Aktuella artiklar | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Psylliumfröskal

Huskfiber, Loppfrön

Psylliumfrön och psylliumfröskal är mycket fiberrikt och ger magen något att arbeta med. Fröna äts vanligen av de som vill få bukt med magproblem och av de som försöker gå ner i vikt.

  • Psylliumfröet i kroppen
  • Olika sorter

Psylliumfröet i kroppen

Psylliumfrön kallas även loppfrön och huskfiber och är ett mycket fiberrikt frö. Skalet består till 85 % av vattenlösliga och gelbildande kostfiber. Vi kan inte bryta ner dessa fiber i mag- tarmkanalen, men de har trots det flera positiva hälsoeffekter för oss.

Vid förstoppning och andra magproblem kan psylliumfrön hjälpa till att sätta fart på systemet. Fibrerna drar nämligen åt sig vätska i tarmen där de bildar en gelémassa som får tarmarna att arbeta mer intensivt och på så sätt lätta upp trycket. För att det ska fungera optimalt måste man också se till att dricka mycket vatten, så att inte all vätska försvinner och problemen istället förvärras.

Psylliumfröskal i en burk

Vid en viktminskningsdiet om du äter en begränsad mängd mat och lätt blir småhungrig och sockersugen, är ett fibertillskott av psylliumfrön en enkel lösning. Fibrerna är svårbearbetade i magen, vilket leder till att magsäcken fylls snabbare och maten ligger kvar längre. Resultaten blir att du lättare blir mätt på maten och håller dig mätt under en längre tid. Blodsockret balanseras och sockersuget kan lättare kontrolleras. Den trista dieten blir således lättare att ta sig igenom.

Kolesterolvärdet kan också bli påverkad av en kost med mycket av denna sortens kostfiber. Ett av kolesterolets uppgift i kroppen är nämligen att bilda gallsalter som utsöndras när vi äter en fettrik kost. Dessa gallsalter återvinns sedan av kroppen och används på nytt. Fibrerna hjälper då till att föra med sig dessa gallsalter ut ur kroppen, så att återupptaget blir mindre och mer kolesterol måste gå åt till att bilda nya gallsalter, och kolesterolnivån sänks.

Olika sorters psylliumfrö

På marknaden kan du få tag i ljusa och mörka psylliumfrön, hela eller bara skalen. Hela psylliumfrön är bra för dig som vill även vill komma åt den energi och de fettsyror som ingår i fröna. Fröskal är ett alternativ för dig som istället vill reducera intaget av fettsyrorna och på så vis sänka kaloriintaget. Den mesta av näringen sitter i skaldelen och återfinns i båda varianter.

Psylliumfrö

 
Psylliumfröskal
 
Psylliumfröskal

Vill du testa att komplettera din kost med psylliumfrön, kan du prova att blanda dem i myslin, strö över frukosttallriken eller blanda i vätska och dricka. En lagom mängd är ett par upp till tre matskedar dagligen, och kom ihåg att få i dig tillräckligt med vatten.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Bra mat för kolesterolet

Bra mat för kolesterolet

Vad ska du äta för att bibehålla ett hälsosamt kolesterolvärde? Inspireras här!
  Därför ska du äta fiber

Därför ska du äta fiber

Fibrer är bra för tarmfunktionen och bidrar med näring till tarmfloran!
  Mat för dig med IBS mage

Mat för dig med IBS mage

Maghälsa del 3:1: Lindra IBS mage med enkla medel.
  Allt om Glukomannan

Allt om Glukomannan

Glukomannan är ett lösligt fiber som används i kosttillskott för viktkontroll.
  Detox, en renande kur

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
  Hjärt- och kärlhälsa

Hjärt- och kärlhälsa

Ta hand om hjärtat och kolesterolvärdet med rätt kost och levnadsvanor.
  Betaglukaner

Betaglukaner

Betaglukaner kan ha positiva effekter på både kolesterol och blodsocker.
  Hälsofördelar med vegetarisk kost

Hälsofördelar med vegetarisk kost

Vilka hälsofördelar finns det med att äta en vegetarisk kost?
  Bli kvitt ballongmage

Bli kvitt ballongmage

Maghälsa del 3:2: I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.
  Därför är kolhydrater viktigt

Därför är kolhydrater viktigt

Kolhydraterna är en grupp av energigivande näringsämnen - lär dig mer här!
  Incabär: Så nyttigt är det

Incabär: Så nyttigt är det

Incabär är gyllene tungkittlare fulla med vitaminer, fibrer och bioflavonoider.
  Lussebullar med protein och fibrer

Lussebullar med protein och fibrer

Goda och nyttiga lussebullar i jultider som dessutom är låga på gluten.
  Oligosackarider

Oligosackarider

Oligosackarider är medellånga kolhydrater som fungerar som kostfibrer.
  Hälsoeffekter av olivbladsextrakt

Hälsoeffekter av olivbladsextrakt

Olivbladsextrakt är intressant både för immunsystemet och hjärtat. Läs mer här.
  Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
  Probiotika vs prebiotika - Så lär du dig skillnaden

Probiotika vs prebiotika - Så lär du dig skillnaden

Vad är skillnaden på probiotika och prebiotika och hur fungerar det?
  Korngräs

Korngräs

Korngräs är rikt på näring och fiber och är ett utmärkt livsmedel vid detox.
  Så tar du hand om din mage

Så tar du hand om din mage

Maghälsa del 1: Vad är maghälsa och hur kan vi ta hand om vår mage?
  Chiapudding - vanilj, bär och frukt

Chiapudding - vanilj, bär och frukt

Denna krämiga variant av chiapudding är rik på nyttigheter!
  Allt om fetter

Allt om fetter

Lär dig mer om olika typer av fett, vilka fetter du behöver få i dig och varför.