Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

En hälsosammare grillning

Himmeln är blå, solen lyser och fåglarna kvittrar. Det är dags att ta fram grillen! De allra flesta av oss älskar grillsäsongen, maten och sällskapet som ofta hör till, men ibland kan det vara svårt att njuta till 100 % när man vet vilka kaloribomber som döljer sig på grillbordet. Här visar vi dig hur du enkelt kan undvika dessa livsmedel, och vad du kan äta istället för en njutbar grillad lunch eller middag.

  • God & kalorisnål grillmat
  • Tabell för ett underlättat val
  • Grillningens nackdelar

God & kalorisnål grillmat

Våren och sommaren är lite utav grillens och kanske även vinets och ölens högtid, men tyvärr är maten som läggs på grillen inte ofta så nyttig och alkohol borde i det stora hela undvikas. Med mindre förändringar vid tillagningen och genom att byta ut de lite fetare och/eller kolhydratsrika livsmedlen till ett mer kalorisnålt alternativ kan du dock göra en stor skillnad.

Grillat kött och grönsaker.

Några livsmedel som helt bör undvikas är; den vanliga grillkorven med hög fetthalt, hamburgare gjorda på köttfärs med högt fettinnehåll (grisfärs är värre än nötfärs då det innehåller hela 20-25 % fett jämfört med nötfärs som brukar innehålla ca 10-15 % fett), kött som köps färdigmarinerat, feta gräddsåser.

Livsmedel som man kan äta men som man kanske ska ta lite mindre av är exempelvis riset, brödet och färskpotatisen även om det kan vara svårt att hålla sig borta. En bra riktlinje är att inte äta mer av kolhydratskällorna än den ungefärliga volymen av din knytnäve.

Ös på med grönsaker och försök laborera dig till ljuvliga grillspett med fisk och grönsaker! För vem har sagt att allt som ligger på grillen behöver vara rött kött och chark? Fet fisk gör sig riktigt bra på ditt grillspett och mindre fet fisk kan göras till goda fiskknyten genom att man grillar fisken i ett folieknyte med gul lök, morötter och kryddor.

Kalorisnåla såser & dressingar

 
Ketchup
 
Seafood Sauce
 
Kalorifri Majonnäs
 
Sweet & smokey bbq

För dig som tycker det är svårt att komma på nyttigare grillrätter själv har vi dessutom tagit fram ett par himmelskt goda grill- och salladsrecept med ett nyttigare innehåll:

Tabell för ett underlättat val

OKBraBäst
Fettsnål korvFettsnålt köttFisk
Potatis/vitt risMatveteGrönsaker
Naturell crème fraiche, 15% fettMatlagningsyoghurt, 8% fettKalorifri sås

Grillningens nackdelar

Tyvärr finns det några nackdelar med grillmat som med mycket annat, och den höga temperaturen som man ofta grillar köttet vid kan bidra till bildandet av ämnen såsom akrylamid (en heterocyklisk amin (HCA)) och polycykliska aromatiska kolväten (PAC), som har setts kunna bidra till en ökad risk för cancer.

Dessa ämnen bildas som sagt när bland annat kött tillagas under allt för höga temperaturer. Därför kan det exempelvis vara bra att låta grillkolen få rätt temperatur först och att man har lite tålamod och väntar på att kolen glöder och har fått en askgrå färg på ytan. Utöver detta kan man skära bort de delar på köttet som har bränts, där det mesta av de skadliga ämnena sitter för att minska på ditt intag av HCA och PAC.

Njut av sommaren och grillningen och allt annat som hör till, men försök att tänka till en extra gång på vilka livsmedel du väljer att grilla och vilka tillbehör du har till. Och glöm inte tålamodet som även vid grillning kan vara din bästa vän!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Somriga grillspett

Sommarens favoriträtt är grillspett och dessa är lika nyttiga som goda.
 

Kom igång program för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 

Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
 

Grillad banan med choklad

Grillade bananer i kombination med choklad och nötter. Enkelt och gott!
 

Nybörjarupplägg

Kom igång! Komplett träningsprogram för dig som är nybörjare.
 

Marinad

Förgyll grillkvällarna med denna ljuvligt goda marinad!
 

