Aktuella artiklar | Nystart 2022 | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

En hälsosammare grillning

Himmeln är blå, solen lyser och fåglarna kvittrar. Det är dags att ta fram grillen! De allra flesta av oss älskar grillsäsongen, maten och sällskapet som ofta hör till, men ibland kan det vara svårt att njuta till 100 % när man vet vilka kaloribomber som döljer sig på grillbordet. Här visar vi dig hur du enkelt kan undvika dessa livsmedel, och vad du kan äta istället för en njutbar grillad lunch eller middag.

  • God & kalorisnål grillmat
  • Tabell för ett underlättat val
  • Grillningens nackdelar

God & kalorisnål grillmat

Våren och sommaren är lite utav grillens och kanske även vinets och ölens högtid, men tyvärr är maten som läggs på grillen inte ofta så nyttig och alkohol borde i det stora hela undvikas. Med mindre förändringar vid tillagningen och genom att byta ut de lite fetare och/eller kolhydratsrika livsmedlen till ett mer kalorisnålt alternativ kan du dock göra en stor skillnad.

Grillat kött och grönsaker.

Några livsmedel som helt bör undvikas är; den vanliga grillkorven med hög fetthalt, hamburgare gjorda på köttfärs med högt fettinnehåll (grisfärs är värre än nötfärs då det innehåller hela 20-25 % fett jämfört med nötfärs som brukar innehålla ca 10-15 % fett), kött som köps färdigmarinerat, feta gräddsåser.

Livsmedel som man kan äta men som man kanske ska ta lite mindre av är exempelvis riset, brödet och färskpotatisen även om det kan vara svårt att hålla sig borta. En bra riktlinje är att inte äta mer av kolhydratskällorna än den ungefärliga volymen av din knytnäve.

Ös på med grönsaker och försök laborera dig till ljuvliga grillspett med fisk och grönsaker! För vem har sagt att allt som ligger på grillen behöver vara rött kött och chark? Fet fisk gör sig riktigt bra på ditt grillspett och mindre fet fisk kan göras till goda fiskknyten genom att man grillar fisken i ett folieknyte med gul lök, morötter och kryddor.

Kalorisnåla såser & dressingar

 
Ketchup
 
Sweet & smokey bbq

För dig som tycker det är svårt att komma på nyttigare grillrätter själv har vi dessutom tagit fram ett par himmelskt goda grill- och salladsrecept med ett nyttigare innehåll:

Tabell för ett underlättat val

OKBraBäst
Fettsnål korvFettsnålt köttFisk
Potatis/vitt risMatveteGrönsaker
Naturell crème fraiche, 15% fettMatlagningsyoghurt, 8% fettKalorifri sås

Grillningens nackdelar

Tyvärr finns det några nackdelar med grillmat som med mycket annat, och den höga temperaturen som man ofta grillar köttet vid kan bidra till bildandet av ämnen såsom akrylamid (en heterocyklisk amin (HCA)) och polycykliska aromatiska kolväten (PAC), som har setts kunna bidra till en ökad risk för cancer.

Dessa ämnen bildas som sagt när bland annat kött tillagas under allt för höga temperaturer. Därför kan det exempelvis vara bra att låta grillkolen få rätt temperatur först och att man har lite tålamod och väntar på att kolen glöder och har fått en askgrå färg på ytan. Utöver detta kan man skära bort de delar på köttet som har bränts, där det mesta av de skadliga ämnena sitter för att minska på ditt intag av HCA och PAC.

Njut av sommaren och grillningen och allt annat som hör till, men försök att tänka till en extra gång på vilka livsmedel du väljer att grilla och vilka tillbehör du har till. Och glöm inte tålamodet som även vid grillning kan vara din bästa vän!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Hemmagjord hårinpackning med ricinolja

Hemmagjord hårinpackning med ricinolja

Gör en enkel och djupvårdande hårinpackning med ricinolja från Pure.
  Somriga grillspett

Somriga grillspett

Sommarens favoriträtt är grillspett och dessa är lika nyttiga som goda.
  Macadamia

Macadamia

Macadamianötter kan användas både i matlagning och som hudvårdsprodukt.
  Nyårslöftet: Träna för hälsa

Nyårslöftet: Träna för hälsa

Följ Peters resa för att bli starkare, mer aktiv och få mer energi
  Våra märkningar och certifieringar

Våra märkningar och certifieringar

Här kan du läsa om olika märkningar och vad de står för.
  Därför ska du äta antioxidanter

Därför ska du äta antioxidanter

Antioxidanter motverkar oxidativ stress och finns rikligt i frukt och grönt.
  Receptmeny för en detox

Receptmeny för en detox

Hur och vad kan man egentligen äta under en detox? Här är en komplett meny!
  Kokossocker - ett nyttigare alternativ till socker

Kokossocker - ett nyttigare alternativ till socker

Byt ut ditt vanliga socker mot ett näringsrikare kokossocker.
  Kokosolja som hudvård

Kokosolja som hudvård

Kokosolja är inte bara för nyttig matlagning- det gör även under för huden.
  Gör ditt eget ansiktsvatten med eteriska oljor

Gör ditt eget ansiktsvatten med eteriska oljor

Gör ditt eget återfuktande ansiktsvatten med ekologiska ingredienser.
  Havrefrallor med fyllning

Havrefrallor med fyllning

Baka saftiga havrefrallor och fyll dem med goda röror som mättar.
  Allt om fetter

Allt om fetter

Lär dig mer om olika typer av fett, vilka fetter du behöver få i dig och varför.
  Guldmjölk med ingefära

Guldmjölk med ingefära

Enkelt & värmande recept på guldmjölk med ingefära, kardemumma och kanel.
  Gör egen rumsdoft

Gör egen rumsdoft

Gör egen rumsdoft för ett väldoftande hem.
  Ingefära: den kryddiga superroten

Ingefära: den kryddiga superroten

Ingefära är rikt på verksamma gingeroler, antioxidanter och mineraler.
  Groddskola - Grodda hemma

Groddskola - Grodda hemma

Tips och råd för hur du lyckas med groddar hemma i köket.
  Kristoffers nybörjarpass

Kristoffers nybörjarpass

Nybörjarupplägg med Svensk Hälsokosts medarbetare Kristoffer.
  Detox, en renande kur

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
  Stor guide: vitaminer

Stor guide: vitaminer

Vitaminer har stor betydelse för din prestationsförmåga och energiproduktion.
  Chaga

Chaga

Chaga kommer från björkar och är rik på vitaminer, mineraler och antioxidanter.