Aktuella artiklar | Nystart 2022 | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Kost för fettförbränning

För att lyckas med fettförbränningen är det viktigt att se över kosten för att upptäcka vad du kan ändra på för att få bättre resultat.

Vi rekommenderar

 
BURN
 
Ingefära Premium
 
Chili Diet
 
Grönt Te
 
Ingefära
 
GLA Nattljusolja
 
Glukomannan

Rätt mat för fettförbränning

Att vilja öka sin fettförbränning hänger ofta ihop med att vilja gå ner i vikt, samtidigt som ett minskat fettlager både kan vara positivt för hälsan och göra att dina muskler syns bättre. För att lyckas med detta gäller det att välja rätt sorts mat, och framför allt rätt mängd mat. Huvudregeln för att gå ner i vikt är att äta mindre kalorier än vad du förbrukar, och det gäller till viss del även när du fokuserar på fettförbränning. Det är dock viktigt att du ger kroppen rätt energi för att behålla sina muskler, annars är det lätt hänt att du tappar vikt i form av muskler istället för fett. Ät gärna mycket protein, eftersom det är musklernas huvudsakliga byggstenar. Välj också de hälsosamma, fleromättade fetterna i högre grad än mättat fett eftersom dessa behövs i högre utsträckning. Bra källor till både mättat och omättat fett är linfröolja, hampfröolja och MCT-olja.

Healthwell Linfröolja, hampfröolja, svartkumminolja och nattljusolja kan användas på en sallad.

Kolhydrater i sin tur är kroppens och hjärnans energi och du behöver äta av dem även om du vill gå ner i vikt, men välj gärna fullkornsprodukter som ger en jämnare blodsockernivå. En ojämn blodsockerkurva som först går upp och sedan ner påverkar både ditt humör och din hunger, och kan leda till att du småäter mellan måltiderna. Detta i sin tur gör att du äter mer kalorier än vad du behöver och det gör också att du kan gå upp i vikt istället för ned. Om du har svårt att behålla mättnadskänslan kan du behöva äta mer fibrer, eller prova att lägga till extra protein i form av ett proteinpulver.

Så fungerar koffein och fettförbränning

Koffein, både i form av kaffe men också som koffeintabletter eller i energidrycker, är en av de mest omtyckta tillskotten för att effektivisera fettförbränningen. Detta beror på att koffein koffein har förmågan att öka frisättningen av adrenalin. Adrenalinet produceras naturligt när du tränar, men koffeinet kan öka mängden. Detta gör i sin tur att fettsyror frisätts från fettcellerna så att de kan användas som energi för att ta dig igenom träningen. Dessutom aktiverar adrenalinet en signalsubstans som kallas cAMP. Koffeinet kan minska nedbrytningen av cAMP vilket i sin tur gör att signalen om att frisätta fett upprätthålls under en längre tid.

I praktiken innebär detta att koffeinet framförallt har effekt i kombination med adrenalin. För att få ut maximal fettförbrännande effekt av koffeinet, så bör du därför inta det i samband med din träning.

Koffein har dessutom visat sig kunna ge en ökad kroppstemperatur, vilket i sin tur leder till en ökad ämnesomsättning. Detta gäller också för det aktiva ämnet capsaicin som finns i chilifrukter. Exakt hur detta fungerar är inte fastställt ännu, men det hindrar inte att både koffein och capsaicin finns i tillskott som BURN för att hjälpa dig på traven med viktminskningen.

Andra spännande ämnen för fettförbränning är:

Kaffe och chilifrukter på ett bord.

Effektiv träning för fettförbränning

Långa promenader i raskt tempo, tung styrketräning eller kanske intensiva konditionspass? Det finns faktiskt fördelar med alla dessa träningstyper, särskilt om du vill gå ner i vikt. Kortfattat har lugn men tung styrketräning visat sig positivt för förbränningen eftersom vältränade muskler förbrukar mycket energi även när du vilar, medan högintensiv konditionsträning ger en mycket hög förbrukning i samband med själva träningstillfället och strax efteråt. Här kan du lära dig mer om hur du kan träna för att optimera din förbränning.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Träna för fettförbränning

Träna för fettförbränning

Vilken träningsform är bäst ur fettförbränningssynpunkt? Här får du svaret.
  5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
  När ska man ta sina kosttillskott?

När ska man ta sina kosttillskott?

Så kan du ta dina kosttillskott för bästa effekt.
  Paleodieten

Paleodieten

Paleo grundar sig på stenålderskost och tar hänsyn till livsmedelskvalité.
  Olga Rönnberg: Lyckas med fettförbränningen

Olga Rönnberg: Lyckas med fettförbränningen

Olga Rönnberg från Mammafitness tipsar om effektiv fettförbränningsträning.
  Antiinflammatorisk kost

Antiinflammatorisk kost

Maghälsa del 2:1: Läs mer om antiinflammatorisk kost och hur det kan hjälpa.
  Ketodieten

Ketodieten

Ketodieten är en populär lågkolhydratdiet med fokus på naturliga fetter.
  Guldmjölk med ingefära

Guldmjölk med ingefära

Enkelt & värmande recept på guldmjölk med ingefära, kardemumma och kanel.
  Kosttillskott i klimakteriet

Kosttillskott i klimakteriet

Få tips på hälsokost som kan hjälpa till att lindra klimakteriebesvär.
  Ingefära: den kryddiga superroten

Ingefära: den kryddiga superroten

Ingefära är rikt på verksamma gingeroler, antioxidanter och mineraler.
  CLA och fettförbränning

CLA och fettförbränning

Här sätter vi CLA under luppen för att klargöra om det kan underlätta din diet.
  Kosttillskott för äldre

Kosttillskott för äldre

Läs mer om vilka ämnen och kosttillskott som passar dig som börjar bli äldre.
  Mat och kosttillskott under graviditeten

Mat och kosttillskott under graviditeten

Det är extra viktigt att ta hand om kroppen vid en graviditet - men hur?
  Hälsofördelar med vegetarisk kost

Hälsofördelar med vegetarisk kost

Vilka hälsofördelar finns det med att äta en vegetarisk kost?
  Liposomala kosttillskott

Liposomala kosttillskott

Läs mer om vad liposomala kosttillskott är och hur de fungerar.
  Uppbyggande hormon och fettförbränning

Uppbyggande hormon och fettförbränning

GH bidrar till fettförbränningen men många faktorer påvkerkar.
  Chili, capsaicin

Chili, capsaicin

Chili innehåller capsaiciner som har effekt på vår ämnesomsättning.
  Kost för hjärna, minne och koncentration

Kost för hjärna, minne och koncentration

Hjärnhälsa del 5: Den bästa kosten för vår hjärna
  Nyårslöftet: Kostomställning

Nyårslöftet: Kostomställning

Följ Helenas resa mot en bättre kost och en hälsosammare livsstil
  Så påverkas du av dina kostvanor

Så påverkas du av dina kostvanor

Här kan du läsa mer om hur du påverkas av dina kostvanor!