Aktuella artiklar | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Allt om äppelcidervinäger

Äppelcidervinäger har länge varit omtalad - vad är den så kallade modern och äppelcidervinägerns mångsidiga användningsområden? Upptäck hur denna naturliga dryck kan främja hälsa och välbefinnande, från att balansera blodsockernivåer till att vårda hår och hud. Vi går igenom traditionella huskurer och hur du väljer den bästa kvaliteten för att dra maximal nytta av äppelcidervinägerns näringsämnen och aktiva föreningar.

Äppelcidervinägerns användning går tillbaka i generationer och är en populär ingrediens i huskurer.

Vad är äppelcidervinäger?

Äppelcidervinäger är en typ av vinäger som framställs genom att fermentera socker från äpplen. Processen börjar vanligtvis med att äpplen pressas för att extrahera saften. Denna juice fermenteras sedan genom att jäst tillsätts, vilket omvandlar sockret till alkohol. Sedan tillsätts bakterier till den alkoholhaltiga blandningen, vilket omvandlar alkoholen till ättiksyra.

Äppelcidervinäger innehåller vanligtvis också andra näringsämnen från äpplen, såsom vitaminer, mineraler och antioxidanter. Vinägern har en karakteristisk syrlig smak och används ofta i matlagning till marinader och dressingar. Äppelcidervinäger har även en lång tradition som hälsotillskott och finns i många recept på huskurer.

Vilka hälsofördelar har äppelcidervinäger?

Äppelcidervinäger har visat sig ha flera hälsofördelar enligt studier. Man har bland annat undersökt hur äppelcidervinäger påverkar blodfetter och blodsockernivåer hos vuxna och fått intressanta resultat, som visar att äppelcidervinäger kan främja hälsosamma kolesterol- och blodsockernivåer (1). Forskarna tittade på nio olika studier för att samla ihop informationen och resultaten visar att äppelcidervinäger kan minska mängden total kolesterol i blodet. Dessutom minskade äppelcidervinäger koncentrationen av HbA1C, en indikator för långsiktig blodsockerkontroll. Sammanfattningsvis så visar studien att äppelcidervinäger kan ha en gynnsam effekt på blodsockernivån och blodfetter och tyder på att äppelcidervinäger kan vara ett enkelt och naturligt sätt att främja hälsan hos vuxna. Jämna blodsockernivåer bidrar även till ett minskat sötsug, vilket är fördelaktigt vid diet eller viktnedgång.

Det finns även mängder med gamla och traditionella huskurer innehållande äppelcidervinäger. Allt ifrån att bibehålla ett vackert, långt hårsvall till att stötta magen och tarmens normala funktion. Även om det inte finns vetenskaplig grund så har många av dem använts i flera generationer genom tiderna.

Äppelcidervinäger för håret

Äppelcidervinäger är rikt på vitaminer och mineraler som är fördelaktiga för hårstråna och du kan enkelt göra en vårdande kur för håret hemma med äppelcidervinäger. Du blandar då cirka 1 dl äppelcidervinäger i 1 liter vatten och använder som en sista sköljning efter att du tvättat ditt hår. Antioxidanterna i äppelcidervinägern ger näring och skydd åt hårbotten och kan hjälpa vid torrhetsbesvär.

Äppelcidervinäger vid hudbesvär

Äppelcidervinäger har en hög syrahalt som gärna används till huskurer vid hudbesvär såsom vårtor eller fotsvamp. Fyll en balja med ljummet vatten och tillsätt 2 dl äppelcidervinäger. Det är viktigt att vattnet inte är för varmt för att dess fördelar inte ska förstöras. Tillsätt 3-5 droppar med eterisk tea tree-olja. Sitt sedan med fötterna i fotbadet i cirka 20 minuter. Torka sedan fötterna helt torra med en ren handduk och avsluta med att smörja in med en mjukgörande fotkräm. Du kan även tillsätta 1-2 droppar av tea tree-oljan i fotkrämen för extra vård.

Äppelcidervinäger för magen

En traditionell huskur som har använts under lång tid är intag av äppelcidervinäger innan måltid för att stödja matsmältningen. Huskuren grundas i att syrorna och enzymerna i vinägern kan underlätta matsmältningen, medan de nyttiga bakterierna kan gynna tarmfloran. En vanlig metod är att blanda 1-2 teskedar äppelcidervinäger i ett glas vatten och dricka det cirka 20-30 minuter före måltid. Denna kur sägs även kunna hjälpa vid så kallad ballongmage. Det är dock viktigt att påpeka att det saknas vetenskapliga studier som bekräftar dess effektivitet.

