Aktuella artiklar | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Annie Erfass (Kalorismart): Så skapar du balans och vanor som håller

Inbokade träningspass, en ny kosthållning och yoga på det – visst låter det härligt? Ibland går det dock lite väl snabbt när vi bestämmer oss för att skapa en ny livsstil. Då kan det vara lätt att tappa de nya, fina vanorna efter en vecka eller två. Så hur skapar man vanor som håller långsiktigt? Vår hälsoinspiratör Annie Erfass berättar hur hon tänker kring balans – och hur du faktiskt kan skapa vanor som håller.


Annie vid fönstret med en kopp i handen. Det får ta tid att skapa nya vanor, menar Annie.

Gå all in – med balans

De flesta av oss har perioder då vi känner att vi behöver en förändring – för många kan det till exempel vara i början av ett nytt år, inför sommarens bad och festligheter, eller när man bestämt beslutat sig att bli av med en livsstil som inte längre känns optimal. Det kan då kännas lockande att göra en helomvändning, vilket kan skapa onödig stress och press.
– Om till exempel chokladbollar är en favorit, kanske man inte ska förbjuda sig själv från dem helt och hållet i ett helt år. Om du är i fikarummet på jobbet och det bjuds på fika, och en person tackar nej till bullen som erbjuds, och jag själv inte gör det, betyder det inte att jag gjort något fel. Den personen som avstod från bullen kanske åt tårta dagen innan? Man ska aldrig jämföra sig med varandra.

Annie menar att hon själv skapat balans med hjälp av en bra grund. I den grunden ingår en bas av hälsosam och näringsrik mat – men det finns också plats för annat. Att äta hundra procent nyttigt behöver inte vara likställt med balans, att äta lite vad man vill kan ge bättre förutsättningar att fortsätta hålla sin balans. Men vad balans faktiskt är, skiljer sig såklart från person till person, menar Annie. Det finns inte alltid enkla svar – även om det är det vi gärna önskar oss.

Lyssna in kroppen – och håll balans i balansen

Att lyssna in vad man behöver är en process i sig – och att förstå sina behov får ta sin tid, menar Annie.
– Det jag har försökt göra är att ta tiden att faktiskt lyssna på min kropp, känna in när den verkligen är hungrig och när den bara är sugen på någonting. Även fast hjärnan alltid kommer att säga att den är jättesugen på bullarna som bjuds på kafferasten, får man försöka lyssna in. Den ena dagen kanske jag verkligen är sugen och då äter jag, dagen efter kanske jag inte känner så. Man kanske har ätit en jättebra frukost, och sedan går man förbi Pressbyrån och känner doften av kanelbullar som man inte tänkt att man ska äta den dagen. Jag tycker själv att det är jättesvårt. Men om man misslyckas, enligt sig själv alltså, så är det ingen katastrof. “Balans i balansen”, helt enkelt.

Hur kommer man igång med att skapa balans? Hur behåller man en balans?

Annie menar att det är lätt att sätta alltför höga mål för sig själv, till exempel i början av ett nytt år. Man kanske skaffar gymkort och tänker att man ska gå från noll till hundra, trots att man kanske inte gjort någon form av ihållande träning innan. Det är så lätt att vanorna inte hålls då, och att man kanske skadar sig till och med, menar hon,
– Kroppen måste ju också få vänja sig vid de nya rutinerna. Och man måste ge sig tid för det istället för att bara köra på. Annars blir det sån här typisk jojobantning. Man kör all in, sen känner man att “gud det här var jättejobbigt”. Från jättestrikt, till “nu orkar jag inte mer, jag släpper det” – och att istället börja äta jätteonyttigt. Det blir svart eller vitt. Jag tror att man kan förändra det genom att börja långsamt. Man säger att vanor skapas på ett antal dagar, men jag tror inte det funkar om man gått in för hårt i början.

Annie i närbild, skrattandes. Du vet bäst vad som är balans för dig, tycker Annie.

Fritt eller med regler – vägen till långsiktiga vanor är individuella


Förut var Annies relation till mat lite komplex. Numera ser hon relationen som sund – hon oroar sig inte lika mycket för att “göra fel”. När relationen var mer snårig och svår, kunde hon oroa sig för vad som skulle bjudas på och om hon skulle äta “för mycket” vid middagar och sociala tillställningar.
– Det är ju verkligen inte bra, och om man till och med hindrar sig själv från att gå på sociala tillställningar så begränsar man sig ju i livet.
Vad som är balans är olika för alla – för Annie har det hjälpt med en tillåtande inställning.
– På ett sätt känner jag att jag har blivit lyckligare, för jag tillåter mig själv att leva lite mer eller vad man ska säga. Tänker man att man ska ha en balanserad livsstil så får man inte lika mycket ångest kring mat, man bryter inte “regler” som man har satt upp. Vissa vill ha lite mer frihet, vissa vill ha lite mer regler. Om man bara hittar sin egen balans så tror jag livet blir lite lättare.

