Vitamin B3, niacin

Niacin, även kallat vitamin B3 eller nikotinsyra är ett vattenlösligt vitamin som tillhör gruppen B-vitaminer. Niacin fungerar bland anant som komponent i metabolismen och vid reparationen av DNA.

  • Vad är niacin?
  • Tillskott av niacin
  • Var finns niacin naturligt?

Multivitamin & B-komplex

 
Core Vitamins
 
Thorne Niacinamide
 
Mivitotal Plus
 
Vitamin B-Komplex

Vad är niacin?

Niacin hör till de vattenlösliga B-vitaminerna som ingår i kroppens förbränningsprocess av näringsämnen. Niacin hjälper även till vid produktion av vissa hormoner och reparerar DNA. Niacin har den ovanliga förmågan att faktiskt kunna tillverkas av kroppen själv till viss del. Produktionen är liten, så det täcker inte dagsbehovet på 16 mg, men kan ändå motverka en brist. Ett alltför lågt intag av niacin kan dock medföra en sänkning av ämnesomsättningen.

Niacinrika livsmedel

Tillskott av niacin

Niacin ingår i multivitaminer och B-komplex, för den som vill säkerställa sitt dagliga intag. Eftersom vi sällan behöver extra intag av det, finns det inte att tillgå som separat tillskott. Ett högt intag ger heller inga biverkningar.

Var finns det naturligt?

Kött och framförallt inälvsmat är den rikligaste källan. Nötter, baljväxter och fullkornsprodukter är också bra källor till niacin.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Vitamin C, askorbinsyra

Vitamin C är populärt i förkylningstider och har flera funktioner i kroppen.
 

Vitamin B5, pantotensyra

Vitamin B5 finns med i kroppens ämnesomsättning och den mentala orken.
 

Välj rätt multivitamin

En guide till att välja rätt multivitamintillskott.
 

Vitamin D

Vitamin D samspelar med kalcium och är särskilt viktigt under vintern.
 

Vitamin B12, kobalamin

Vitamin B12 är intressant främst för vegetarianer.
 

Vitamin B7, biotin

Biotin är populärt som tillskott för hårkvaliteten.
 

5 skäl att äta D-vitamin

5 viktiga skäl till varför vi bör få i oss D-vitamin.
 

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
 

Vitamin K

Vitamin K behövs för blodets koagulation och bentätheten.
 

Vitamin E

Vitamin E är ett fettlösligt vitamin som fungerar som antioxidant.
Visa fler
Staff ▲