Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet

Rekommenderat dagligt intag - RDI

RDI förekommer ofta i mat och livsmedelssammanhang, och anger hur mycket vi behöver av olika vitaminer, mineraler och vissa andra näringsämnen. Men vad är det baserat på? Och vad används det till? Det är två av de frågor vi kommer att besvara i den här artikeln.

  • Mer om RDI
  • Andra viktiga begrepp
  • Vi tipsar

Mer om RDI

RDI står för Rekommenderat Dagligt Intag, och anges för att vi ska veta hur mycket av de olika näringsämnena som vi behöver. RDI används ofta som en bas vid märkning av livsmedelsprodukter, men är även mycket viktigt för kostplanering och rådgivning. För att det ska bli lättare att förstå hur allt hänger ihop, börjar vi därför med att förklara AR (genomsnittsbehov) som RDI är baserat på.

Genomsnittsbehov förkortas ofta som AR vilket står för Average Requirement. Det definieras som det intag av ett näringsämne som är tillräckligt för att upprätthålla god kroppsfunktion, tillväxt och näringsbalans för en genomsnittsindivid i en viss populationsgrupp (gravida, ammande, kön och ålder). I det genomsnittliga behovet tar man även hänsyn till hur effektivt olika näringsämnen tas upp från kosten och i vilken mån de används av kroppen. Detta genomsnittliga behov utgör sedan basen av RDI.

RDI för vitaminer och mineraler anges som mängd per dag men det betyder såklart inte att du måste äta samma mängd av dem varje dag, utan är mer tänkt som ett riktmärke för att du ska få i dig allt du behöver under en längre period.

Vårt nordiska RDI är dessutom mycket välgenomtänkt, och har därför även en adderad säkerhetsmarginal för att man ska kunna vara helt säker på att man verkligen får tillräckligt mycket av alla vitaminer och mineraler, om man utgår från rekommendationerna.

Även de energigivande näringsämnena (kolhydrater, fetter och proteiner) har ett RDI. Detta anges i energiprocent (E%), som är ett mått på hur stor andel av energin i maten som de olika energigivande näringsämnena bidrar med. Detta är intressant för att veta hur man bör dela upp intaget av kolhydrater, fett och proteiner på bästa sätt.  

Andra viktiga begrepp

RDI är dock bara ett av de begrepp man kan stöta på när man pratar om rekommendationer och näringsintag. Därför ska vi här nedan kort sammanfatta ett par andra vanligt förekommande termer som kan vara bra att ha koll på.

Tillräckligt intag (AI), är något som kan användas om det inte finns tillräckligt vetenskapligt underlag för att kunna komma fram till ett RDI-värde. Med andra ord är den vetenskapliga basen för AI oftast inte lika gedigen som den för RDI, och därför bör rekommendationer där AI används tas med en nypa salt.

En övre gräns för intag (UL) har fastställts för vissa näringsämnen som vid mycket högt intag under en längre period kan leda till biverkningar såsom magbesvär, och i värsta fall förgiftning. Exempel på sådana näringsämnen är järn och jod, vars UL ligger på 60 mg/dag respektive 600 mikrogram/dag.

Lägsta intaget (LI) är ett gränsvärde för intag av vitaminer och mineraler. Om man har ett intag som är lägre än LI under en längre tid löper man högre risk för att drabbas av bristsymptom. Dessa värden är dock osäkra, och intag över LI kan inte helt säkert utesluta mineral- eller vitaminbrist.

Vi tipsar

Ett tips till dig som är nyfiken på att göra din egen kostplanering är att en del av näringsämnena kan gå förlorade vid tillagning. Därför måste man själv tänka på det om man gör sina egna kostberäkningar.

För dig som är osäker på om du får i dig alla vitaminer och mineraler i tillräckliga mängder finns det många bra multivitamintillskott att komplettera kosten med.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Kom igång program för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
 

Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 

Julig chiapudding

Klassisk chiapudding i uppdaterad version, med juliga pepparkakskryddor.
 

