Aktuella artiklar | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Träningstips till utomhusgymmet

Njut av sol och frisk luft när du tränar och flytta ut träningspasset! På utegym är det endast fantasin som sätter stopp för olika övningar du kan köra. Här får du tips på övningar att inspireras av till ditt nästa träningspass.

Innan du kör igång är det en bra idé att värma upp. Antingen genom olika rörlighetsövningar, en promenad till utegymmet eller en kortare löprunda på 10 minuter. Normalt när det gäller styrketräning brukar man prata om sets för antalet omgångar och reps för antalet repetitioner, men på utegym kan man få tänka annorlunda då det inte går att justera vikten på samma sätt. Här justerar du själv med kroppen eller med hjälp av en träningskompis. Det viktiga är att kunna utföra övningen tills du inte klarar av att göra fler reps. Utmana din uthållighet i musklerna!

Samma maskin för olika övningar

På utegym finns det alltid någon typ av smithmaskin, statisk stång i trä och i vissa fall en vanlig skivstång med viktskivor på. Vid denna kan du göra flera olika övningar, bland annat knäböj, utfall och olika slags marklyft för att få benen att jobba. Du kan även träna överkroppen och köra axelpress, bicepscurls, tricepspress, rodd m.m.

Varierande träning på utegym

Ta dig till ditt närmsta utegym och utforska de olika redskapen som finns och få dig ett svettigt pass samtidigt som du är ute och njuter av vädret! Utegym passar inte bara på sommaren, de går att utnyttja ända in i hösten och tidigt på våren. Klär du dig varmt kanske det även kan vara en vintersyssla när du vill ha variation från det vanliga gymmet!

Tips på övningar till utegymmet

Här får du tips på 7 övningar som du kan göra på ditt nästa gympass utomhus! Finns inte samma redskap som på bilderna finns det alltid instruktioner på andra övningar du kan göra på de olika stationerna.

Kvinna utför övningen marklyft.

Marklyft
Stå höftbrett isär och greppa stången med båda händer. I startpositionen böjer du benen och hittar din position i sätet. Ta ett andetag, spänn bålen och lyft stången genom att räta ut knän och höft. I toppen står du rakt med uträtta knän. I samma kontrollerade bana sänker du kroppen och stången mot marken.

Kvinna utför övningen bulgariska utfall.

Bulgariska splitböj
Ställ dig ett stort kliv från bänken eller lådan och placera ena foten på den. Ha blicken framåt och balans i ståbenet. Ta ett andetag och böj det främre knät, gå så djupt du kan och vänd sedan rörelsen och upprepa.

Kvinna utför övningen hängande benlyft

Hängande benlyft
Hoppa upp och greppa stången axelbrett isär. Starta raklång och utan att gunga lyfter du upp knäna så långt du kommer. Sänk sedan kontrollerat ner igen och upprepa. Är det för lätt med böjda knän så kan du ha raka ben.

Kvinna utför övningen rodd.

Rodd
Ta tag i ringarna och luta dig så mycket bakåt som passar dig. Desto mer lutning desto tyngre blir det. Ha fötterna höftbrett isär. Dra nu dina armbågar och axlar bakåt i en rodd så att du får ihop skulderblad och skuldror så långt bak du kan. Håll upp bröstkorgen genom hela rörelsen. Återgå sedan till startposition tills armarna nästan är raka igen och upprepa sedan.

Kvinna utför övningen armhävningar.

Armhävningar
Ställ dig med tårna i golvet och händerna så brett som du tycker känns bekvämt. Spänn magen och benen och bilda en så rak linje som möjligt från fötter till huvud. Sänk dig så djupt du kan genom att böja armbågarna. Vänd sedan upp igen och upprepa.

Kvinna utför övningen rygglyft.

Rygglyft
Lägg dig med höften vid kanten och fäll dig långsamt framåt. Vänd sedan upp igen och upprepa.

Kvinna utför övningen sit-ups.

Sit-up
Lyft överkroppen med hjälp av magen. Lyft och böj dig fram så långt du kan med fortsatt spänning i magen och sänk dig sedan kontrollerat ner igen för att sedan upprepa.

Tillskott för träning

 
Vassleprotein EKO
 
Vegan Protein
 
Proteinbar Vegan
 
Rödbetspulver EKO
 
MCT C8 Oil EKO

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Varifrån kommer kosttillskotten?

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
  När ska man ta sina kosttillskott?

När ska man ta sina kosttillskott?

Så kan du ta dina kosttillskott för bästa effekt.
  Kosttillskott i klimakteriet

Kosttillskott i klimakteriet

Få tips på hälsokost som kan hjälpa till att lindra klimakteriebesvär.
  Tillverkning av eteriska oljor

Tillverkning av eteriska oljor

För att få en riktigt bra eterisk olja behöver framställningen ske på rätt sätt.
  Kosttillskott för äldre

Kosttillskott för äldre

Läs mer om vilka ämnen och kosttillskott som passar dig som börjar bli äldre.
  Liposomala kosttillskott

Liposomala kosttillskott

Läs mer om vad liposomala kosttillskott är och hur de fungerar.
  Tillskott för unga

Tillskott för unga

Ungdomar och tillskott - hur ska man tänka och vad är rekommendationen?
  Kokossocker - ett nyttigare alternativ till socker

Kokossocker - ett nyttigare alternativ till socker

Byt ut ditt vanliga socker mot ett näringsrikare kokossocker.
  Mat och kosttillskott under graviditeten

Mat och kosttillskott under graviditeten

Det är extra viktigt att ta hand om kroppen vid en graviditet - men hur?
  Lansering av nya generationens kosttillskott

Lansering av nya generationens kosttillskott

Nu hittar du QURE på Svensk Hälsokost, nya generationens kosttillskott.
  Rör dig till en bättre ledhälsa

Rör dig till en bättre ledhälsa

Ledhälsa del 3: För att dina leder ska må bra behöver du röra på dig.
  Därför används hyaluronsyra till hud och leder

Därför används hyaluronsyra till hud och leder

Hyaluronsyra finns naturligt i kroppens leder och i huden.
  Så boostar du din hjärna - de viktigaste vanorna och tillskotten

Så boostar du din hjärna - de viktigaste vanorna och tillskotten

I den här artikeln får du de bästa tipsen på hur du boostar din hjärnhälsa!
  Ämnen för ökad lust

Ämnen för ökad lust

Om lusten sviker i sängkammaren finns det flera ämnen som kan hjälpa.
  Raw Food

Raw Food

Maghälsa del 2:2: Lär dig mer om kosthållningen Raw food.
  Enzymer

Enzymer

Maghälsa del 4:1: Läs om enzymernas funktion i magen.
  5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
  Gör din egen tvål

Gör din egen tvål

Att göra egen tvål är bättre för både dig och klimatet!
  Träningsstart - så undviker du sjukdom

Träningsstart - så undviker du sjukdom

Kom i gång med träningen utan att dra på dig virus och infektioner.
  Hår, hud och naglar

Hår, hud och naglar

Kosttillskott som bidrar till kvaliteten på hår, hud och naglar.