annat sätt. Både träning och kost är något jag planerar in, såsom att jag har en plan inför nästkommande dag hur min matdag ska se ut. Att ligga ett steg före tycker jag fungerar väldigt bra för att undvika energidippar och kanske mindre sunda matval. Har alltid ett mellanmål till eftermiddagen på jobbet. Vilket mina kollegor ofta kommenterar och önskar att jag preppade även till dem, haha. Kanske skulle starta ett mellanmålskoncept och börja sälja drömmiga kontorsmellis?!

Hur får du ihop vardagen när det gäller att hinna med jobb, familj, intressen och att hinna äta och träna rätt? Har du några tips för att lösa det pusslet?
- Kanske ett tråkigt svar men även här handlar det för mig om att planera. Att fundera över vem man vill hinna träffa under veckan, när man kan träna och vad man ska äta för middag under veckan. Eller vilken kväll som ska vara fri från planering, där man hinner koppla av, vilket är minst lika viktigt. Sedan är det också viktigt att kunna vara spontan såklart, men har man grunden planerad finns det även utrymme för det spontana!

Vad fick dig att bli intresserad av hälsosam kost, och speciellt frukostar?
- Jag har alltid älskat mat och tränat mycket. Så intresset har alltid funnits hos mig. Jag är uppväxt med en mysig frukoststund, en stund som var minst lika viktigt som middagen. Under högstadiet började jag intressera mig mer för hur kosten kan påverka kroppen. Då gick jag i idrottsklass och spelade både fotboll, friidrott och hade kort på Friskis&Svettis. Jag har även läst en del kurser inom kost och hälsa på universitetet för mitt egna intresses skull. Sen har jag alltid varit med i köket när mamma och pappa lagat mat, vilket säkerligen påverkat mitt intresse för matlagning. Just frukostarna är nog något jag även inspirerats av till stor del under mina resor, älskar att utforska nya frukostställen, inte minst i New York!

Hur behåller du motivationen till att träna?
- För mig handlar träning minst lika mycket om den mentala biten, så motivationen kommer ifrån att jag vill ha en bra dag med en bra energi - vilket jag får av träningen. Sedan behöver det inte alltid vara så komplicerat, det kan ibland räcka med 20 minuters hemmaträning och en promenad till jobbet. Hellre ofta och kort än sällan och avancerat.

Vad är hälsa för dig?
- Ordet balans och dess personliga innebörd är det första jag kommer att tänka på. Balansen som man själv mår bra av, när man har hittat sin egen balans då tror jag man känner hälsa och välbefinnande.

Vad har du för tips till någon som vill bli mer hälsosam?
- Börja småskaligt och ändra sådant som du upprepar ofta. Byt exempelvis ut din frukost till en hälsosam frukost. När du har fått in den vanan kanske du kan lägga till att promenera en stund varje dag eller stå mer vid skrivbordet. Att planera sin kost en dag framåt tycker jag också gör stor skillnad. Så att man vet att det finns bra råvaror att göra en god och sund middag av eller att man har bra saker till ett mellanmål på jobbet.

Hur kom du själv in på det här med att leva en hälsosam livsstil?
- Det har nog på ett sätt vuxit fram och blivit allt starkare med åren. Men samtidigt har jag alltid intresserat mig för hälsa och hur man på egen hand genom att förändra små saker kan uppleva stor skillnad i hur man mår. Att vårda sin kropp, den enda man har, så att man orkar leva ett långt och friskt liv är mitt mål. Jag vill bli minst 100 år, precis som min gammelfarmor.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Receptmeny för en detox

Hur och vad kan man egentligen äta under en detox? Här är en komplett meny!
 

Allt om fetter

Lär dig mer om olika typer av fett, vilka fetter du behöver få i dig och varför.
 

Hår, hud och naglar

Kosttillskott som bidrar till kvaliteten på hår, hud och naglar.
 

Havtorn

Havtorn är ett vanligt bär med ovanligt nyttiga egenskaper.
 

Alger

Alger är mycket näringsrika och finns i flera olika varienter som hälsokost.
 

Vad är vitamin C?

Vitamin C är populärt i förkylningstider och har flera funktioner i kroppen.
 

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
 

Mineraler för träning

Din kropp behöver mineraler för kunna upprätthålla en rad livsviktiga processer.
 

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
 

Viktiga tillskott under graviditeten

Vid en graviditet uppstår många frågetecken, vad är okej att äta och vad bör man undvika?
 

Fett för träning

Hur ska du som tränar tänka kring intaget av fett?
 

Så undviker du vintertorr hud

Låt inte vintertorrheten få kontroll över din hud. Vi har tipsen som fungerar!
 

Blåbärsgröt med acai och jordgubbar

Vår ambassadör Moa Hals recept på mättande gröt med blåbär, jordgubbar och acai.
 

Grön smoothie bowl med spirulina

En vacker smoothiebowl med spirulina, spenat och proteinpulver som mättar länge.
 

Julmysli med chia och hampafrön

Rostad juligmüsli som ger dig en bra start på juldagsmorgonen.
 

Stor guide: vitaminer

Vitaminer har stor betydelse för din prestationsförmåga och energiproduktion.
 

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett större behov av.
 

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
 

Stor guide: Så maximerar du din fettförbränning

Snabbguide för dig som vill bränna fett och komma i form.
 

LCHF

LCHF, debatten om vad som är bäst för vår hälsa.
 

Så gör du ditt nyårslöfte till en livsstil

Uppnå nyårslöftet om att bli mer hälsosam! Våra hälsoinspiratörer guidar dig!
 

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
 

Te - världens hälsodryck

Te dricks i hela världen och ses ofta som en hälsodryck.
 

Allt du behöver veta om kollagen

Kollagen finns i all bindväv, så som leder, brosk, hud och hår.
 

Aminosyror för träning

Aminosyror har en rad viktiga biologiska funktioner i kroppen!
 

Vad är vitamin B12 bra för?

Vitamin B12 finns i animaliska produkter och behövs för blodbildningen i kroppen.
 

Raw Food

Raw food är en kosthållning som baseras på oupphettad mat från naturen.
 

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
 

Fettförbrännande träning

Vilken träningsform är bäst ur fettförbränningssynpunkt? Här får du svaret.
 

Löpning för tjejer

Kom igång med löpträningen med enkla tips och upplägg.