Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Fett för träning

Fett är en av våra makronutrienter och det är mycket viktigt att du får i dig rätt typ av fett och i rätt mängd. Men hur ska du som tränar tänka kring intaget av fett?

I den här artikeln går vi igenom:

Tips på produkter

 
MCT C8 Oil
 
Arctic Omega-3
 
Core Omega-3+
 
Linfröolja EKO
 
Hampafröolja EKO
 
Core MCT Oil
 
Core CLA
 
GLA Nattljusolja
 
Jättenattljusolja

Varför behöver du fett?

Du behöver äta fetter som omega-3 och omega-6 oavsett vilken träningsform du utför, eftersom fettet bland annat innehåller fettsyror som bidrar till hjärt- och kärlhälsan och hjälper till att ta upp fettlösliga vitaminer som D-vitaminer. Fett som lagras i kroppen används dessutom för att du ska hålla rätt kroppstemperatur och för att skydda de inre organen. Dessutom kan fett ibland användas som energikälla vid träning.

Olivolja ringlas över en sallad.
Olivolja är perfekt att ringla över salladen.

ANvända Fett som energikälla

Fett är ett energigivande näringsämne som ger dubbelt så mycket energi som kolhydrater och protein. Det utgör därför en mycket bra energireserv eftersom det är energirikt utan att binda vätska likt kolhydrater. Det är dock främst kolhydrater som i första hand används som bränsle vid fysisk aktivitet. Det vore optimalt om fettet skulle användas primärt som energikälla vid fysisk aktivitet, eftersom fettförråden teoretiskt skulle räcka för långa träningspass. Men tyvärr är det inte så vår kropp fungerar.

Med ökad kondition kan du dock bli bättre på nyttja fettet som energi, då i synnerhet det fett som lagras i dina muskler. Viss forskning pekar på att lågintensiv träning som promenader förbrukar fett i första hand, men ofta förbrukas fler kalorier vid högintensiv träning vilket i slutändan innebär att mer fett förbrukas ändå. För att öka din fettförbränning kan du också komplettera med BURN, vårt tillskott för fettförbränning.

Hur fungerar MCT-olja vid träning?

MCT-fett eller MCT-olja består av medellånga fettsyror, som kan tas upp på ett annat sätt än långa fettsyror. De medellånga fettsyrorna tas upp i tarmarna och transporteras sedan till levern där de omvandlas till ketoner. Ketonerna släpps sedan tillbaka ut i blodet där de kan användas som energi. Nyare forskning pågår om huruvida MCT-fett kan användas som energi för både kropp och hjärna, något som är mycket intressant att hålla ett öga på om du är intresserad av energiförbrukning, träning och fetter. Här kan du läsa mer om MCT-fett.

Core MCT-olja och Svenskt Kosttillskott shaker.

MCT-olja har meddellånga fettsyror.

VILKA FETTER ÄR BRA?

Du bör få i dig den grundläggande mängden fett från källor som fet fisk, rapsolja, valnötter och alger eftersom dessa är rika på både omega-3 och omega-6. För dig som tränar mycket är fettsyran CLA en av de mest uppmärksammade. Det är egentligen är ett samlingsnamn för 28 olika fettsyror med en viss gemensam strukturell karaktär. CLA återfinns främst i kött och mejeriprodukter och har i vissa studier noterats kunna förbättra fettförbränningen via flera mekanismer.

Det finns även en omega-6-fettsyra med anti-inflammatoriska egenskaper som kan vara intressant: GLA, eller gammalinolensyra. Den finns i exempelvis jättenattljusolja som utvinns ur jättenattljusblomman. Utöver dess anti-inflammatoriska egenskaper, så har den i studier visats kunna ha potentiella hälsofrämjande egenskaper.

Healthwell GLA Jättenattljusolja och nattljusblommor.

Jättenattljusolja är en källa till gammalinolensyra.

Hur mycket fett SKA DU ÄTA PER DAG?