Julig sallad

Julig sallad med knapriga nötter, syrliga frukter och vitaminrika grönsaker.
 

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
 

Julens ischoklad med kokosolja

Äntligen kan du göra den klassiska ischokladen mer nyttig med kokosolja!
 

Fettförbrännande träning

Vilken träningsform är bäst ur fettförbränningssynpunkt? Här får du svaret.
 

Acai- det näringsrika superbäret

Acai är ett blålila bär från Sydamerika som har mycket högt näringsinnehåll.
 

Julmysli med chia och hampafrön

Rostad juligmüsli som ger dig en bra start på juldagsmorgonen.
 

Välj rätt mat på julbordet

Behåll formen i jul genom att välja rätt mat på julbordet!
 

Kokos-kycklingwok med ris

En ljuvligt god kycklingrätt som passar både till middag och i matlåda.
 

RDI- och UL-värden

I denna artikel finner du RDI och UL-värden för vuxna män och kvinnor.
 

Kyckling med limedressing

Fantastiskt mör och saftig kyckling med smak av lime, teriyaki och örter.
 

Viktiga tillskott under graviditeten

Vid en graviditet uppstår många frågetecken, vad är okej att äta och vad bör man undvika?
 

Kikärtsbiffar med chilisås

Knaperstekta kikärtsbiffar som gör sig lika bra i matlåda som till middag.
 

Bliss Balls

Bliss balls är rawfoodbollar som är perfekta att ha med som mellis i farten!
 

Vitlöksfräst kyckling med ris

En ljuvligt god blandning med kyckling, grönsaker och stekt ris.
 

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
 

Stor guide: Så maximerar du din fettförbränning

Snabbguide för dig som vill bränna fett och komma i form.
 

Pulled chicken

Snabblagad pulled chicken som passar både till vardags och till fest.
 

5 fettförbrännande ämnen

Hjälp din ämnesomsättning med naturliga ämnen.
 

Tortillapizza med kyckling

Med detta recept kan du njuta av en god och lite nyttigare pizza.
 

Hudvård för bristningar och celluliter

Varför får man bristningar och celluliter och hur blir man av med dem?
 

Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget en gång för alla! Här får du värdefulla tips och råd.
 

Syrlig msm- och nyponsmoothie

Starta varje dag med en syrlig och uppiggande "ledsmoothie" fylld med näring.
 

Nybörjarupplägg

Kom igång! Komplett träningsprogram för dig som är nybörjare.
 

Bli kvitt ballongmage

I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.
 

Allt du behöver veta om aminosyran Citrullin

Citrullin är en aminosyra som bl.a. bidrar till blodcirkulationen!
 

Därför pratar alla om macapulver

Macaroten är rik på näring och ger kraft och energi likt ginseng.
 

Chili, capsaicin

Chili innehåller capsaiciner som har effekt på vår ämnesomsättning.
 

Receptmeny för en detox

Hur och vad kan man egentligen äta under en detox? Här är en komplett meny!
 

Välj rätt måltidsersättning

Måltidsersättning ger kaloriunderskott och passar bra för en snabb viktnedgång.
 

Ekologisk hudvård - en guide

Lär dig allt om ekologisk hudvård och få värdefulla tips på vad du ska tänka på.
 

Spirulinaplättar

Lättlagade, gröna spirulinaplättar som är lika nyttiga som goda.
 

Oligosackarider

Oligosackarider är medellånga kolhydrater som fungerar som kostfibrer.
 

Linfröolja

Linfröoljan är rik på omega-3 - ett perfekt alternativ till fiskoljan!
 

Dolt socker i livsmedel

Upptäck och undvik det dolda sockret i livsmedel!
 

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
 

Bättre rörlighet

Förbättra din rörlighet med rätt träning och näring.
 

Spirulina och citrussmoothie

Frisk smoothie med ingefära och citrussmak med och med välgörande spirulina.
 

Ekologiska livsmedel

En guide om ekologiska livsmedel och vad som utmärker dem.