Entrecote med svamp och chevre

En härlig grilltallrik med svamp och chevre.
 

Hemmagjord hårinpackning med ricinolja

Gör en enkel och djupvårdande hårinpackning med ricinolja från Pure.
 

Macadamia

Macadamianötter kan användas både i matlagning och som hudvårdsprodukt.
 

Intervallträning och fettförbränning - del 2

Andra delen med fördelarna av intervallträning i syfte att öka fettförbränning.
 

Glöm inte benträningen - del 2

I den andra delen av vår benträning går vi vidare med mer avancerade övningar.
 

Kristoffers nybörjarpass

Nybörjarupplägg med Svensk Hälsokosts medarbetare Kristoffer.
 

Sommarsallad

En somrig sallad för sommarens luncher och grillkvällar.
 

Kaloritabell

Se hur mycket kcal du förbrukar och promenaden som krävs för olika godsaker
 

HIIT Högintensiv Intervallträning

Högintensiv intervallträning HIIT, är ett tidseffektivt sätt att träna på!
 

Kom igång med din träning

Vi hjälper dig att komma igång med träningsupplägg och kost.
 

Träna på semestern

Håll formen på semestern med enkla och roliga aktiviteter!
 

Havrefrallor med fyllning

Baka saftiga havrefrallor och fyll dem med goda röror som mättar.
 

Kokosolja som hudvård

Kokosolja är inte bara för nyttig matlagning- det gör även under för huden.
 

Kokos-kycklingwok med ris

En ljuvligt god kycklingrätt som passar både till middag och i matlåda.
 

Påsktårta med choklad

Njut av en nyttigare tårta i påsk med detta underbart goda recept.
 

Ät rätt i påsk

Ät rätt under påsken och bibehåll vikten med hjälp av våra tips och trix!
 

Kokosbrownies

Nyttiga brownies med smak av kokos och kaffe.
 

Tortillapizza med kyckling

Med detta recept kan du njuta av en god och lite nyttigare pizza.
 

Laxbiffar

Variera dina fiskrätter med dessa goda laxbiffar som passar alla.
 

Morotskaka

Nyttig morotskaka med krämig frosting av cashewnötter.
 

Kyckling med limedressing

Fantastiskt mör och saftig kyckling med smak av lime, teriyaki och örter.
 

Pasta med tomatpesto

Obeskrivligt krämig pasta kommer här i kombination med bacon och tomater.
 

Italienska frikadeller

Denna rätt för genast tankarna till pastans hemland, Italien. Enkelt och gott!
 

Pastagratäng med skinka

En snabblagad och nyttig pastarätt med skinka som är fantastiskt krämig och god!
 

Korv stroganoff

Med detta recept bjuder du på korv stroganoff som är lika god som nyttig.
 

Lövbiffsgryta med tomater

En smakrik och lättlagad gryta med lövbiff och soltorkade tomater.
 

Vårsallad med primörer

Möt våren med en härlig vegetarisk sallad med primörer.
 

Kikärtsbiffar med chilisås

Knaperstekta kikärtsbiffar som gör sig lika bra i matlåda som till middag.
 

Pulled chicken

Snabblagad pulled chicken som passar både till vardags och till fest.
 

Quinoasallad med guacamole

En färgstark sallad fylld med goda frukter och grönsaker.
 

Lax med teriyaki

Sätt smak på laxen med teryaki, lime och sesamfrön. Gott och näringsrikt!
 

Pastarätt med lax

Denna krämiga och goda pastarätt är ett säkert middagskort att ha i rockärmen.
 

Proteinrika pannkakor med chiasylt

Glutenfria, proteinrika pannkakor som serveras med underbar chiasylt.
 

Flygande Jacob

Med detta recept får du snabbt en hälsosammare variant av Flygande Jacob.
 

Viktiga tillskott under graviditeten

Vid en graviditet uppstår många frågetecken, vad är okej att äta och vad bör man undvika?
 

Pasta carbonara

En god och nyttig pastarätt med skinka och gröna ärtor. Perfekt som vardagsmat!
 

Receptmeny för en detox

Hur och vad kan man egentligen äta under en detox? Här är en komplett meny!
 

Stor guide: Så maximerar du din fettförbränning

Snabbguide för dig som vill bränna fett och komma i form.