Aktuella artiklar | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Enzymer

De mikroskopiska enzymerna har många viktiga funktioner i kroppen, trots sin ringa storlek. Enzymer är proteinbaserade och hjälper till att bryta ned maten vi äter så att all näring kan tas upp ordentligt.

Tillskott med enzymer

 
Enzym Vital
 
Laktas Vital
 
Betain HCL
 
Enzymer
 
Probiotic Complex
 
Bromelain
 
Digestive Enzymes
 
Enzymkomplex
 
Gluten Enzymes

Enzymernas funktion

Kroppen har mängder av enzymer med olika egenskaper och funktioner. Enzymer består av proteiner i mikroskopiska molekyler, som sätter igång kemiska reaktioner i kroppen och hjälper till att öka eller minska hastigheten på reaktionen. Våra celler innehåller mängder av enzymer och kan ha upp till 1000 stycken i sig. Enzymerna behövs för att maten vi äter ska kunna brytas ned och vi ska kunna ta upp näringen. Även vitaminer, mineraler och hormoner kan inte fungera ordentligt utan närvaro av enzymer.

Kvinna med magont.Enzymer har stor påverkan på magen.

Koenzymer är små molekyler som binder till enzymerna och bidrar till dess funktion, och hjälper till att transportera kemiska grupper mellan enzymerna. Koenzymer tillverkas från vitaminer, bland annat fungerar flera B-vitaminer och Q10 som koenzymer och koenzymerna återskapas sedan till stor del i kroppen för att hålla koncentrationen på en balanserad nivå.

Matsmältningens olika enzymer

Matsmältningen är en avancerad process som ständigt pågår i kroppen. Enzymer har en stor roll i att allt ska fungera och de fyller sin funktion redan från munnen och ner till tarmen.

När vi tuggar maten utsöndras enzymet amylas redan i munhålan via saliven. Amylas hjälper till vid spjälkningen av kolhydrater. I magsäcken hamnar maten i magsyran, där enzymet pepsin bryter ned proteiner ur maten. Pepsin är beroende av mängden magsyra för att fungera fullt ut. När maten sedan kommer ned till tolvfingertarmen fortsätter amylas-enzymet att bryta ned kolhydrater samtidigt som enzymet lipas sköter fettnedbrytningen och trypsin bryter ned proteiner.

Generellt kan man dela upp de olika enzymerna i tre grupper:

Metaboliska enzymerArbetar i blodomloppet, organ och vävnader.
MatsmältningsenzymerTillverkas naturligt i kroppen och hjälper till att bryta ned maten för att näringen ska tas upp.
MatenzymerTillförs till oss via maten vi äter. Matenzymer får vi i oss främst av frukt och grönsaker och de hjälper till vid matsmältningen precis som kroppens egna matsmältningsenzymer.

Tips och råd

Problem med matsmältningen kan visa sig som magsmärtor, lös eller hård mage och om näringsupptaget är fattigt kan det även ge upphov till orkeslöshet. Det kan finnas många olika anledningar till varför problem uppstår; långvarig stress, för dåligt tuggad mat eller brist på enzymer. Vissa av oss saknar till och med vissa enzym, och ett vanligt problem är avsaknaden av laktas, det enzym som bryter ned laktos från mjölkprodukter. Laktosintolerans är ett vanligt problem som bäst avhjälps genom uteslutande av mjölkprodukter alternativt välja laktosfria produkter.

Vid matsmältningsproblem är det därför viktigt att se över sina vanor och sin kost för att ta reda på vad som orsakar problemen. Se till att ha en grund av näringsrik, varierad kost och äta under lugna, avstressade former. Äter du en ensidig kost kan det vara grund för vissa problem. Personer som äter en mycket proteinrik kost eller har en kost som till största del består av kolhydrater, kan båda få liknande problem även om det beror på olika kosthållning.

Det finns även en rad livsmedel och kosttillskott du kan tillföra för att gynna matsmältningen. Vetegräs, papaya och aloe vera har visat sig innehålla en hög andel enzymer. Äter du en kost med mycket protein är tillskott med enzymerna bromelain, proteas och papain att föredra, då dessa enzymer hjälper till att bryta ned just proteiner. Även för kolhydratrik eller fettrik kost finns enzymtillskott med de lämpliga enzymerna amylas och lipas. Är du laktosintolerant finns det laktatenzym att tillgå för de tillfällen du vill kunna äta produkter med mjölk utan att få problem med magen.

Ett annat tips att tänka på är att enzymer som vi får i oss via maten har visat sig att vara värmekänsligt och förstörs till viss del vid temperaturer över 48 grader. Därför är det att föredra att regelbundet äta en del råkost. Speciellt äldre människor kan behöva tänka lite extra på vad de får i sig, eftersom vår kroppsegna enzymproduktion avtar med åren. Kort och gott är en balanserad och varierad kosthållning samt ett tillskott av rätt typ enzymer vid behov den bästa lösningen för en glad mage.

