Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet

Maskros

- ett nyttigt ogräs

Maskrosen är en oönskad gäst i många gräsmattor, men istället för att slänga den på komposten kan du ta in den i köket och använda den i din matlagning. Maskrosen har nämligen många hälsofördelar då den bland annat kan stimulera vår matsmältning. Dessutom innehåller den flera viktiga näringsämnen och blomman kan enkelt användas för att göra sirap eller te.

  • Maskrosen och dess egenskaper
  • Därför är maskrosen nyttig
  • Så använder du maskrosen

Maskros som tillskott

 
Dandelion & cystein
 
Leverfunktion+
 
Maskros
 
Dandelion Root
 
Maskrostablett
 
Cynaramin

Maskrosen och dess egenskaper

Maskrosen är kanske det vanligaste ogräset i svenska trädgårdar och många rynkar på näsan när dessa gula blommor dyker upp i gräsmattan. Vad många inte vet är att denna växt (ört) faktiskt är ätlig från rot till blomma och att den dessutom är full av nyttiga ämnen. Du kan läsa mer om maskrosens hälsoeffekter nedan.

Maskrosen tillhör familjen korgblommiga växter och är en flerårig växt som finns på många håll i Europa. Flera naturläkemedel innehåller extrakt från maskrosens blad och rötter. Dessutom är det vanligt att göra maskrosvin av den gula blomman. Fler användningsområden hittar du längre ner i artikeln.

Nyplockade maskrosor och en kopp maskroste.

Därför är maskrosen nyttig

Maskrosen har en rad nyttiga effekter i kroppen. Bland annat kan växten påverka matsmältningen genom att stimulera utsöndring av slaggprodukter via njurar och lever. Dessutom kan maskrosen stimulera produktionen av galla, vilket behövs för nedbrytningen av fett i kroppen.  

Maskrosen absorberar också mineraler från jorden vilket gör att även växten får ett högt innehåll av mineraler. Bladen innehåller rikligt med C-vitamin som behövs för vårt immunsystem och som även fungerar som antioxidant i kroppen. Antioxidanter hjälper till att skydda kroppens celler mot fria radikaler som annars attackerar kroppens celler och får deras fettrika membran att härskna. Maskrosens rot innehåller ungefär 25 % kolhydrater och är med andra ord en bra källa till detta näringsämne.

Så använder du maskrosen

Färsk maskros kan användas på många olika sätt i matlagning och bakning. Roten kan skalas och kokas i 15 minuter för att sedan ätas som en källa till kolhydrater. Maskrosblad kan användas som sallat. Eftersom bladen kan ha en något besk smak är det fördelaktigt att plocka dem tidigt om våren då de fortfarande är små och har lägre beskhet. På våren är även C-vitamininnehållet i bladen som högst. Blomman har en söt smak och kan användas för att göra maskrossirap eller torkas till ett gott örtte. Nedan hittar du ett recept på örtte som är mycket enkelt och som ger ett gott och smakrikt te.

Vill du inte använda färska maskrosor kan du köpa tillskott som innehåller extrakt från maskrosen. Maskrostabletter innehåller hög halt maskrosextrakt och är ett enkelt och smidigt sätt att ta tillvara på maskrosens nyttiga egenskaper.

Gör ditt eget maskroste

Att göra eget maskroste är mycket enkelt. Plocka så mycket maskrosor du orkar och låt blommorna torka på ett lakan eller en duk i fem dagar. Därefter är det bara att koka upp vatten och tillsätta de torkade maskrosorna till vattnet (ungefär en tesked maskrosor är lagom) och låta dem dra i ungefär 10 minuter. Därefter är maskrosteet redo att avnjutas.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
 

Receptmeny för en detox

Hur och vad kan man egentligen äta under en detox? Här är en komplett meny!
 

Allt om Ashwagandha

Ashwagandha är en kraftfull och populär ört inom det ayruvediska hälsosystemet.
 

Gör en renande detox med juice

Lär dig hur du maximerar kroppens reningsprocess med hjälp av juice.
 

Intervallträning och fettförbränning - del 2

Andra delen med fördelarna av intervallträning i syfte att öka fettförbränning.
 

Allt du behöver veta om kollagen

Kollagen finns i all bindväv, så som leder, brosk, hud och hår.
 

Grön detoxjuice

Denna gröna juice gör gott för både kropp och själ.
 

HIIT Högintensiv Intervallträning

Högintensiv intervallträning HIIT, är ett tidseffektivt sätt att träna på!
 

Allt om den populära ginseng-roten

Ginsengroten har en uppiggande effekt, och bidrar dessutom till immunsystemet.
 

Exotisk Detox

Exotisk smoothie med kokos, mango och ingefära. Toppad med Super Greens.
 

Intervallträning och fettförbränning

Effektivisera din fettförbränning genom att öka intensiteten.
 

Gröna detoxbollar

Dessa gröna bollar är fyllda med energi från naturen.
 

Allt du vill veta om omega-3

Varför är omega-3 fettsyror så omtalade?
 

Allt du vill veta om nypon

Nypon hör till vår nordiska flora och har många hälsosamma egenskaper.
 

Allt om Q10

Q10 är ett populärt tillskott för sin roll som antioxidant och hjärt- kärlhälsa
 

Allt du behöver veta om aminosyran Citrullin

Citrullin är en aminosyra som bl.a. bidrar till blodcirkulationen!
 

Allt om vårdande Aloe Vera

Aloe vera (Aloe barbadensis) har positiva egenskaper för vår insida och utsida.
 

Allt om superlivsmedlet kokosolja

Kokosnöten innehåller nyttiga fettsyror och har en rad användningsområden.
 

Acai- det näringsrika superbäret

Acai är ett blålila bär från Sydamerika som har mycket högt näringsinnehåll.
 

Allt om Omega-6

Omega-6 är viktiga fettsyror som är av betydelse för cellproduktionen.
 

Allt om Glukomannan

Glukomannan är ett lösligt fiber som används i kosttillskott för viktkontroll.
 

Därför pratar alla om superalgen Chlorella

Den supernyttiga algen chlorella innehåller stora mängder näring och vitaminer.
 

Björkaska

Björkaska är kraftigt basiskt och rikt på mineraler och antioxidanter.
 

Vetegräs

Vetegräs är rikt på klorofyll, fiber och mineraler. Utmärkt vid detox!
 

Korngräs

Korngräs är rikt på näring och fiber och är ett utmärkt livsmedel vid detox.
 

Alger

Alger är mycket näringsrika och finns i flera olika varienter som hälsokost.
 

Morgonshot

En uppfriskande morgonshot som får vem som helst att vakna till.
 

Dietnudlar med lax

En nudelrätt med en liten udda twist, god och mättande!
 

Därför är örtte bra

Lär dig mer om örtteernas olika effekter i kroppen.
 

Vitlök som hälsokost

Vitlök är en uppskattad smaksättare och har dessutom många hälsofördelar.
 

Te - världens hälsodryck

Te dricks i hela världen och ses ofta som en hälsodryck.
 

Uppstart efter semestern

Efter en skön semester är det dags att hitta tillbaka till hälsosamma vanor.
 

Därför är eteriska oljor bra för dig

Eteriska oljor används vid aromaterapi och hudvård, för dess egenskap och doft.
 

Ginkgo Biloba

Ginkgo biloba är ett anrikt träd vars blad har många intressanta hälsoeffekter.
 

Hår, hud och naglar

Kosttillskott som bidrar till kvaliteten på hår, hud och naglar.
 

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
 

Fiskolja

Fiskolja innehåller de hälsosamma fettsyrorna EPA och DHA.