Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor | Hälsa | Hälsoinspiratörer

Psylliumfröskal

Huskfiber, Loppfrön

Psylliumfrön och psylliumfröskal är mycket fiberrikt och ger magen något att arbeta med. Fröna äts vanligen av de som vill få bukt med magproblem och av de som försöker gå ner i vikt.

  • Psylliumfröet i kroppen
  • Olika sorter

Psylliumfröet i kroppen

Psylliumfrön kallas även loppfrön och huskfiber och är ett mycket fiberrikt frö. Skalet består till 85 % av vattenlösliga och gelbildande kostfiber. Vi kan inte bryta ner dessa fiber i mag- tarmkanalen, men de har trots det flera positiva hälsoeffekter för oss.

Vid förstoppning och andra magproblem kan psylliumfrön hjälpa till att sätta fart på systemet. Fibrerna drar nämligen åt sig vätska i tarmen där de bildar en gelémassa som får tarmarna att arbeta mer intensivt och på så sätt lätta upp trycket. För att det ska fungera optimalt måste man också se till att dricka mycket vatten, så att inte all vätska försvinner och problemen istället förvärras.

Psylliumfröskal i en burk

Vid en viktminskningsdiet om du äter en begränsad mängd mat och lätt blir småhungrig och sockersugen, är ett fibertillskott av psylliumfrön en enkel lösning. Fibrerna är svårbearbetade i magen, vilket leder till att magsäcken fylls snabbare och maten ligger kvar längre. Resultaten blir att du lättare blir mätt på maten och håller dig mätt under en längre tid. Blodsockret balanseras och sockersuget kan lättare kontrolleras. Den trista dieten blir således lättare att ta sig igenom.

Kolesterolvärdet kan också bli påverkad av en kost med mycket av denna sortens kostfiber. Ett av kolesterolets uppgift i kroppen är nämligen att bilda gallsalter som utsöndras när vi äter en fettrik kost. Dessa gallsalter återvinns sedan av kroppen och används på nytt. Fibrerna hjälper då till att föra med sig dessa gallsalter ut ur kroppen, så att återupptaget blir mindre och mer kolesterol måste gå åt till att bilda nya gallsalter, och kolesterolnivån sänks.

Olika sorters psylliumfrö

På marknaden kan du få tag i ljusa och mörka psylliumfrön, hela eller bara skalen. Hela psylliumfrön är bra för dig som vill även vill komma åt den energi och de fettsyror som ingår i fröna. Fröskal är ett alternativ för dig som istället vill reducera intaget av fettsyrorna och på så vis sänka kaloriintaget. Den mesta av näringen sitter i skaldelen och återfinns i båda varianter.

Psylliumfrö

 
Psylliumfröskal
 
Psylliumfröskal

Vill du testa att komplettera din kost med psylliumfrön, kan du prova att blanda dem i myslin, strö över frukosttallriken eller blanda i vätska och dricka. En lagom mängd är ett par upp till tre matskedar dagligen, och kom ihåg att få i dig tillräckligt med vatten.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Bra mat för kolesterolet

Bra mat för kolesterolet

Vad ska man äta för att bibehålla ett hälsosamt kolesterolvärde? Inspireras här!
  Allt om Glukomannan

Allt om Glukomannan

Glukomannan är ett lösligt fiber som används i kosttillskott för viktkontroll.
  Därför ska du äta fiber

Därför ska du äta fiber

Fibrer är bra för tarmfunktionen och bidrar med näring till tarmfloran!
  Fibergröt

Fibergröt

Gröt som är mättande och bra för magen! Chiafrön ger dig dessutom omega 3!
  Mat för dig med IBS mage

Mat för dig med IBS mage

Maghälsa del 3:1: Lindra IBS mage med enkla medel.
  Hjärt- och kärlhälsa

Hjärt- och kärlhälsa

Ta hand om hjärtat och kolesterolvärdet med rätt kost och levnadsvanor.
  Hälsofördelar med vegetarisk kost

Hälsofördelar med vegetarisk kost

Vilka hälsofördelar finns det med att äta en vegetarisk kost?
  Betaglukaner

Betaglukaner

Betaglukaner kan ha positiva effekter på både kolesterol och blodsocker.
  Detox, en renande kur

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
  Bli kvitt ballongmage

Bli kvitt ballongmage

Maghälsa del 3:2: I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.
  Gojibollar

Gojibollar

Perfekt när du behöver ett mellanmål fullt med energi och antioxidanter.
  Därför är kolhydrater viktigt

Därför är kolhydrater viktigt

Kolhydraterna är en grupp av energigivande näringsämnen - lär dig mer här!
  Lussebullar med protein och fibrer

Lussebullar med protein och fibrer

Goda och nyttiga lussebullar i jultider som dessutom är låga på gluten.
  Allt om fetter

Allt om fetter

Lär dig mer om olika typer av fett, vilka fetter du behöver få i dig och varför.
  Oligosackarider

Oligosackarider

Oligosackarider är medellånga kolhydrater som fungerar som kostfibrer.
  Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
  Nyttiga äpple- och kanelmuffins

Nyttiga äpple- och kanelmuffins

Nyttiga och goda bakverk gjorda på kokosmjöl och pofiber och fyllda med protein.
  Morgonsmoothie

Morgonsmoothie

Vill du starta dagen nyttigt och hälsosamt så har du här en god smoothie.
  Hälsoeffekter av olivbladsextrakt

Hälsoeffekter av olivbladsextrakt

Olivbladsextrakt är intressant både för immunsystemet och hjärtat. Läs mer här.
  Korngräs

Korngräs

Korngräs är rikt på näring och fiber och är ett utmärkt livsmedel vid detox.
  Frukostkicken

Frukostkicken

Lite extra energi på morgonen skadar inte!
  Fiskolja

Fiskolja

Fiskolja innehåller de hälsosamma fettsyrorna EPA och DHA.
  Allt om Omega-9

Allt om Omega-9

Omega-9 kan bl.a. bidra till att höja nivåerna av de goda HDL-kolesterolet.
  Därför är chiafrön nyttiga

Därför är chiafrön nyttiga

Chiafrön är nyttiga hälsofrön fulla av protein, omega-3 och kostfibrer.
  Chiapudding - vanilj & blåbär

Chiapudding - vanilj & blåbär

Denna krämiga variant av chiapudding är rik på stärkande antioxidanter!
  Starta hösten med en detox

Starta hösten med en detox

Hösten är en perfekt tid för att rensa kroppen med en detoxkur.
  Hasselnötskakor

Hasselnötskakor

Gör dessa nyttiga och fantastiskt goda hasselnötskakor till fredagsfikat
  5:2 Dieten

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
  Hälsa och välmående

Hälsa och välmående

Grundläggande råd för att främja din hälsa och ditt välmående.