5 tips för att hålla igång under semestern

Att spendera semestern på arrangerade tränings- och hälsoresor har blivit en het trend som många vill uppleva. Du behöver dock inte boka en arrangerad resa för att hålla dig aktiv, och fortfarande är det många av oss som har svårt att hålla igång under semestern och inte vill eller kan prioritera träningen. Vi ger dig fem bra tips till hur du håller dig aktiv trots dina bästa ursäkter för att slippa träna.

  • Brist på vilja
  • Brist på tid
  • Familjen vill annorlunda
  • Ingen träningsutrustning
  • För varmt för att träna

Hur ska jag bibehålla formen utan att behöva prioritera träningen?

Oavsett vilket semesterresemål du har och i vilket sällskap du semestrar, kan det vara svårt att prioritera träningen på grund av att det finns annat som är roligare, helt enkelt. Brukar du leva hälsosamt till vardags och ha bra träningsrutiner, är det synd om du inte vidhåller det även under semestern, så att du får börja om på nytt i höst igen.

Par springer i naturen på sommaren

Börja med att sänka dina krav på träning. Brukar du träna fyra dagar i veckan, nöj dig med två pass i veckan. Kom ihåg att all rörelse är bra motion, du måste inte träna på gym eller springa i löpspåret, utan ta vara på sommarens aktiviteter, lekar och bad istället för att bara ligga i solstolen.

Kom ihåg att även maten har en stor betydelse både för hälsan och för formen. Njut av sommarens godsaker, men undvik att kasta i dig glass, drinkar och grillmat bara för att du kan. Begränsa det till tillfällen då du verkligen vill ha något extra.

Hur ska jag hinna med att träna, när vi är på semester?

Tidsbrist är en av våra vanligaste ursäkter när det kommer till träning, och då är det viktigt att komma ihåg att även korta träningspass är bra nog. Antingen kan du testa att köra kortare pass men mer frekvent, eller att träna pass med högre intensitet. Högintensiv intervallträning har visat sig ge lika bra effekter som långvarig träning med lägre intensitet. Ett högintensivt intervallpass kan se ut så här: Välj att springa, cykla, simma eller en annan idrottsform du gillar. Träna 85-100% av ditt max i ca 20 sekunder och varva det med vila i 2 minuter, i intervaller som varar 15-20 minuter totalt. Efter det är du klar med din träning!

Läs mer om HIIT, högintensiv intervallträning

Hur ska jag kompromissa med familjen när jag vill träna?

Om ditt resesällskap inte är lika träningssugna som du själv, finns det garanterat tillfällen då du kan få till ett träningspass utan att de ska behöva känna sig övergivna.

Utnyttja tillfällen då familjen sover till att träna. En härlig morgonrunda gör att du piggnar till och sedan kan du vara med och njuta resten av dagen.

Vill familjen ligga på stranden, kan du springa en halvtimme längs stranden istället för att bara ligga och sola. En halvtimme av en hel dags sol och bad kan alla kompromissa med. Ska ni åka på utflykt kan du passa på att cykla, gå eller springa till utflyktsmålet, även om resten av familjen väljer att åka bil dit.

Träna med familjen och hitta på en träningsform som passar alla. Att göra en aktivitet kan vara ett roligt sätt att semestra på och det behöver inte vara avancerat. Vandra längs ett promenadstråk, ta en ridtur, cykla eller arrangera lekar om traditionella träningsövningar inte passar för er.

Hur ska jag kunna träna utan utrustning?

Vill du träna styrkebaserade övningar kan det kännas ovant att vara på resande fot utan din vanliga träningsanläggning. Bor du på hotell erbjuder de ofta ett gym du kan låna, och semestrar du i storstäder kan du alltid upptäcka ett nytt gym att prova. Är du däremot på landet, eller är hemma men inte vill stänga in dig på ett gym, kan du istället testa att träna med kroppen som vikt. Det finns mängder av övningar att göra för hela kroppen: plankan, armhävningar, situps och utfall är bara några exempel. Har du även tillgång till lättare träningsredskap kan det vara en idé att packa ned dem i resväskan. Gummiband och lättare vikter kan ge en ordentlig utmaning och tar inte stor plats i väskan.

Hur ska jag klara av att träna i värmen?

Vissa somrar kan vara riktigt heta, både i Sverige och utomlands. Vi som vanligen bor i regn, rusk och kyla kan dessutom ha ännu svårare för att anstränga sig i gassande sol. I Sverige är det dock vanligt att vi får uppleva regniga dagar även på semestern. Utnyttja dem till att passa på att träna, på så sätt kommer det både att kännas bättre att träna och dessutom tar du tillvara även på sommarens regniga dagar.

Ett annat tips är att utnyttja morgontimmarna innan det blivit riktigt varmt. Träna ditt pass då, så har du det gjort och kan njuta resten av dagen! Är det riktigt varmt kan du även testa att träna i vatten. Ta en simtur eller trampa vatten några minuter, som ett löplopp på sjöbotten.

Ta vara på sommarens soliga dagar, de är inte så många. Vila och njut av semestern, men träna först så får du ännu mer ut av din ledighet!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost