Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Så fungerar rödbetsjuice

Blodröd sportdryck

Rödbetor och rödbetsjuice blir alltmer populärt bland idrottare, inte bara som en nyttig och vitaminrik grönsak, utan är även uppskattad för sin påverkan på våra prestationer. Det är dess höga innehåll av nitrater som är intressant för idrottaren.

  • Nitrat i kroppen
  • Rödbeta för idrottare

Juice

 
Beet it
 
Beet it Tetra Pack

Nitrat i kroppen

Rödbetor och spenat är färgrika grönsaker som växer i våra nordiska jordar. Förutom att bistå med ett brett spektra av vitamin, mineral och antioxidanter, innehåller dessa även nitrater, ett ämne som förekommer naturligt i våra odlingsjordar.

Nitrat omvandlas i kroppen till kväveoxid, ett ämne som bidrar till en utvidgning av blodkärlen. Det i sin tur leder till ett ökat blodflöde med en längre uthållighet och minskad mjölksyra till följd.

Vid sidan av detta verkar det även som att rödbetan lyckas effektivisera mitokondriernas arbete. Mitokondrier fungerar som musklernas små energiverk där energi bildas från maten vi äter tillsammans med syre. Studier har påvisat att nitresterna medverkar till att mindre syre behövs för att de energigivande processerna fungerar.

I ett försök (1) testade man att de idrottare en extra nitratrik kost under tre dagar. De fick äta 200-300 gram spenat dagligen. Därefter fick idrottarna utföra ett cykeltest där man mätte lårmusklernas mitokondrier. Resultaten jämfördes med en placebogrupp som ätit en vanlig kost under dess tre dagar. Testet visade att de som fått en nitratrik kost förbättrade resultatet avsevärt hos mitokondrierna med mindre syreförbrukning och ökad ATP-bildning till följd.

Nitrat kan även ha betydelse för styrketräning, främst i formen kreatin-nitrat. Kreatin är vanligt som sporttillskott och hjälper till att ladda upp muskelenergin som används vid kort och intensiv träning. Nitrat tros sedan kunna effektivisera utnyttjandet av muskelenergin. Kombinationen kreatin och nitrat kan därför vara väl användbar för dig som exempelvis tränar styrkesport eller sprintdistanser inom olika idrotter.

Pulver & Kapslar

 
Beet Speed
 
Core Beet Power

Rödbeta för idrottare

Vill du testa rödbetans superkrafter bör du tillföra rödbeta under minst en veckas tid för att märka resultat. Kring en halv till en liter ren rödbetsjuice per dag är en lagom mängd inför en stundande tävling. Du får liknande resultat oavsett om du väljer att äta rödbetorna, pressad dem till juice eller ta ett tillskott. Förenkla för dig genom att välja färdigpressad juice, rödbetspulver eller tillskott i kapselform.

Referens:

1. Nitrat förbättrar mitokondriefunktion. Ki.se 2014

2. Acute dietary nitrate supplementation improves dry static apnea performance. HK Engan, A M Jones, F Ehrenberg, E Schagatay. 2012.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

  Hur fungerar nattljusolja?

Hur fungerar nattljusolja?

Nattljusolja innehåller GLA och är populärt bland kvinnor i övergångsåldern.
  Så fungerar kreatin

Så fungerar kreatin

Sanningen om kreatin en gång för alla!
  Hur fungerar eteriska oljor?

Hur fungerar eteriska oljor?

Varför är eteriska oljor så intressanta och populära? Läs om deras effekt.
  Så fungerar selen

Så fungerar selen

Selen är en antioxidant och har betydelse för hårets och naglarnas kvalitet.
  Så fungerar mjölksyrabakterier

Så fungerar mjölksyrabakterier

Vad gör de nyttiga bakterierna i magen? Lär dig mer om mjölksyrabakterier här.
  Rödbetssallad

Rödbetssallad

Byt ut den klassiska rödbetssalladen mot en godare och nyttigare variant.
  Frukostkicken

Frukostkicken

Lite extra energi på morgonen skadar inte!
  Kost för löpning

Kost för löpning

Snabbguide till hör du anpassar kosten efter din löpning.
  Vad är mjölksyra och hur kan man minska den?

Vad är mjölksyra och hur kan man minska den?

Lär dig mer om mjölksyra, varför det uppstår och hur du kan undvika det.
  LCHF

LCHF

LCHF, debatten om vad som är bäst för vår hälsa.
  Allt du behöver veta om aminosyran Citrullin

Allt du behöver veta om aminosyran Citrullin

Citrullin är en aminosyra som bl.a. bidrar till blodcirkulationen!
  Allt om fetter

Allt om fetter

Lär dig mer om olika typer av fett, vilka fetter du behöver få i dig och varför.
  Vad är L-tyrosin?

Vad är L-tyrosin?

Tyrosin medverkar i produktionen av tre betydelsefulla hormoner i kroppen.
  Håll förkylningen borta

Håll förkylningen borta

Tips på hur du lättast förebygger och lindrar förkylningssymtom.
  Lär dig allt om Beta-alanin

Lär dig allt om Beta-alanin

Beta-alanin kan bidra till pH-balansen i musklerna och öka prestationen.
  Därför är Arginin bra för din träning

Därför är Arginin bra för din träning

Arginin är en populär aminosyra som kan hjälpa till att öka blodcirkulation.
  Havtorn

Havtorn

Havtorn är ett vanligt bär med ovanligt nyttiga egenskaper.
  Kost för slalom

Kost för slalom

De 6 viktigaste kosttipsen till dig som är alpin skidåkare.
  Hår, hud och naglar

Hår, hud och naglar

Kosttillskott som bidrar till kvaliteten på hår, hud och naglar.
  Astaxanthin

Astaxanthin

Astaxantin är en kraftfull antioxidant med många intressanta hälsoeffekter.
  Allt om Ashwagandha

Allt om Ashwagandha

Ashwagandha är en kraftfull och populär ört inom det ayruvediska hälsosystemet.
  Därför ska du äta antioxidanter

Därför ska du äta antioxidanter

Antioxidanter motverkar oxidativ stress och finns rikligt i frukt och grönt.
  Långdistanslöpning

Långdistanslöpning

I denna artikel får du lära dig mer om kost och träning för långdistanslöpning.
  Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget en gång för alla! Här får du värdefulla tips och råd.
  Protein Bowl med banan, hallon och rödbeta

Protein Bowl med banan, hallon och rödbeta

Moa Hals delar med sig av recept på en mättande bowl med rödbeta & banan.
  Maltodextrin

Maltodextrin

Maltodextrin är en snabb och komplex kolhydrat som ofta förekommer i tillskott.
  Curcumin från gurkmeja

Curcumin från gurkmeja

Curcumin är ett aktivt ämne i gurkmeja och fungerar som kraftfull antioxidant.
  Goji superbäret

Goji superbäret

Gojibär är smakrika små bär, fullt av antioxidanter, mineraler och vitaminer.
  Styrka utan muskeltillväxt

Styrka utan muskeltillväxt

Starkare men utan större muskler.
  Kost för friidrott: sprint

Kost för friidrott: sprint

Bli snabbare med hjälp av ett klokt kostupplägg.
  Ämnen för ögon och syn

Ämnen för ögon och syn

Vilka är de bästa ämnena för ögonen och synen? Svaren får du här!
  Spenat och viktminskning

Spenat och viktminskning

Spenatextrakt förekommer i kosttillskott för aptitreglering och viktminskning.
  Kost för längdskidor

Kost för längdskidor

6 viktiga tips på hur du anpassar din kost för att bli bättre skidåkare.
  Detox, en renande kur

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
  Ämnen för ökad lust

Ämnen för ökad lust

Om lusten sviker i sängkammaren finns det flera ämnen som kan hjälpa.
  Dextros

Dextros

Dextros är en vanligt förekommande sockerart i både livsmedel och kosttillskott.
  Därför är kalcium bra för dig

Därför är kalcium bra för dig

Kalcium bygger upp vårt skelett och förekommer i flera olika tillskott.
  Klara löploppet

Klara löploppet

Vi ger dig tips på träningsupplägg för att klara 5- eller 10 kilometersloppet.
  Så tränar du inför ett triathlonlopp

Så tränar du inför ett triathlonlopp

Vi ger dig våra bästa tips om hur du förbereder dig inför en triathlon.
  Kost för basket

Kost för basket

7 avgörande tips på hur du ska lägga upp din kost som basketspelare.