Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Enzymer

De mikroskopiska enzymerna har många viktiga funktioner i kroppen, trots sin ringa storlek. Enzymer är proteinbaserade och hjälper till att bryta ned maten vi äter så att all näring kan tas upp ordentligt.

  • Enzymernas funktion + koenzym
  • Matsmältningens olika enzymer
  • Tips och råd

Enzymrika produkter

 
Enzym Vital
 
Laktas Vital
 
Enzymkomplex
 
Elexir Enzymer
 
Probiotic Complex
 
Helazym
 
Bromelain
 
Papaya

Enzymernas funktion

Kroppen har mängder av enzymer med olika egenskaper och funktioner. Enzymer består av proteiner i mikroskopiska molekyler, som sätter igång kemiska reaktioner i kroppen och hjälper till att öka eller minska hastigheten på reaktionen. Våra celler innehåller mängder av enzymer och kan ha upp till 1000 stycken i sig. Enzymerna behövs för att maten vi äter ska kunna brytas ned och vi ska kunna ta upp näringen. Även vitaminer, mineraler och hormoner kan inte fungera ordentligt utan närvaro av enzymer.

Smärtande mage.

Koenzymer är små molekyler som binder till enzymerna och bidrar till dess funktion, och hjälper till att transportera kemiska grupper mellan enzymerna. Koenzymer tillverkas från vitaminer, bland annat fungerar flera B-vitaminer och Q10 som koenzymer och koenzymerna återskapas sedan till stor del i kroppen för att hålla koncentrationen på en balanserad nivå.

Matsmältningens olika enzymer

Matsmältningen är en avancerad process som ständigt pågår i kroppen. Enzymer har en stor roll i att allt ska fungera och de fyller sin funktion redan från munnen och ner till tarmen.

När vi tuggar maten utsöndras enzymet amylas redan i munhålan via saliven. Amylas hjälper till vid spjälkningen av kolhydrater. I magsäcken hamnar maten i magsyran, där enzymet pepsin bryter ned proteiner ur maten. Pepsin är beroende av mängden magsyra för att fungera fullt ut. När maten sedan kommer ned till tolvfingertarmen fortsätter amylas-enzymet att bryta ned kolhydrater samtidigt som enzymet lipas sköter fettnedbrytningen och trypsin bryter ned proteiner.

Generellt kan man dela upp de olika enzymerna i tre grupper:

Metaboliska enzymerArbetar i blodomloppet, organ och vävnader.
MatsmältningsenzymerTillverkas naturligt i kroppen och hjälper till att bryta ned maten för att näringen ska tas upp.
MatenzymerTillförs till oss via maten vi äter. Matenzymer får vi i oss främst av frukt och grönsaker och de hjälper till vid matsmältningen precis som kroppens egna matsmältningsenzymer.

Tips och råd

Problem med matsmältningen kan visa sig som magsmärtor, lös eller hård mage och om näringsupptaget är fattigt kan det även ge upphov till orkeslöshet. Det kan finnas många olika anledningar till varför problem uppstår; långvarig stress, för dåligt tuggad mat eller brist på enzymer. Vissa av oss saknar till och med vissa enzym, och ett vanligt problem är avsaknaden av laktas, det enzym som bryter ned laktos från mjölkprodukter. Laktosintolerans är ett vanligt problem som bäst avhjälps genom uteslutande av mjölkprodukter alternativt välja laktosfria produkter.

Mjölkkanna.

Vid matsmältningsproblem är det därför viktigt att se över sina vanor och sin kost för att ta reda på vad som orsakar problemen. Se till att ha en grund av näringsrik, varierad kost och äta under lugna, avstressade former. Äter du en ensidig kost kan det vara grund för vissa problem. Personer som äter en mycket proteinrik kost eller har en kost som till största del består av kolhydrater, kan båda få liknande problem även om det beror på olika kosthållning.

Det finns även en rad livsmedel och kosttillskott du kan tillföra för att gynna matsmältningen. Vetegräs, papaya och aloe vera har visat sig innehålla en hög andel enzymer. Äter du en kost med mycket protein är tillskott med enzymerna bromelain, proteas och papain att föredra, då dessa enzymer hjälper till att bryta ned just proteiner. Även för kolhydratrik eller fettrik kost finns enzymtillskott med de lämpliga enzymerna amylas och lipas. Är du laktosintolerant finns det laktatenzym att tillgå för de tillfällen du vill kunna äta produkter med mjölk utan att få problem med magen.

