Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Stretcha med Olga Rönnberg

Alla behöver rörlighet, men få tar sig tiden till det. Här får du tips på några enkla och effektiva stretchövningar som är perfekta att avsluta träningen med.

Tips på produkter

 
Havreprotein
 
Miniband Gummi
 
Olgas Vassleprotein
 
MSM Pulver
 
Collagen Plus
 
Pannkaksmix
 
Hyaluronsyra Plus

De flesta har nog känt av en viss stelhet i kroppen - när du provar en ny träningsövning, när du leker med barnen eller efter långa stillasittande stunder på jobbet. Att få in rörlighet i vardagen är viktigt och det behöver inte vara så krångligt. Här tipsar Olga Rönnberg från Mammafitness om tre superbra stretcher som du kan göra hemma framför tvn, efter ditt träningspass eller på morgonen innan jobbet.

Övning 1

Sitt på golvet med fötterna i marken och böjda knän. Rotera växelvis åt höger och vänster genom att luta ner benen mot golvet. Följ efter med överkroppen och sträck ut handen för att få med ryggen i rotationen. Gör 10 repetitioner åt varje håll.

Övning 2

Ligg på rygg på golvet och ha vänster ben böjt med foten i golvet. Lägg upp höger ben på vänster ben så att fotleden hamnar vid knäet. Sträck ut armarna rakt åt sidorna och rotera åt höger. Sträva efter att behålla axlar och skuldror i golvet. Håll kvar i 60 sekunder och gå tillbaka till toppläget. Växla ben och fäll åt andra hållet. Gör 5 repetitioner åt varje håll.

Övning 3

Stå med fötterna höftbrett isär framför en vägg eller något annat du kan hålla händerna mot. Sträck ut händerna och ta stöd framåt samtidigt som du fäller i höften. Skjut ut rumpan så långt bak du kan så att det även känns i baksida lår. Håll någon sekund i bottenläget och räta ut kroppen. Upprepa 15 gånger.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

  Olga Rönnberg - Träningstips för sommaren

Olga Rönnberg - Träningstips för sommaren

Hur håller man sina rutiner på semestern? Olga Rönnberg delar sina bästa knep!
  5 sätt att förbättra rörligheten

5 sätt att förbättra rörligheten

Förbättra din rörlighet med rätt träning och näring.
  Olga Rönnberg: Lyckas med fettförbränningen

Olga Rönnberg: Lyckas med fettförbränningen

Olga Rönnberg från Mammafitness tipsar om effektiv fettförbränningsträning.
  Uppvärmning, nedvarvning och stretch, viktigt eller myt?

Uppvärmning, nedvarvning och stretch, viktigt eller myt?

Är det viktigt eller onödigt att värma upp, varva ned och stretcha vid träning?
  Så får du upp rörligheten - Med Sara Söderström

Så får du upp rörligheten - Med Sara Söderström

Få upp rörligheten med enkla övningar & undvik smärtande nacke, axlar & leder.
  Johanna Hector: Öka rörligheten med yoga

Johanna Hector: Öka rörligheten med yoga

Undvik stelhet, smärta och obehag med Johanna Hectors rörlighetsövningar.
  En diet utan namn - Olga Rönnbergs bästa tips för ett hälsosamt liv

En diet utan namn - Olga Rönnbergs bästa tips för ett hälsosamt liv

Olga Rönnberg guidar till hur du skapar kostvanor som funkar i det långa loppet.
  Olga Rönnbergs bästa tips för vardagsmotion

Olga Rönnbergs bästa tips för vardagsmotion

Olga Rönnberg tipsar om vardagsmotion och att lyckas ta 10000 steg om dagen.
  Olgas chokladiga proteinbollar

Olgas chokladiga proteinbollar

Enkelt och snabba proteinbollar som passar perfekt som mellanmål.
  Olgas proteinbar

Olgas proteinbar

Gör dina egna proteinbars enkelt och snabbt hemma med Olga Rönnberg.
  Allt du behöver veta om kollagen

Allt du behöver veta om kollagen

Kollagen finns i all bindväv, så som leder, brosk, hud och hår.
  Allt du vill veta om nypon

Allt du vill veta om nypon

Nypon hör till vår nordiska flora och har många hälsosamma egenskaper.
  Glukosamin

Glukosamin

Glukosamin finns i kroppens leder och är vanligt i tillskott för ledhälsa.
  Välj hälsosam mat - 5 enkla knep

Välj hälsosam mat - 5 enkla knep

Med 5 enkla knep kan du lättare göra hälsosamma val i vardagen, trots stress.
  Återhämtning efter träning

Återhämtning efter träning

Ge din kropp rätt förutsättningar för återhämtning efter träning.
  Vegansk Janssons frestelse med aubergine

Vegansk Janssons frestelse med aubergine

Vegansson är en vegansk variant på Janssons Frestelse - perfekt på midsommarbordet!
  Graviditetsträning

Graviditetsträning

Träningstips för dig som är gravid.
  Träna för fettförbräning

Träna för fettförbräning

Vilken träningsform är bäst ur fettförbränningssynpunkt? Här får du svaret.
  Styrketräning för tjejer

Styrketräning för tjejer

Våga spendera tid på gymmet för att få den kropp du vill ha!
  Löpning, upptrappning

Löpning, upptrappning

Förbättra din löpning! Ta dig upp från svackan och spring som aldrig förr.
  GI-metoden med tabell

GI-metoden med tabell

Livsmedelstabell över GI-värden.
  LCHF

LCHF

LCHF, debatten om vad som är bäst för vår hälsa.
  Guide: Hudvård för fet hy

Guide: Hudvård för fet hy

Därför uppstår fet hy - och så motverkar du den och minskar orenheter.
  Så mycket energi förbrukar du

Så mycket energi förbrukar du

Hur många kalorier förbrukas vid en promenad?
  Yoga för nybörjare

Yoga för nybörjare

Lär dig allt du behöver för att komma igång med yoga!