Aktuella artiklar | Nystart 2022 | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Olgas 14 enkla tips för krångelfria resultat

Hitta motivation till ett hälsosammare liv med MammaFitness-profilen Olga Rönnberg! I texten nedan ger hon enkla och konkreta tips på hur du kan gå till väga.

Olga Rönnberg driver företaget samt bloggen MammaFitness och vill inspirera till ett hälsosammare liv.

Min filosofi är att ge enkla och genomförbara tips kring hur man kan förbättra och optimera sin träning. Det är vad jag har jobbat med i många, många år. I början utgick jag ifrån mig själv, en trebarnsmamma (på den tiden och när jag började som PT) som sällan hade tid för jätteavancerad matlagning - eller för krångliga avancerade träningsupplägg för den delen. Sedan dess har jag blivit mästare på att förenkla allt som går att förenkla och optimera allt som går att optimera.

Jag vill hjälpa er att börja tänka annorlunda och gå från den krångliga, tidskrävande och stressiga tillvaron till ett lugnare liv med resultat. Här har jag samlat tips som kan underlätta för er. Plocka ut det som passar ditt liv och sätt i gång redan idag!

14 tips som kan förändra ditt liv redan idag:

1. Undvik att helt eliminera maten du gillar. När du gör det så blir effekten tvärtom, du vill ha denna mat mer än någonsin. Du kommer att tänka på den konstant, drömma om den. Det är så psykologin funkar! MEN ät inte för sakens skull – välj dina tillfällen.

2. Välj vilken av dagens måltider du ska göra mer näringsrik än tidigare. I stället för att ändra på alla 5 (eller 4), välj EN måltid. Visst, att ändra på samtliga saker och vända upp och ner på allt funkar för en del, men för andra funkar det bättre att fokusera på en sak i taget.

3. Starta långsamt med träningen. Om du aldrig kunnat träna 5 dagar i veckan tidigare, varför tror du att denna gång är annorlunda? Börja med 2–3 pass per vecka, stanna där och kör så ett tag. Utvärdera. Passar detta antal träningsdagar i ditt liv?

4. Har du kortare raster på jobbet? I stället för att springa till kaffeautomaten – gå ut. Andas. Gå några varv.

5. Börja fundera över ditt snaskande. Hur ofta per dag stoppar du in maten i munnen? FÖR ofta? Lite här och där? Fundera vad det beror på. Stress? Att du har tråkigt? Du gör det kanske utan att ens tänka, det vill säga av ren (o)vana?

6. Undvik att dricka dina kalorier. En kaffelatte kostar dig betydligt mer (på alla sätt!) än vanligt vatten.

7. Styrketräning borde vara en del av din träningsvecka. Bygga muskler, bli starkare, få bättre hållning… Du får inte det med någon annan träningsform.

8. Se över vilka du umgås med. Känner du dig uppåt-framåt efter att du har umgåtts med dem eller snarare tyngd av deras problem som de häller över dig? Stödjer de dig i det du gör eller tvärtom – kritiserar och trycker ner? Vad ska du med en sådan omgivning till?

9. Ha koll på hur mycket du äter. Att veta och tro att man äter ”bra och nyttigt” är en sak, men är du säker på att du vet att du får i dig tillräckligt? Tro mig, att ta reda på det kan bli en stor ögonöppnare. Tacka mig senare.

10. Skapa morgonrutiner, alltså hur du startar dagen. Jag är på deltagarna i min Facebook-grupp att börja skriva om sina intentioner för dagen varje morgon, men med ett kraftfullt manér. Vi programmerar hjärnan för alla utmaningar en dag kan ge – och klarar det utmärkt. För man har bestämt sig där uppe. Testa du med!

11. Öka ditt intag av grönsaker. Om du ska nu välja så välj hellre grönsaker än frukt. För ja, många älskar frukt… Därför blir det mindre grönsaker som innehåller mycket mer näring än frukt gör.

12. En idé till dig om du vill minska på sockerintaget: Om du har skräpmat hemma (alla kan inte hålla sitt hem skräpfritt och det respekterar jag), placera det långt ifrån dig så du blir tvingad till att resa dig upp dig och gå för att hämta det. I gäststugan? Förrådet?