Ett annat tips att tänka på är att enzymer som vi får i oss via maten har visat sig att vara värmekänsligt och förstörs till viss del vid temperaturer över 48 grader. Därför är det att föredra att regelbundet äta en del råkost. Speciellt äldre människor kan behöva tänka lite extra på vad de får i sig, eftersom vår kroppsegna enzymproduktion avtar med åren. Kort och gott är en balanserad och varierad kosthållning samt ett tillskott av rätt typ enzymer vid behov den bästa lösningen för en glad mage.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

  5 tips för en bättre maghälsa

5 tips för en bättre maghälsa

Vi ger dig våra 5 bästa tips för en bättre maghälsa!
  Raw Food

Raw Food

Raw food är en kosthållning som baseras på oupphettad mat från naturen.
  Curcumin från gurkmeja

Curcumin från gurkmeja

Curcumin är ett aktivt ämne i gurkmeja och fungerar som kraftfull antioxidant.
  Mineraler för träning

Mineraler för träning

Din kropp behöver mineraler för kunna upprätthålla en rad livsviktiga processer.
  Stimulerande smoothie

Stimulerande smoothie

Stimulera kroppen genom denna smoothie som innehåller många nyttigheter.
  Bipollen, pollengranulat

Bipollen, pollengranulat

Bipollen eller pollengranulat, är ett mycket näringstätt livsmedel från bikupan.
  Choklad och mangosmoothie med hetta

Choklad och mangosmoothie med hetta

Choklad och chili passar riktigt bra ihop och ger en djupare smak, testa själv!
  Ämnen för ögon och syn

Ämnen för ögon och syn

Vilka är de bästa ämnena för ögonen och synen? Svaren får du här!
  Protein för träning

Protein för träning

Ditt proteinintag är avgörande för din utveckling och prestation inom träning.
  Hälsofördelar med vegetarisk kost

Hälsofördelar med vegetarisk kost

Vilka hälsofördelar finns det med att äta en vegetarisk kost?
  L-Cystein

L-Cystein

Aminosyran L-Cystein är en svavelbärare som kan syntetiseras till glutation.
  Psylliumfröskal

Psylliumfröskal

Psylliumfrön är fiberrika och bra för magen och vid viktminskning.
  Fiskolja

Fiskolja

Fiskolja innehåller de hälsosamma fettsyrorna EPA och DHA.
  Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
  Det här är hampa

Det här är hampa

Hampaväxten har många användningsområden och är mycket näringsrik.
  Därför ska du äta antioxidanter

Därför ska du äta antioxidanter

Antioxidanter motverkar oxidativ stress och finns rikligt i frukt och grönt.
  CLA och fettförbränning

CLA och fettförbränning

Här sätter vi CLA under luppen för att klargöra om det kan underlätta din diet.
  Aminosyror för träning

Aminosyror för träning

Aminosyror har en rad viktiga biologiska funktioner i kroppen!
  Varifrån kommer kosttillskotten?

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
  Bli kvitt ballongmage

Bli kvitt ballongmage

I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.
  RDI- och UL-värden

RDI- och UL-värden

I denna artikel finner du RDI och UL-värden för vuxna män och kvinnor.
  5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
  Så påverkas du av magnesium

Så påverkas du av magnesium

Magnesium har många viktiga funktioner och verkar som motpol till kalcium.
  Allt om vårdande Aloe Vera

Allt om vårdande Aloe Vera

Aloe vera (Aloe barbadensis) har positiva egenskaper för vår insida och utsida.
  Därför är zink bra för kroppen

Därför är zink bra för kroppen

Zink är ett viktigt mineral som bidrar till ämnesomsättningen på olika vis.
  Därför är örtte bra

Därför är örtte bra

Lär dig mer om örtteernas olika effekter i kroppen.
  Allt om den näringsrika maskrosen

Allt om den näringsrika maskrosen

Visste du att maskrosen inte bara är ett ogräs utan också nyttig som hälsokost?