Våga lita på att du vet bäst

Vad som är balans för en person, kan skilja sig helt från vad som är balans för någon annan. När det gäller att hitta sin egen balans, återkommer Annie till att det kan ta tid. Allt eftersom märker man vad man mår bra av och vad man mår mindre bra av, menar hon. Man får testa sig fram!
– Om min balans är att jag äter en bulle innan ett träningspass för att träningen och bullen tar ut varann, för att sedan åka till gymmet och känna att jag bara blir tung av bullen och inte kan prestera, så är det inte rätt balans för mig. Då kanske min balans istället kan vara en trevlig fika med kollegor i ett socialt sammanhang. Detta gäller även åt andra hållet, menar Annie.
– Vill man ha en bulle så ska man ta en bulle, men om man inte är sugen just den dagen så tycker jag verkligen att man ska stå på sig själv och stå över. Man ska inte äta en bulle för någon annans skull.

Balans kan förändras över tid

I takt med att livet förändras, uppstår nya behov. Balansen behöver hålla en takt med livet, och inte tvärtom. Hon menar att om hon i framtiden blir förälder kommer hennes balans se helt annorlunda ut än vad den gör nu – hon kommer behöva vara mycket mer tillåtande mot sig själv.
– Man ska inte jämföra sig själv med andra, men man ska inte heller jämföra sig med den man var för 20 år sedan. Nu är nu – och nu har jag de förutsättningarna jag har nu, livet förändras ju hela tiden.

Annies 7 tips för att hitta balansen:

1. Ta tiden att hitta vanor som håller på sikt

Det är större chans att balansen håller i sig om man vågar känna efter vad man verkligen behöver och ger sig själv tid. Hon tipsar om boken 1%-metoden, som handlar om hur man kan skapa vanor som håller under en längre tid. Annie menar att det handlar om att inte gå all in och köra på med massvis med nya vanor på en gång – allt får ta sin tid.

2. Ät dig mätt på näringsrik mat

För Annie har det varit viktigt att bli mätt på näringsrik och bra mat. Att vara mätt är aldrig negativt, tvärtom – och det är något hon insett med tiden.

3. Stabil start på dagen och flera mellanmål

För att orka hela dagen behövs det en stabil frukost och flera mellanmål. Annars menar Annie att det är lätt att hon inte gör lika medvetna val och börjar småäta.

4. Planera

Själv planerar Annie gärna grunden för vad hon ska äta i förväg, det underlättar i vardagsstressen. Man kan göra matlådor eller så räcker det med att planera en bas.

5. Tänk på helheten

För att nå en balans är det inte bara kosten som är viktig, menar Annie. Det är hela ens livsstil. Att vara lycklig, göra det man tycker om – som för Annie betyder att gå på små promenader och göra roliga aktiviteter. Det gör något för psyket, menar hon.

6. En känsla av tacksamhet och närvaro

På senare tid har Annie börjat med yoga, något som har påverkat hennes mindset positivt. Med hela utövandet infinner sig även en känsla av tacksamhet som gör det lättare att vara i nuet, menar Annie.

7. Det finns alltid alternativ

Annie menar att det är helt okej att njuta av till exempel en “vanlig” pasta. Däremot kan man ta ett varv och fundera om man ska äta på ett sätt ena dagen och ett annat sätt den andra, till exempel. För henne hjälper alternativen till att skapa en balans. Vissa kalorisnåla alternativ är bättre än andra, till exempel pasta har fungerat fint, menar Annie, medan till exempel wienerbröd är något hon inte skulle välja att byta ut mot något mer kalorisnålt. Annie menar att man får känna efter och hitta sina egna alternativ!


Målsättning för balans – funkar det?

Annie tror att det för många kan vara motiverande med konkreta mål. Att det förstärker känslan av att man strävar till något. Däremot tänker hon att vägen till målet inte behöver gå så fort.
– Om man exempelvis har ett viktmål, måste man nå en viss vikt på kort tid och bara äta broccoli och kyckling, eller kan målet ta ett år – och man kan fortsätta äta lite vad man vill och njuta? Det är lite så jag tänker. När det kommer till balans måste man känna efter själv.

