Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Träna för fettförbräning

Vilken träningsform är bäst om man vill bränna fett? Det kan vara svårt att veta vad som är sant i djungeln av träningstips. I denna artikel går vi igenom olika träningsformer och hur bra de fungerar ur fettförbränningssynpunkt.

Kvinna löptränar utomhus.

Konditionsträning för fettförbränning

Konditionsträning kan delas in i två underkategorier: låg- till medelintensiv träning (som en lugn joggingtur, en powerwalk eller ett lättare gruppträningspass) och högintensiv träning. Vi börjar med att titta på hur medelintensiv träning påverkar förbränningen.

När du tränar med lägre intensitet, det vill säga att pulsen endast går upp till 50-65 % av din maxpuls, använder kroppen sig av fett som främsta energikälla. Vid högintensiv träning är det istället glykogen, som kommer från kolhydrater, som används. Vill man förbränna så mycket fett som möjligt verkar det alltså som att låg- eller medelintensiv träning skulle vara det bästa vid första anblick.

Om man däremot tittar närmare på kroppen efter ett avslutat träningspass verkar det som att energikällan skiftar. Har du huvudsakligen förbrukat fett under träningen övergår kroppen till att använda glykogen och tvärtom. Därför är det förmodligen inte så effektivt med lågintensiv träning för fettförbränningen som man tidigare trott, men en fördel kan vara att du ofta kan hålla dig aktiv längre under lågintensiv träning än under högintensiv, och på så sätt förbränna en hel del kalorier. Du kan också se till att effektivisera din förbränning genom ett kosttillskott som fokuserar på fettförbränning.

Är det bättre att träna innan frukost?

Det verkar inte som att kroppen förbränner speciellt mycket mer vid träning på fastande mage innan frukost. Förbränningen verkar vara i stort sett lika hög även om du tränar på kvällen, vilket kan vara en tröst för dig som har svårt att komma upp på morgonen.

Högintensiv INTERVALLträning för fettförbränning

Vid högintensiv träning, det vill säga att pulsen ligger på cirka 70-80 % av maxpuls, är det kolhydrater som står för den främsta energiförsörjningen. Att bryta ner fett från kroppens fettlager är en relativt komplicerad process som tar tid. När kroppen arbetar hårt, snabbt och med hög intensitet finns det inte tid för denna invecklade process, utan kroppen måste välja ett snabbare bränsle, nämligen kolhydrater. Kolhydrater lagras i muskler och lever i en form som kallas glykogen och detta fungerar som snabb energi för hård träning. Däremot verkar det som att det huvudsakligen är fett som förbränns efter att du avslutat träningen.  

Tips! Du kan boosta din högintensiva träning ännu mer genom att ta kosttillskott som både ger energi och hjälper dig med förbrukningen, som vår kapsel BURN.

Ett högintensivt pass är ofta kort och effektivt, vilket passar många som försöker få ihop livspusslet. Intervallpass går ut på att du jobbar i mycket ansträngande tempo under en kort period, vilar och sedan jobbar igen. Du kan till exempel springa 100 meter i högt tempo, gå 50 meter och springa 100 meter igen, eller cykla med hög intensitet i en minut och vila 30 sekunder.

Högintensiva pass är fördelaktiga vid fettförbränning, eftersom energiförbrukningen påverkas av just hur intensivt du arbetar - ju hårdare jobb desto mer förbränning. Det har också visat sig att kroppen har en förhöjd förbränning på 5-15 % i upp till 48 timmar efter ett högintensivt pass, vilket innebär att kroppen jobbar på med förbränning och ämnesomsättning även när du vilar. Detta beror troligtvis på att träningen stimulerar utsöndringen av vissa typer av hormon, som i sin tur bidrar till frisättningen av fett från fettcellerna. När fettet har frisatts kan det sedan användas som energi istället för att lagras.

Tips! Ett populärt sätt att träna både snabbt och effektivt är med intervaller i form av HIIT, High Intensity Intervall Training.

Tillskott för fettförbränning

 
Diet Fiber
 
BURN
 
Core CLA
 
Krom
 
Omega-3 Plus
 
Chili Diet

Styrketräning och fettförbränning

Styrketräning med vikter eller med den egna kroppen som redskap har fördelar både för fettförbränningen och för livskvaliteten. Genom att stärka musklerna kan du förebygga belastningsskador, minska problem med hållningen och förstås orka med vardagssysslorna betydligt bättre.

Hur påverkar kosten förbränningen?

Här kan du läsa mer om olika livsmedel och hur de påverkar fettförbränningen.

Tjej sitter på golvet på gym med hantlar och vattenflaska.

Ansträngningen i samband med styrketräningen gör att musklerna förbrukar energi, vilket förstås är positivt när du vill öka din energiomsättning för att gå ner i vikt. Dessutom gör styrketräningen att du ökar din muskelmassa, och detta gör att din totala ämnesomsättning också ökar, även när du vilar. Det bästa är att våga träna med tunga vikter, men du kan också träna högintensiv träning med lättare vikter för att få upp pulsen.  

