Aktuella artiklar | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Ät mer rent och bli mer hälsosam

Vi vill att det ska vara lätt att göra val som får dig att må bra och nå dina mål. Oavsett om du vill gå ner i vikt eller ändra dina matvanor så hjälper vi dig på vägen. Nedan får du tips på att äta mer hälsosamt och rent!

Frukt och grönt tillsammans med Core shiratakiris och nudlar

Core Shiratkiris och nudlar är goda att ha i flera maträtter.

Tips från dietisten

“ För att lyckas med dina mål ska du helt strunta i dieter som lovar snabba resultat. Ät istället hälsosamt och träna något roligt - svårare än så är det inte”

1. Bestäm dig för att börja och sätt upp mål och delmål

2. Rensa ut kyl, frys och skafferi från livsmedel som det är lätt att äta för mycket av

3. Drick mycket vatten

4. Planera din meny och handla inte när du är hungrig

Stressa inte fram något. Det tog dig alla år att hamna där du är nu. Det tar inte bara några veckor eller månader att ta dig ifrån där du står idag. Ge dig själv god tid att hitta det som ska fungera genom hela livet. Tänk långsiktigt och var snäll mot dig själv så att du har hela självförtroendet med dig hela vägen. Var öppen för förändringar i din kosthållning, för du som person förändras med tiden.

Ät regelbundet. Vår hjärna har en inbyggd matklocka. Hjärnan ställer in sig på det vi “programmerar” den till. Att äta regelbundet bygger förutsättningar för att kunna fokusera och kontrollera hunger och mättnadssignaler.

Åt kalorisnålt. Ersätt kaloririka livsmedel med alternativ som innehåller färre kalorier. Ät även fiberrik mat. Fibrer är kolhydrater som kommer från växtriket och som inte bryts ned vid matsmältningen, därför är de kalorifattiga. Här är shiratakinudlar ett bra alternativ till pasta. Fiberrika livsmedel ger även större mättnadskänsla jämför med fiberfattiga livsmedel.

Ät varierat och proteinrikt. När du äter mindre mängd mat ställs högre krav på kvaliteten. Se därför till att äta varierat och välj olika livsmedel som ger en bred variation på vitaminer, mineraler och antioxidanter. Välj även proteiner till varje måltid för att bevara muskelmassa.

Träna. Genom träning får du igång förbränningen. Välj en träningsform som du tycker är rolig så kommer du också att träna mer.

Att äta näringsrik vardagsmat och välja en rolig träningsform gör stor skillnad för hälsan - Maja Höglinder, Dietist

Tips på hälsosamma rätter:

Bakad gröt med äpple och kanel

Saffransnudlar med fänkål och räkor

Risotto med shiratakiris

Ramen med sojamarinerad tofu, shiitake och ägg

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Antiinflammatorisk kost

Antiinflammatorisk kost

Läs mer om antiinflammatorisk kost och hur det kan hjälpa.
 
Mat för dig med IBS-mage

Mat för dig med IBS-mage

Lindra IBS-mage med enkla medel.
 
Basa kroppen med rätt kost

Basa kroppen med rätt kost

Vad innebär det att äta basiskt och hur kan det påverka kroppen?
 
Stärk immunförsvaret med klokare kostval

Stärk immunförsvaret med klokare kostval

Så här stärker du immunförsvaret med smartare kostval.
 
Allt du vill veta om material i kläder

Allt du vill veta om material i kläder

Vilket material är egentligen bäst att välja till träningskläder?
 
Kost för bättre ledhälsa

Kost för bättre ledhälsa

Vilka livsmedel är extra bra för våra leder? Lär dig mer här!
 
Välj hälsosam mat - 5 enkla knep

Välj hälsosam mat - 5 enkla knep

Med 5 enkla knep kan du lättare göra hälsosamma val i vardagen, trots stress.
 
Kost för hjärna, minne och koncentration

Kost för hjärna, minne och koncentration

Vilken är egentligen den bästa kosten för vår hjärna?
 
Vad är AIP-kost?

Vad är AIP-kost?

Läs mer om AIP, en kosthållning som har fokus på maghälsa.
 
När ska man ta sina kosttillskott?

När ska man ta sina kosttillskott?

Så kan du ta dina kosttillskott för bästa effekt.
 
Bra mat för kolesterolet

Bra mat för kolesterolet

Vad ska du äta för att bibehålla ett hälsosamt kolesterolvärde? Inspireras här!
 
5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
 
Raw Food

Raw Food

Maghälsa del 2:2: Lär dig mer om kosthållningen Raw food.
 
Hälsofördelar med vegetarisk kost

Hälsofördelar med vegetarisk kost

Vilka hälsofördelar finns det med att äta en vegetarisk kost?
 
Kosttillskott i klimakteriet

Kosttillskott i klimakteriet

Få tips på hälsokost som kan hjälpa till att lindra klimakteriebesvär.
 
Mat och kosttillskott under graviditeten

Mat och kosttillskott under graviditeten

Det är extra viktigt att ta hand om kroppen vid en graviditet - men hur?
 
Nyårslöftet: Kostomställning

Nyårslöftet: Kostomställning

Följ Helenas resa mot en bättre kost och en hälsosammare livsstil
 
Kosttillskott för hår, hud och naglar

Kosttillskott för hår, hud och naglar

Hitta tillskotten som bidrar till kvaliteten på hår, hud och naglar.
 
Tips för att bli piggare

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
 
Nyårslöftet: Träna för hälsa

Nyårslöftet: Träna för hälsa

Följ Peters resa för att bli starkare, mer aktiv och få mer energi