Ibland är balansen situationsbaserad

I takt med att man skapar en balans kan nya vanor infrias – som att man till exempel lägger till ett extra träningspass. Alla dagar är olika, och våra behov ser olika ut dag för dag. Tänk om man haft en stressig dag och får stressa in i det sista för att hinna med träningspasset? Ibland kanske det till och med kan finnas en balans i att avstå från vissa saker man bestämt sig för att göra just för att behålla balansen?

– Jag kanske behöver stressa till passet, men vet att jag kommer må mycket bättre efter att passet är gjort. Då värderar jag att ändå gå på passet för att det i slutändan kommer att ge mig mer än om jag avstår från att gå. Men om det bara resulterar i att man blir jättestressad och inte mår så mycket bättre efteråt så tycker jag inte att det är värt det. Man får tänka individuellt och från situation till situation. Ena dagen kanske det har varit jättemycket i huvudet och du vill släppa allt, och känner att du kommer att må jättebra av ett yogapass, men en annan dag kommer det kanske att ge dig mer att åka hem och kolla på en film. Så vad som ger balans är från situation till situation!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Så skapar du hälsosamma vanor som håller

Så skapar du hälsosamma vanor som håller

Bli mer hälsosam med hjälp av tiny habits - Susanna förklarar hur!
 
Lär känna Annie Erfass

Lär känna Annie Erfass

Annie inspirerar till en hållbar och hälsosam livsstil med god mat, utan förbud.
 
Frukostbars - Enkelt recept av Annie Erfass (Kalorismart)

Frukostbars - Enkelt recept av Annie Erfass (Kalorismart)

Enkelt recept på frukostbars av Annie Erfass, också känd som Kalorismart!
 
Så boostar du din hjärna - de viktigaste vanorna och tillskotten

Så boostar du din hjärna - de viktigaste vanorna och tillskotten

I den här artikeln får du de bästa tipsen på hur du boostar din hjärnhälsa!
 
Njut av en balanserad jul utan mat-måsten med Kalorismart

Njut av en balanserad jul utan mat-måsten med Kalorismart

Njut av julens mat och festligheter - samtidigt som du håller balansen.
 
Så påverkas du av dina kostvanor

Så påverkas du av dina kostvanor

Här kan du läsa mer om hur du påverkas av dina kostvanor!
 
Energiboosta året! Hälsovanorna som ökar din energi

Energiboosta året! Hälsovanorna som ökar din energi

Läs våra tips på hur du får en riktigt energifylld vardag.
 
Hur påverkar taurin kroppen?

Hur påverkar taurin kroppen?

Aminosyran taurin finns ofta i energidrycker och har många funktioner.
 
Gör ditt eget ansiktsvatten med eteriska oljor

Gör ditt eget ansiktsvatten med eteriska oljor

Gör ditt eget återfuktande ansiktsvatten med ekologiska ingredienser.
 
Så behåller du motivationen till att träna

Så behåller du motivationen till att träna

Behöver du återfå motivationen på gymmet? Här får du användbara tips och råd!
 
Shaking - skaka dig i balans!

Shaking - skaka dig i balans!

Lär dig allt om shaking och hur du kan skaka loss i ditt eget vardagsrum!
 
Hitta din balans 2023

Hitta din balans 2023

Ett nytt år kan innebära en nystart och i år fokuserar vi på balans!
 
Vetegräs

Vetegräs

Vetegräs är rikt på klorofyll, fiber och mineraler. Utmärkt vid detox!
 
Guide: Hudvård för torr hy

Guide: Hudvård för torr hy

Varför blir huden torr och hur tar man bäst hand om torr hud?
 
Så håller du träningsmotivationen uppe under hösten

Så håller du träningsmotivationen uppe under hösten

Josefine Johnsson hjälper dig hålla motivationen uppe!
 
Bra mat för kolesterolet

Bra mat för kolesterolet

Vad ska du äta för att bibehålla ett hälsosamt kolesterolvärde? Inspireras här!
 
Kost för hjärna, minne och koncentration

Kost för hjärna, minne och koncentration

Vilken är egentligen den bästa kosten för vår hjärna?
 
5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
 
Så tar du hand om din mage

Så tar du hand om din mage

Vad är maghälsa och hur kan vi ta hand om vår mage?
 
Kalorismarts Risgrynsgrötvåffla

Kalorismarts Risgrynsgrötvåffla

Grädda frasiga och matiga risgrynsgrötvåfflor med Kalorismarts goda recept!