Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Uppladdningsdrink med chiafrön

Drink med chiafrön

Omega 3 och kostfiber! Gör som det legendariska löparfolket i Tarahumara i Mexico. Ett bra och enkelt sätt att starta dagen eller som uppladdning inför ditt maraton!

Ingredienser

1 glas/portion

1 glas vatten

1 msk chiafrön

1 pressad lime

1 msk honung


Gör så här

Rör ned chiafrön i vattnet. Låt dem ligga i blöt några minuter och rör sedan om. Ju längre de ligger i vattnet desto mer gel bildas. Tillsätt en pressad lime och söta med honung efter smak.

Tips! Du kan också använda chiafrön i bakning, smoothie m.m. Lime kan bytas mot citron.

Nyttiga tillbehör

 
Chiafrön EKO

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Chiapudding grundrecept

Gott grundrecept på chiapudding.
 

Receptmeny för en detox

Hur och vad kan man egentligen äta under en detox? Här är en komplett meny!
 

Därför är chiafrön nyttiga

Chiafrön är nyttiga hälsofrön fulla av protein, omega-3 och kostfibrer.
 

Chiaproteinfluff i vaniljsmak

Tillaga en fluffig succédessert rik på både protein, fiber & nyttiga fettsyror.
 

Chiapudding med kiwi

Chiapudding är en utmärkt frukost rik på omega-3, fiber och protein.
 

Overnight oats

Trendiga overnight oats blir en mättande och näringsrik start på dagen.
 

Superbröd

Ett underbart gott, saftigt och fiberrikt mörkt bröd som är enkelt att göra!
 

Fibergröt

Gröt som är mättande och bra för magen! Chiafrön ger dig dessutom omega 3!
 

Raw paranötgröt

Denna mättande gröt med paranötter, hampa och chia blir en lyxig raw frukost.
 

Hampaproteinbar

Denna rawfood proteinbar med hampaprotein innehåller allt du kan tänkas behöva.
 

Chiagröt med nötter

Starta dagen men en härlig chiagröt. Snabbt och nyttigt!
 

Kryddigt julbröd med gojibär

Smaka på julen varje dag genom detta kryddiga och fantastiskt saftiga julbröd på matbordet.
 

Julens ischoklad med kokosolja

Äntligen kan du göra den klassiska ischokladen mer nyttig med kokosolja!
 

Måltidsersättningssmoothie

Gör din egen måltidsersättning i form av denna smoothie.
 

Chiapudding

Grundrecept på chiapudding. Variera med olika smaker!
 

Chiasylt raw

Låt chiafrön utgöra grunden till denna naturliga sylt med mindre socker.
 

Semlor med chia

Baka semlor till fettisdagen på ett nyttigare vis - här med chiafrön.
 

Chia fresca

Chia fresca är en näringsrik dryck rik på omega-3 och kostfiber.
 

Vitaminsmoothie

Blanda enkelt en hälsosmoothie med hampaprotein, chiafrön och nyponpulver.
 

Chiapudding - vanilj & blåbär

Denna krämiga variant av chiapudding är rik på stärkande antioxidanter!
 

Kladdkaka

En nyttigare och mer chokladsmakande variant av den klassiska kladdkakan.
 

Rödbetssallad

Byt ut den klassiska rödbetssalladen mot en godare och nyttigare variant.
 

Chiapudding extra creamy

Extra krämig och proteinrik chiapudding med yoghurt och kvarg.
 

Glögg med incabär

En av julens måsten är helt klart glögg! Detta recept bjuder på en spännande och välsmakande twist av den klassiska glöggen.
 

Kalorifri BCAA glass

Gör en frisk BCAA isglass som du med fördel intar i samband med din träning.
 

Nyttig bananglass

Bananglass är ett perfekt mellanmål som gör sig lika bra till helgmyset!
 

Supernyttig acaismoothie

Gör en smoothie med superfrukten och antioxidanten acai från Amazonas djungler!
 

Gojibollar

Perfekt när du behöver ett mellanmål fullt med energi och antioxidanter.
 

Nyttiga mellanmål på veganskt vis

Våra Hälsoinspiratörer tipsar om fyra mellanmål som är nyttiga och veganska!
 

Julens rödkålssallad med tranbär

Liva upp den traditionella rödkålssalladen med nyttiga tranbär och valnötter.
 

Energismoothie

Innehåller allt du behöver för att kicka igång systemet.
 

Kryddstarka dietnudlar

Detta är smakrik nudelrätt som passar utmärkt för dig som går på diet.
 

Proteinrik blåbärssmoothie

Smoothie med blåbär, hampaprotein och chiafrön.