Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor | Hälsa | Hälsoinspiratörer

Ät mer rent och bli mer hälsosam

Vi vill att det ska vara lätt att göra val som får dig att må bra och nå dina mål. Oavsett om du vill gå ner i vikt eller ändra dina matvanor så hjälper vi dig på vägen. Nedan får du tips på att äta mer hälsosamt och rent!

Frukt och grönt tillsammans med Core shiratakiris och nudlar

Core Shiratkiris och nudlar är goda att ha i flera maträtter.

Tips från dietisten

“ För att lyckas med dina mål ska du helt strunta i dieter som lovar snabba resultat. Ät istället hälsosamt och träna något roligt - svårare än så är det inte”

1. Bestäm dig för att börja och sätt upp mål och delmål

2. Rensa ut kyl, frys och skafferi från livsmedel som det är lätt att äta för mycket av

3. Drick mycket vatten

4. Planera din meny och handla inte när du är hungrig

Stressa inte fram något- Det tog dig alla år att hamna där du är nu. Det tar inte bara några veckor eller månader att ta dig ifrån där du står idag. Ge dig själv god tid att hitta det som ska fungera genom hela livet. Tänk långsiktigt och var snäll mot dig själv så att du har hela självförtroendet med dig hela vägen. Var öppen för förändringar i din kosthållning, för du som person förändras med tiden.

Ät regelbundet- Vår hjärna har en inbyggd matklocka. Hjärnan ställer in sig på det vi “programmerar” den till. Att äta regelbundet bygger förutsättningar för att kunna fokusera och kontrollera hunger och mättnadssignaler.

Åt kalorisnålt- Ersätt kaloririka livsmedel med alternativ som innehåller färre kalorier. Ät även fiberrik mat. Fibrer är kolhydrater som kommer från växtriket och som inte bryts ned vid matsmältningen, därför är de kalorifattiga. Här är shiratakinudlar ett bra alternativ till pasta. Fiberrika livsmedel ger även större mättnadskänsla jämför med fiberfattiga livsmedel.

Ät varierat och proteinrikt- När du äter mindre mängd mat ställs högre krav på kvaliteten. Se därför till att äta varierat och välj olika livsmedel som ger en bred variation på vitaminer, mineraler och antioxidanter. Välj även proteiner till varje måltid för att bevara muskelmassa.

Träna- Genom träning får du igång förbränningen. Välj en träningsform som du tycker är rolig så kommer du också att träna mer.

Att äta näringsrik vardagsmat och välja en rolig träningsform gör stor skillnad för hälsan - Maja Höglinder, Dietist

Tips på hälsosamma rätter:

Bakad gröt med äpple och kanel

Saffransnudlar med fänkål och räkor

Risotto med shiratakiris

Ramen med sojamarinerad tofu, shiitake och ägg

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Nyårslöftet: Kostomställning

Nyårslöftet: Kostomställning

Följ Helenas resa mot en bättre kost och en hälsosammare livsstil
  Nyårslöftet: Träna för hälsa

Nyårslöftet: Träna för hälsa

Följ Peters resa för att bli starkare, mer aktiv och få mer energi
  Varifrån kommer kosttillskotten?

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
  Mat och kosttillskott under graviditeten

Mat och kosttillskott under graviditeten

Det är extra viktigt att ta hand om kroppen vid en graviditet - men hur?
  Kost för fotboll

Kost för fotboll

Vilka kosttillskott kan du som fotbollsspelare ha nytta av?
  5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
  Stenålderskost

Stenålderskost

Stenålderskost, inte så mycket om vad du äter utan vad du faktiskt inte äter.
  Följ med på nyårslöftet

Följ med på nyårslöftet

Följ med våra tre medarbetare på nyårslöftet under 12 veckor
  Kosttillskott för äldre

Kosttillskott för äldre

Läs mer om vilka ämnen och kosttillskott som passar dig som börjar bli äldre.
  Paleodieten

Paleodieten

Paleo grundar sig på stenålderskost och tar hänsyn till livsmedelskvalité.
  Stenålderskost för idrottare

Stenålderskost för idrottare

Visste du att stenålderskost även kan ha stora fördelar för dig som tränar hårt?
  Kost för hjärna, minne och koncentration

Kost för hjärna, minne och koncentration

Hjärnhälsa del 5: Den bästa kosten för vår hjärna
  Myter om kost och träning för tjejer

Myter om kost och träning för tjejer

Myterna inom ämnet kost och träning för tjejer.
  Så tar du hand om din hjärna

Så tar du hand om din hjärna

Hjärnhälsa del 1: Vad är hjärnhälsa och hur kan vi ta vi ta hand om vår hjärna?
  Raw Food

Raw Food

Raw food är en kosthållning som baseras på oupphettad mat från naturen. Läs mer!
  Lansering av nya generationens kosttillskott

Lansering av nya generationens kosttillskott

Nu hittar du QURE på Svensk Hälsokost, nya generationens kosttillskott.
  Smoothie med blåbär och hälsosamma fetter

Smoothie med blåbär och hälsosamma fetter

En supergod smoothie med hälsosamma fetter
  Kost för handboll

Kost för handboll

7 grundläggande tips på hur du som handbollspelare ska lägga upp din kost.
  Ger ditt kosttillskott önskad effekt?

Ger ditt kosttillskott önskad effekt?

Ett kosttillskott ska fungera över tid. Läs mer om det här!
  Tomatsoppa med linser

Tomatsoppa med linser

Kryddig och god tomatsoppa med linser. Ett måste för kalla höstkvällar!
  Därför är chiafrön nyttiga

Därför är chiafrön nyttiga

Chiafrön är nyttiga hälsofrön fulla av protein, omega-3 och kostfibrer.
  CrossFit: kost & kosttillskott

CrossFit: kost & kosttillskott

Peter Bláha tipsar om rätt kost och kosttillskott för CrossFit.
  Lansering av nytt kosttillskott för lederna

Lansering av nytt kosttillskott för lederna

Nu släpps nyheten Inflamin Premium, ett extra potent tillskott.
  Hälsofördelar med vegetarisk kost

Hälsofördelar med vegetarisk kost

Vilka hälsofördelar finns det med att äta en vegetarisk kost?