Tips! Blanda 1 msk äppelcidervinäger i kallt eller varmt (ej kokande) vatten tillsammans med lite kanel och honung för en hälsosam dryck att starta dagen med.

Äppelcidervinäger med moder

Ofiltrerad äppelcidervinäger innehåller något som kallas för moder. Modern består av proteiner, enzymer och nyttiga bakterier. Den utgör den grumliga delen som vanligtvis lägger sig på botten av flaskan och är ansedd som den mest hälsofrämjande delen av vinägern. Kvaliteten på äppelcidervinäger kan variera beroende på tillverkningsprocessen och råvarorna som används. För att dra nytta av eventuella hälsofördelar är det bäst att välja en äppelcidervinäger av hög kvalitet, helst en som är opastöriserad och ofiltrerad, eftersom dessa kan innehålla mer av de näringsämnen och aktiva föreningar som är associerade med äppelcidervinägerns potentiella hälsofördelar.

Referenser

  1. Amir Hadi, Makan Pourmasoumi, Ameneh Najafgholizadeh, Cain C T Clark, Ahmad Esmaillzadeh. 2021. The effect of apple cider vinegar on lipid profiles and glycemic parameters: a systematic review and meta-analysis of randomized clinical trials. (Hämtad 2024-03-21)

Tips på äppelcidervinäger:

 
Äppelcidervinäger
 
Äppelcidervinäger
 
Äppelcidervinäger
 
Äppelcidervinäger
 
Äppelvinäger Krom
 
Äppelcider Vinäger

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Allt du behöver veta om kollagen

Allt du behöver veta om kollagen

Kollagen finns i all bindväv, så som leder, brosk, hud och hår.
 
Allt om den näringsrika maskrosen

Allt om den näringsrika maskrosen

Visste du att maskrosen inte bara är ett ogräs utan också nyttig som hälsokost?
 
Allt om reishi

Allt om reishi

Läs om supersvampen reishi och vad den används till.
 
Allt du vill veta om nypon

Allt du vill veta om nypon

Nypon hör till vår nordiska flora och har många hälsosamma egenskaper.
 
Allt om Ashwagandha

Allt om Ashwagandha

Ashwagandha är en kraftfull och populär ört inom det ayruvediska hälsosystemet.
 
Allt du vill veta om material i kläder

Allt du vill veta om material i kläder

Vilket material är egentligen bäst att välja till träningskläder?
 
Allt om Q10

Allt om Q10

Q10 är ett populärt tillskott för sin roll som antioxidant och hjärt- kärlhälsa
 
Allt om fetter

Allt om fetter

Lär dig mer om olika typer av fett, vilka fetter du behöver få i dig och varför.
 
Läs allt om Atkins-dieten

Läs allt om Atkins-dieten

Atkinsdieten är den mest kända varianten på lågkolhydratkost i modern tid.
 
Allt om den populära ginseng-roten

Allt om den populära ginseng-roten

Ginsengroten har en uppiggande effekt, och bidrar dessutom till immunsystemet.
 
Stor guide: Allt du behöver veta om BCAA

Stor guide: Allt du behöver veta om BCAA

BCAA är ett mycket populärt tillskott som bl.a. är av vikt för prestationen!
 
Allt om vårdande Aloe Vera

Allt om vårdande Aloe Vera

Aloe vera (Aloe barbadensis) har positiva egenskaper för vår insida och utsida.
 
Allt om krämer

Allt om krämer

Kräm, lotion och salva - här får du veta allt om hudkrämer i olika former.
 
Allt om cordyceps

Allt om cordyceps

Läs mer om den populära svampen cordyceps.
 
Allt om superlivsmedlet kokosolja

Allt om superlivsmedlet kokosolja

Kokosnöten innehåller nyttiga fettsyror och har en rad användningsområden.
 
Allt du vill veta om omega-3

Allt du vill veta om omega-3

Varför är omega-3-fettsyror så omtalade?
 
Allt om Vitamin A

Allt om Vitamin A

Vitamin A förekommer som retinol och karoten.
 
Allt om koffein som hälsokost

Allt om koffein som hälsokost

Koffein bidrar till ökad vakenhet, men kan även bidra till att öka förbränningen
 
Stor guide: allt om protein

Stor guide: allt om protein

Protein är ett energigivande näringsämne som bygger upp musklerna.
 
Allt om lions mane

Allt om lions mane

Lions mane har använts länge inom den kinesiska kulturen. Läs mer om svampen!