Enzymrika livsmedel

 
Chlorella EKO
 
Spirulina EKO
 
Vetegräs EKO
 
Papayapulver EKO
 
Papaya Hackad EKO
 
Papaya EKO
 
Skånskt Vetegräs
 
Vetegräspulver
 
Korngräsjuicepulver

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  När ska man ta sina kosttillskott?

När ska man ta sina kosttillskott?

Så kan du ta dina kosttillskott för bästa effekt.
  Så tar du hand om din mage

Så tar du hand om din mage

Maghälsa del 1: Vad är maghälsa och hur kan vi ta hand om vår mage?
  Raw Food

Raw Food

Maghälsa del 2:2: Lär dig mer om kosthållningen Raw food.
  Curcumin från gurkmeja

Curcumin från gurkmeja

Åmnet curcumin är intressant för hälsan och lederna utifrån flera aspekter.
  Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Maghälsa del 4:2: Mjölksyrabakterier utgör vår naturliga tarmflora. Läs mer!
  Mineraler för träning

Mineraler för träning

Din kropp behöver mineraler för kunna upprätthålla en rad livsviktiga processer.
  Ämnen för ögon och syn

Ämnen för ögon och syn

Vilka är de bästa ämnena för ögonen och synen? Svaren får du här!
  Bipollen, pollengranulat

Bipollen, pollengranulat

Bipollen eller pollengranulat, är ett mycket näringstätt livsmedel från bikupan.
  Hälsofördelar med vegetarisk kost

Hälsofördelar med vegetarisk kost

Vilka hälsofördelar finns det med att äta en vegetarisk kost?
  Kryddors hälsoeffekter på kroppen

Kryddors hälsoeffekter på kroppen

Krydda maten mer! Vi listar de 10 vanligaste kryddor och dess hälsoeffekter.
  Därför ska du äta antioxidanter

Därför ska du äta antioxidanter

Antioxidanter motverkar oxidativ stress och finns rikligt i frukt och grönt.
  Varifrån kommer kosttillskotten?

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
  Kosttillskott i klimakteriet

Kosttillskott i klimakteriet

Få tips på hälsokost som kan hjälpa till att lindra klimakteriebesvär.
  Därför är örtte bra

Därför är örtte bra

Lär dig mer om örtteernas olika effekter i kroppen.
  Honungens hälsoeffekter

Honungens hälsoeffekter

Lär dig mer om honung och dess hälsoeffekter.
  Allt du vill veta om material i kläder

Allt du vill veta om material i kläder

Vilket material är egentligen bäst att välja till träningskläder?
  Håll förkylningen borta

Håll förkylningen borta

Tips på hur du lättast förebygger och lindrar förkylningssymtom.
  L-Cystein

L-Cystein

Aminosyran L-Cystein är en svavelbärare som kan syntetiseras till glutation.
  Det här är hampa

Det här är hampa

Hampaväxten har många användningsområden och är mycket näringsrik.
  Alfa-liponsyra (ALA)

Alfa-liponsyra (ALA)

Alfa-liponsyra har kommit att bli mäkta populärt vid diet - läs mer om det här!
  Protein för träning

Protein för träning

Ditt proteinintag är avgörande för din utveckling och prestation inom träning.
  Psylliumfröskal

Psylliumfröskal

Psylliumfrön är fiberrika och bra för magen och vid viktminskning.
  Bli kvitt ballongmage

Bli kvitt ballongmage

Maghälsa del 3:2: I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.
  Så påverkas du av magnesium

Så påverkas du av magnesium

Magnesium har många viktiga funktioner och verkar som motpol till kalcium.
  Allt om vårdande Aloe Vera

Allt om vårdande Aloe Vera

Aloe vera (Aloe barbadensis) har positiva egenskaper för vår insida och utsida.
  Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
  5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
  Allt om den näringsrika maskrosen

Allt om den näringsrika maskrosen

Visste du att maskrosen inte bara är ett ogräs utan också nyttig som hälsokost?
  RDI- och UL-värden

RDI- och UL-värden

I denna artikel finner du RDI och UL-värden för vuxna män och kvinnor.
  CLA och fettförbränning

CLA och fettförbränning

Här sätter vi CLA under luppen för att klargöra om det kan underlätta din diet.
  Fiskolja

Fiskolja

Fiskolja innehåller de hälsosamma fettsyrorna EPA och DHA.
  Därför är zink bra för kroppen

Därför är zink bra för kroppen

Zink är ett viktigt mineral som bidrar till ämnesomsättningen på olika vis.