Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet

Chiafrön

Chiafrön var tidigare ett relativt okänt frö i Sverige, men är numer en vardaglig ingrediens och näringstillskott. De små svarta fröna är fulla av näringsämnen och kan användas till all möjlig matlagning och bakning.

  • Varför är chiafrön nyttiga?
  • Chiafrön till matlagning
  • Chiafröets begynnelse

Chiafrön

 
Chiafrön EKO
 
Chiafrön

En skopa med chiafrön

Varför är chiafrön nyttiga?

Chiafrön är rika på en rad näringsämnen de flesta av oss är måna om att få i oss, varav de mest utmärkande näringsämnena är protein, omega-3 och kostfibrer.

CheckHögvärdigt protein18 av 20 aminosyror, 20 % protein
CheckLösliga kostfibrerMat till goda bakterier, verkar kolesterolsänkande
CheckOmega-31 gram omega-3/matsked, positivt för hjärta och hjärna

Högvärdigt protein innebär att så många av de 20 aminosyrorna som möjligt ska ingå i proteinet. Aminosyror är de komponenter som bygger upp ett protein och ger det dess struktur och kroppsfunktion. Proteinets upptag i kroppen avgörs av hur många aminosyror som ingår, och ett protein med många aminosyror är därför att föredra. Ofta är animaliska proteinkällor mer högvärdiga, men chiafrön är en stark vegetabilisk motsvarighet. Chiafrön har ett innehåll på hela 20 % protein, där 18 av 20 aminosyror ingår.

Lösliga kostfibrer är en annan stor del i chiafrön, med flera hälsofrämjande egenskaper. Lösliga kostfibrer ger näring åt goda bakterier i vår naturliga tarmflora, och bidrar genom det till ett fungerande immunsystem. Lösliga kostfibrer medverkar också till minskade kolesterolnivåer, genom att föra med sig gallsalter ut ur kroppen. Gallsalter tillverkas av kolesterol och återupptaget i kroppen är normalt sett stor. När fibrerna tar dem med sig måste dock nya gallsalter tillverkas och mer kolesterol går åt.

Omega-3 är en essentiell fettsyra som har en stor betydelse för vår allmänhälsa. Fettsyran kan i vår vanliga kost vara svår att få i sig i en tillräcklig mängd, och chiafrön erbjuder en bra sammansättning av omega-3. Omega-3 har positiva effekter på hjärta och kärl, och bidrar till hjärnans normala funktion och utveckling. En matsked chiafrön ger så mycket som 1 gram omega-3, vilket ungefär motsvarar 75 gram lax.

Chiafrön till matlagning

Chiafrön har en bred användning i köket, bara man är innovativ. Fröna har en svällande effekt i vätska, och bildar gelé runt sig, vilket gör chiafrön till en tacksam konsistensgivare i allt från gröt och dryck till desserter. Den naturella och milda smaken gör att chiafrön passar till det mesta och adderar näring till din måltid.

Chiapudding

Att chiafröna sväller medför även en ökad och mer långvarig mättnad, eftersom fröna tar mer plats i magsäcken och maten blir mer komplex att bryta ner. Strö chiafrön i din frukostmysli eller prova att blanda i en smoothie, för en stadig frukost. Tänk på att tugga ordentligt så att kroppen lyckas komma åt så mycket näring som möjligt.

Chiafröets begynnelse

Chiafrön sägs vara löparfolket Tarahumaraindianernas uppladdning och kraftkälla inför sin distanslöpning. Indianerna sväller fröna i vatten och dricker de som svalkande Chia Fresca. Chiafrönen kommer ursprungligen från Mexiko där de växer i bergen. Aztekerna har i årtusenden använt chiafrön som en del i sin hälsosamma kost och även för utvärtes bruk för att lindra smärtor och spänningar.

Det finns med andra ord många anledningar att göra chiafrön till vardagsmat. Låt dig inspireras och tillaga en kraftfull Chiapudding med kiwi, med Chafrön EKO som huvudingrediens.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Uppladdningsdrink med chiafrön

Omega 3 och kostfiber! Ett bra och enkelt sätt att starta dagen!
 

Därför pratar alla om macapulver

Macaroten är rik på näring och ger kraft och energi likt ginseng.
 

Chiaproteinfluff i vaniljsmak

Tillaga en fluffig succédessert rik på både protein, fiber & nyttiga fettsyror.
 

Därför pratar alla om hallonketon

Hallonketon används vid viktminskning för aptitkontroll och fettförbränning.
 

Chiapudding med kiwi

Chiapudding är en utmärkt frukost rik på omega-3, fiber och protein.
 

Chiapudding med smak av bounty

CHiapudding som smakar som godis.
 

Chiapudding grundrecept

Gott grundrecept på chiapudding.
 

Därför är zink bra för kroppen

Zink är ett viktigt mineral som bidrar till ämnesomsättningen på olika vis.
 

Därför är eteriska oljor bra för dig

Eteriska oljor används vid aromaterapi och hudvård, för dess egenskap och doft.
 

Chiapudding

Grundrecept på chiapudding. Variera med olika smaker!
 

Därför pratar alla om superalgen Chlorella

Den supernyttiga algen chlorella innehåller stora mängder näring och vitaminer.
 

Chia fresca

Chia fresca är en näringsrik dryck rik på omega-3 och kostfiber.
 

Promenadens alla fördelar

Promenaden är ett bra och skönt sätt att få in mer konditionsträning i vardagen.
 

Chiapudding med smak av apelsin

Chiapudding är frukosten på allas läppar - prova en variant med apelsinsmak.
 

Chiagröt med nötter

Starta dagen men en härlig chiagröt. Snabbt och nyttigt!
 

Sommarsallad

En somrig sallad för sommarens luncher och grillkvällar.
 

Chiapudding - vanilj & blåbär

Denna krämiga variant av chiapudding är rik på stärkande antioxidanter!
 

Proteinrika pannkakor med chiasylt

Glutenfria, proteinrika pannkakor som serveras med underbar chiasylt.
 

Chiapudding med smak av nypon

Nypon ger denna chiapudding en uppfriskande och god smak.
 

Chiapudding extra creamy

Extra krämig och proteinrik chiapudding med yoghurt och kvarg.
 

Raw paranötgröt

Denna mättande gröt med paranötter, hampa och chia blir en lyxig raw frukost.
 

Superbröd

Ett underbart gott, saftigt och fiberrikt mörkt bröd som är enkelt att göra!
 

Semlor med chia

Baka semlor till fettisdagen på ett nyttigare vis - här med chiafrön.
 

Måltidsersättningssmoothie

Gör din egen måltidsersättning i form av denna smoothie.
 

Julmysli med chia och hampafrön

Rostad juligmüsli som ger dig en bra start på juldagsmorgonen.
 

Kryddigt julbröd med gojibär

Smaka på julen varje dag genom detta kryddiga och fantastiskt saftiga julbröd på matbordet.
 

Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Mjölksyrabakterier utgör vår naturliga tarmflora och motverkar onda bakterier.
 

Overnight oats

Trendiga overnight oats blir en mättande och näringsrik start på dagen.
 

Smoothie med goji och chia

Ljuvlig smoothie med blandade frukter, gojibär och chiafrön.
 

Chiasylt raw

Låt chiafrön utgöra grunden till denna naturliga sylt med mindre socker.
 

Chiasmoothie med sting

Krya på dig med en härlig chiasmoothie med sting.
 

Julig chiapudding

Klassisk chiapudding i uppdaterad version, med juliga pepparkakskryddor.
 

Rödbetssallad

Byt ut den klassiska rödbetssalladen mot en godare och nyttigare variant.