Tänk på att när ämnesomsättningen ökar kommer även din hunger att öka. Ju mer du tränar desto mer behöver du äta, men försök att inte överäta om ditt mål är viktminskning. Ät gärna långsamma kolhydrater för att få energi och kombinera det med mycket proteinrik mat eftersom det både hjälper till vid muskeluppbyggnaden och håller dig mätt länge.

Är du nybörjare är det en god idé att ta hjälp av en kunnig person så att du lyfter på rätt sätt. De flesta gym erbjuder hjälp från personliga tränare eller en introduktion när du skaffar ett träningskort. Oavsett om du är nybörjare eller erfaren är det en bra idé att fokusera på de stora muskelgrupperna om ditt mål är att minska i fett. Dessa muskelgrupper, exempelvis lårmusklerna, kräver mer energi för att hålla igång och det är positivt ur fettförbränningssynpunkt.

Tips! I den här artikeln får du Olga Rönnbergs bästa tips för att träna för att effektivisera fettförbränningen, komplett med inspirerande videoklipp.

Vardagsmotion och fettförbränning

Du har garanterat hört det förut, att vardagsmotion är så bra och nödvändigt. Men hur mycket ger det egentligen att ta de 20 trappstegen istället för att åka rulltrappa? Faktum är att det ger en hel del. Förutom att kroppen är gjord för att röra på sig, inte sitta still hela dagen, förbrukar du energi i allt du gör. När du handlar, promenerar till jobbet och klipper gräset går det hela tiden åt energi och det är det som räknas när du vill gå ner i vikt.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

  Kost för fettförbränning

Kost för fettförbränning

Förbättra din fettförbränning med rätt mat och kosttillskott.
  Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
  Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
  Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
  CLA och fettförbränning

CLA och fettförbränning

Här sätter vi CLA under luppen för att klargöra om det kan underlätta din diet.
  Träningsstart - så undviker du sjukdom

Träningsstart - så undviker du sjukdom

Kom i gång med träningen utan att dra på dig virus och infektioner.
  Träningstrender i höst

Träningstrender i höst

Kickstarta hösten med träning! Här listar vi dom senaste träningstrenderna.
  Återhämtning efter träning

Återhämtning efter träning

Ge din kropp rätt förutsättningar för återhämtning efter träning.
  Fettförbränning och könsskillnader

Fettförbränning och könsskillnader

De fysiologiska mekanismerna bakom fettförbränning är väldigt komplexa
  Uppbyggande hormon och fettförbränning

Uppbyggande hormon och fettförbränning

GH bidrar till fettförbränningen men många faktorer påvkerkar.
  Så behåller du motivationen till att träna

Så behåller du motivationen till att träna

Behöver du återfå motivationen på gymmet? Här får du användbara tips och råd!
  Olga Rönnberg: Lyckas med fettförbränningen

Olga Rönnberg: Lyckas med fettförbränningen

Olga Rönnberg från Mammafitness tipsar om effektiv fettförbränningsträning.
  Så tränar du inför ett triathlonlopp

Så tränar du inför ett triathlonlopp

Vi ger dig våra bästa tips om hur du förbereder dig inför en triathlon.
  Nya träningsrutiner

Nya träningsrutiner

Tips till dig som vill skaffa nya träningsrutiner och lära dig att behålla dem!
  Uppstart efter semestern

Uppstart efter semestern

Efter en skön semester är det dags att hitta tillbaka till hälsosamma vanor.
  Aminosyror för träning

Aminosyror för träning

Aminosyror har en rad viktiga biologiska funktioner i kroppen!
  Träna på semestern

Träna på semestern

Håll formen på semestern med enkla och roliga aktiviteter!
  Hur påverkar träning kroppen?

Hur påverkar träning kroppen?

Svårt att komma igång? Vi har listat varför du mår bra av träning.
  Könsanpassad kost och träning

Könsanpassad kost och träning

Kosten påverka oss olika beroende på kön, läs mer om skillnaden.
  Gå ner i vikt

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
  Nyårslöften - från tanke till handling

Nyårslöften - från tanke till handling

Vi ger dig tips på hur du ska lyckas med dina nyårslöften!
  Gröna kaffebönor

Gröna kaffebönor

Grönt kaffe innehåller klorogensuyra och används för viktminskning.
  Synefrin

Synefrin

Synefrin används i kosttillskott för viktminskning och kommer från pomeransskal.
  Myter om kost och träning för tjejer

Myter om kost och träning för tjejer

Myterna inom ämnet kost och träning för tjejer.
  Aminosyran karnitin för din träning

Aminosyran karnitin för din träning

L-karnitin är en aminosyra som medverkar i fettförbränningen.
  Chili, capsaicin

Chili, capsaicin

Chili innehåller capsaiciner som har effekt på vår ämnesomsättning.
  Kom igång med din träning

Kom igång med din träning

Vi hjälper dig att komma igång med träningsupplägg och kost.
  Styrketräning för tjejer

Styrketräning för tjejer

Våga spendera tid på gymmet för att få den kropp du vill ha!
  Graviditetsträning

Graviditetsträning

Träningstips för dig som är gravid.
  HIIT Högintensiv Intervallträning

HIIT Högintensiv Intervallträning

Högintensiv intervallträning HIIT, är ett tidseffektivt sätt att träna på!