Rekommendationen från Livsmedelsverket är att fett ska ge cirka 25-40 % av den totala energin, resterande del från kolhydrater och proteiner. Av detta ska ungefär 5-10 % bestå av fleromättat fett där omega-3 ingår. Omega-3 ska gärna utgöra 1 % av ditt totala energiintag per dag. Genom att äta 1 portion lax eller 1-2 matskedar rapsolja per dag får du förmodligen i dig den mängd fleromättat fett som du behöver. När det gäller mer outforskade områden som MCT-olja är det svårt att ge generella riktlinjer, men det verkar som att ungefär 1 matsked av MCT-olja är ett lämpligt intag.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

  Allt om Ashwagandha

Allt om Ashwagandha

Ashwagandha är en kraftfull och populär ört inom det ayruvediska hälsosystemet.
  Allt om fetter

Allt om fetter

Lär dig mer om olika typer av fett, vilka fetter du behöver få i dig och varför.
  Hårvård för fett hår

Hårvård för fett hår

Lär dig allt om hårvård för fett hår och bli av med dina problem för gott!
  Linfröolja - vegetabilisk omega-3

Linfröolja - vegetabilisk omega-3

Linfröoljan är rik på omega-3 - ett perfekt alternativ till fiskoljan!
  Kyckling med fettucini och parmesan

Kyckling med fettucini och parmesan

Kyckling och fettucini med härlig parmesantoppning.
  Träna för fettförbräning

Träna för fettförbräning

Vilken träningsform är bäst ur fettförbränningssynpunkt? Här får du svaret.
  Fettförbränning och könsskillnader

Fettförbränning och könsskillnader

De fysiologiska mekanismerna bakom fettförbränning är väldigt komplexa
  Lax med teriyaki

Lax med teriyaki

Sätt smak på laxen med teryaki, lime och sesamfrön. Gott och näringsrikt!
  Laxfilé med örtröra

Laxfilé med örtröra

Byt ut fisksåsen mot en god örtröra och njut av en fiskrätt lika god som nyttig.
  Allt om superlivsmedlet kokosolja

Allt om superlivsmedlet kokosolja

Kokosnöten innehåller nyttiga fettsyror och har en rad användningsområden.
  Kost för fettförbränning

Kost för fettförbränning

Förbättra din fettförbränning med rätt mat och kosttillskott.
  Allt du vill veta om omega-3

Allt du vill veta om omega-3

Varför är omega-3-fettsyror så omtalade?
  HIIT Högintensiv Intervallträning

HIIT Högintensiv Intervallträning

Högintensiv intervallträning HIIT, är ett tidseffektivt sätt att träna på!
  Kokosolja som hudvård

Kokosolja som hudvård

Kokosolja är inte bara för nyttig matlagning- det gör även under för huden.
  Mat och kosttillskott under graviditeten

Mat och kosttillskott under graviditeten

Det är extra viktigt att ta hand om kroppen vid en graviditet - men hur?
  Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
  CLA och fettförbränning

CLA och fettförbränning

Här sätter vi CLA under luppen för att klargöra om det kan underlätta din diet.
  Laxbiffar

Laxbiffar

Variera dina fiskrätter med dessa goda laxbiffar som passar alla.
  Uppbyggande hormon och fettförbränning

Uppbyggande hormon och fettförbränning

GH bidrar till fettförbränningen men många faktorer påvkerkar.
  Hjärna, minne och koncentration

Hjärna, minne och koncentration

Vad ska man egentligen äta för att huvudet ska fungera på topp?
  Pastarätt med lax

Pastarätt med lax

Denna krämiga och goda pastarätt är ett säkert middagskort att ha i rockärmen.
  Lax med ris och kokossås

Lax med ris och kokossås

Njut av sesampanerad laxfilé med krämig kokossås och fullkornsris.
  Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
  Gå ner i vikt

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
  Dietnudlar med lax

Dietnudlar med lax

En nudelrätt med en liten udda twist, god och mättande!
  Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
  Könsanpassad kost och träning

Könsanpassad kost och träning

Kosten påverka oss olika beroende på kön, läs mer om skillnaden.
  Kom igång med din träning

Kom igång med din träning

Vi hjälper dig att komma igång med träningsupplägg och kost.
  Styrketräning för tjejer

Styrketräning för tjejer

Våga spendera tid på gymmet för att få den kropp du vill ha!