Curcumin

från gurkmeja

Gurkmeja är en väl använd krydda i det asiatiska köket och är mycket karaktäristisk med sin starkt gula färg. Gurkmeja är även rikt på ett intressant ämne som kallas curcumin, en aktiv komponent som fungerar som antioxidant, vilket gör det intressant för hälsan i flera aspekter.

  • Gurkmejans ursprung
  • Curcumin som antioxidant
  • Kosttillskott som innehåller curcumin

Gurkmeja

Gurkmejans ursprung

Ingefärsväxten gurkmeja (Curcuma longa) är en tropisk ört som växer både vilt och på odlingar i Asien. Stammen i jorden plockas när växten är mogen, torkas och mals till det gula igenkännbara pulver som i dagligt tal kallas gurkmeja. Kryddan har inte bara använts som smakförstärkare i matlagning, utan även varit ett uppskattat naturmedel. Människor har då använt det både invärtes och utvärtes för den allmänna hälsan och magbalansen.

Curcumin som antioxidant

Det är curcumin som anses vara det aktiva ämnet i gurkmeja, och är det ämne som ger gurkmejan den kraftfulla gula nyansen. Curcumin fungerar som en mycket stark antioxidant med runt tio gånger högre effekt än vitaminer och mineraler.

Studier som har bedrivits på curcumin och gurkmeja med positiva resultat, har i de flesta fall beserat sig på utgångspunkten att det är en antioxidant. Antioxidanter fungerar nämligen som försvarsmekanismer mot oxidativ stress i kroppen. Hela tiden pågår nedbrytning av celler orsakade av fria radikaler, syreföreningar som frisätts i snabbare takt vid exempelvis solning, rökning och dålig kost. Oxidativ stress är då definitionen av när produktionen av de fria radikalerna är högre än antioxidanterna, vilket skapar en obalans. Forskning har visat att detta tillstånd under en längre period kan orsaka kroniska inflammatoriska besvär.

Vid en studie* påvisas den terapeutiska kapaciteten hos curcumin vid inflammatoriska tillstånd, där de flesta är förenade med den antioxidativa förmågan. Curcumin har testats för sin påverkan på exempelvis ledproblem, och har på senare tid blivit en intressant komponent vid behandling av reumatism och ledproblem, som en skonsam åtgärd utan bieffekter. Fler studier behövs dock för att säkert kunna framhäva dess effekter.

Kosttillskott som innehåller curcumin

Gurkmeja innehåller till ca 5 % curcumin, och kan användas som huskur för den allmänna hälsan. Minst en matsked om dagen krävs dock för att få effekt. Curcumin i gurkmeja kan dessutom vara svårt för kroppen att ta upp helt och hållet, och för att förbättra upptaget kan svartpeppar (piperin) tillsättas i gurkmejan.

Bra tillskott

Vill du slippa pulver och vätskeblandningar, finns rent curcumin i kosttillskott, utvunnet från gurkmejaextrakt. På så vis får du en renare dos curcumin som kroppen har lätt för att tillgodose sig.

Testa själv för att avgöra om curcumin har effekter för just dig. Blanda gurkmeja i ett glas vatten, eller prova ett rent tillskott.

* Referenser: Curcumin, Inflammation, and Chronic Diseases: How Are They Linked? Yan He, Yuan Yue, Xi Zheng, Kun Zhang, Shaohua Chen, Zhiyun Du, 2015

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost