Rödbetsjuice

Blodröd sportdryck

Rödbetor och rödbetsjuice blir alltmer populärt bland idrottare, inte bara som en nyttig och vitaminrik grönsak, utan är även uppskattad för sin påverkan på våra prestationer. Det är dess höga innehåll av nitrater som är intressant för idrottaren.

  • Nitrat i kroppen
  • Rödbeta för idrottare

Juice

 
Beet it
 
Beet it Ginger
 
Beet it Tetra Pack

Nitrat i kroppen

Rödbetor och spenat är färgrika grönsaker som växer i våra nordiska jordar. Förutom att bistå med ett brett spektra av vitamin, mineral och antioxidanter, innehåller dessa även nitrater, ett ämne som förekommer naturligt i våra odlingsjordar.

Rödbetsjuice

Nitrat omvandlas i kroppen till kväveoxid, ett ämne som bidrar till en utvidgning av blodkärlen. Det i sin tur leder till ett ökat blodflöde med en längre uthållighet och minskad mjölksyra till följd.

Vid sidan av detta verkar det även som att rödbetan lyckas effektivisera mitokondriernas arbete. Mitokondrier fungerar som musklernas små energiverk där energi bildas från maten vi äter tillsammans med syre. Studier har påvisat att nitresterna medverkar till att mindre syre behövs för att de energigivande processerna fungerar.

I ett försök (1) testade man att de idrottare en extra nitratrik kost under tre dagar. De fick äta 200-300 gram spenat dagligen. Därefter fick idrottarna utföra ett cykeltest där man mätte lårmusklernas mitokondrier. Resultaten jämfördes med en placebogrupp som ätit en vanlig kost under dess tre dagar. Testet visade att de som fått en nitratrik kost förbättrade resultatet avsevärt hos mitokondrierna med mindre syreförbrukning och ökad ATP-bildning till följd.

Nitrat kan även ha betydelse för styrketräning, främst i formen kreatin-nitrat. Kreatin är vanligt som sporttillskott och hjälper till att ladda upp muskelenergin som används vid kort och intensiv träning. Nitrat tros sedan kunna effektivisera utnyttjandet av muskelenergin. Kombinationen kreatin och nitrat kan därför vara väl användbar för dig som exempelvis tränar styrkesport eller sprintdistanser inom olika idrotter.

Pulver & Kapslar

 
Rödbetspulver
 
Beet Boost
 
Beet Speed

Rödbeta för idrottare

Vill du testa rödbetans superkrafter bör du tillföra rödbeta under minst en veckas tid för att märka resultat. Kring en halv till en liter ren rödbetsjuice per dag är en lagom mängd inför en stundande tävling. Du får liknande resultat oavsett om du väljer att äta rödbetorna, pressad dem till juice eller ta ett tillskott. Förenkla för dig genom att välja färdigpressad juice, rödbetspulver eller tillskott i kapselform.

Referens:

1. Nitrat förbättrar mitokondriefunktion. Ki.se 2014

2. Acute dietary nitrate supplementation improves dry static apnea performance. HK Engan, A M Jones, F Ehrenberg, E Schagatay. 2012.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Så fungerar kreatin

Sanningen om kreatin en gång för alla!
 

Så fungerar selen

Selen är en antioxidant och har betydelse för hårets och naglarnas kvalitet.
 

Vad är L-tyrosin?

Tyrosin medverkar i produktionen av tre betydelsefulla hormoner i kroppen.
 

Rödbetssallad

Byt ut den klassiska rödbetssalladen mot en godare och nyttigare variant.
 

Vad är mjölksyra och hur kan man minska den?

Lär dig mer om mjölksyra, varför det uppstår och hur du kan undvika det.
 

Lär dig allt om Beta-alanin

Beta-alanin kan bidra till pH-balansen i musklerna och öka prestationen.
 

Frukostkicken

Lite extra energi på morgonen skadar inte!
 

Allt du behöver veta om aminosyran Citrullin

Citrullin är en aminosyra som bl.a. bidrar till blodcirkulationen!
 

Långdistanslöpning

I denna artikel får du lära dig mer om kost och träning för långdistanslöpning.
 

Intervallträning och fettförbränning - del 2

Andra delen med fördelarna av intervallträning i syfte att öka fettförbränning.
Visa fler