13. Fokusera på nuet. I stället för att hela tiden fokusera på slutmålet, fokusera hellre på vad du gör varje dag för att nå dit du vill nå. Att se the big picture är bra men det kan kännas too much och för överväldigande. Så lägg ditt fokus på en dag i taget. Det kommer sin tur att leda dig dit du vill. Ta dock reda på vad är det du behöver göra för att komma dit.

14. Se över ditt förhållningssätt till mat: Känner du dig begränsad? Olycklig? Känner du att maten är ett onödigt måste? Försök att hitta mat som ger dig det du och din kropp behöver samtidigt som du kan njuta av den. Maten ska smaka gott, ge energi och stödja dig i din träning. Dessutom ska du ha möjligheten att gå ut och äta om du vill.

Olga Rönnberg

Olgas produkter

 
Olgas Vassleprotein
 
Havreprotein
 
Pannkaksmix
 
Olgas Ärtprotein
 
Kollagen

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Tips för att bli piggare

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
  En diet utan namn - Olga Rönnbergs bästa tips för ett hälsosamt liv

En diet utan namn - Olga Rönnbergs bästa tips för ett hälsosamt liv

Olga Rönnberg guidar till hur du skapar kostvanor som funkar i det långa loppet.
  Välj hälsosam mat - 5 enkla knep

Välj hälsosam mat - 5 enkla knep

Med 5 enkla knep kan du lättare göra hälsosamma val i vardagen, trots stress.
  Johanna Hector tipsar: Så kombinerar du yoga med eteriska oljor

Johanna Hector tipsar: Så kombinerar du yoga med eteriska oljor

Så använder Johanna Hector eteriska oljor för att fördjupa känslan i yogan.
  Tips för en piggare höst

Tips för en piggare höst

Låt inte höstmörkret bli en energitjuv. Vi har tipsen för en piggare höst.
  Olga Rönnbergs bästa tips för vardagsmotion

Olga Rönnbergs bästa tips för vardagsmotion

Olga Rönnberg tipsar om vardagsmotion och att lyckas ta 10000 steg om dagen.
  Olga Rönnberg - Träningstips för sommaren

Olga Rönnberg - Träningstips för sommaren

Hur håller man sina rutiner på semestern? Olga Rönnberg delar sina bästa knep!
  5 tips för att hålla igång under semestern

5 tips för att hålla igång under semestern

Håll igång även under semestern med enkla knep för alla träningstyper.
  Ramen med sojamarinerad tofu, shiitake och ägg

Ramen med sojamarinerad tofu, shiitake och ägg

God ramen med tofu, pak choy och ägg.
  Olgas proteinbar

Olgas proteinbar

Gör dina egna proteinbars enkelt och snabbt hemma med Olga Rönnberg.
  Olgas chokladiga proteinbollar

Olgas chokladiga proteinbollar

Enkelt och snabba proteinbollar som passar perfekt som mellanmål.
  Olga Rönnberg: Lyckas med fettförbränningen

Olga Rönnberg: Lyckas med fettförbränningen

Olga Rönnberg från Mammafitness tipsar om effektiv fettförbränningsträning.
  Johanna Hector om lusten till yoga, meditation och rörelse

Johanna Hector om lusten till yoga, meditation och rörelse

Johanna Hectors bästa yogaövningar och tips för rörelse och närvaro i vardagen.
  5 tips för ett giftfritt hem

5 tips för ett giftfritt hem

Här får du tips på hur du med enkla medel kan få ett mer giftfritt hem!
  Hudvård för bristningar och celluliter

Hudvård för bristningar och celluliter

Varför får man bristningar och celluliter och hur blir man av med dem?
  Saffransnudlar med fänkål och räkor

Saffransnudlar med fänkål och räkor

Gör en god middag eller lunch. Saffransnudlar med fänkål och räkor!
  Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget en gång för alla! Här får du värdefulla tips och råd.
  5 sätt att förbättra rörligheten

5 sätt att förbättra rörligheten

Förbättra din rörlighet med rätt träning och näring.
  Håll förkylningen borta

Håll förkylningen borta

Tips på hur du lättast förebygger och lindrar förkylningssymtom.
  Enzymer

Enzymer

Maghälsa del 4:1: Läs om enzymernas funktion i magen.