Aktuella artiklar | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Mandelmjöl

Glutenfritt med lågt GI

Användningen av mandelmjöl i matlagning och bakning har på senare år ökat lavinartat. Inte är det konstigt, med tanke på dess näringsrika innehåll och låga GI-värde, dessutom är det helt glutenfritt.

  • Sötmandelns näring
  • Mandelmjöl i köket

Mandel och mandelmjöl

Sötmandelns näring

Sötmandeln är en av våra mest och äldst använda nötter, både som snacks, i mysli och i bakverk. Utbudet av mald mandel som mandelmjöl har dessutom tagit livsmedelsmarknaden med storm och blivit favorit för alla som vill baka glutenfritt, LCHF eller bara lite nyttigare.

Mandlar innehåller nästan 20 % protein och har en låg andel kolhydrater. Dessutom innehåller nötterna sunda fettsyror som bidrar till vår allmänhälsa, samt flera vitaminer och mineraler. Mandel har ett särkilt högt innehåll av vitamin E, som fungerar som en antioxidant i kroppen. E-vitaminet hjälper även till att hålla fettsyrorna fräscha så att de inte oxiderar.

Hel sötmandel

 
Raw Mandel

Mandelmjöl i köket

Mandelmjöl har förutom sitt näringsrika innehåll och fördelar för glutenintoleranta eller LCHF-anhängare, dessutom en härligt nötig smak. Det ger en extra dimension till bakverket, som faller de flesta i smaken.

Nackdelen med mandelmjöl är att eftersom det är glutenfritt, är det även svårare att baka med. Det är just gluten i vanligt vetemjöl som gjort att det är vete i första hand som rekommenderas vid bakning. Gluten har en bindande effekt och gör bröd och bakverk med fluffiga, dessutom har det förmågan att jäsa. Det bästa är därför att bara byta ut hälften av vetemjölet mot mandelmjöl för att kunna bibehålla jäsningsförmågan. Behöver du byta ut allt, kan du istället tillsätta mer ägg som bindemedel i degen, samt lite mer vätska då mandelmjöl drar åt sig mer vatten än vetemjöl.

Färdigt mandelmjöl finns att köpa, och du kan även testa att mala eget mjöl av hela mandlar i en mixer eller med nötmal. Testa även att göra egen mandelmjölk som grund till smoothies eller grytor. Ta då 1,25 dl mjöl till 1 dl vatten och tillsätt egen smaksättning, så som en nya vanilj eller några droppar honung. Experimentera i köket och upptäck hur just du kan använda mandelmjölet!

Mandelmjöl

 
Mandelmjöl

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Glutenfri jordgubbspaj

Glutenfri jordgubbspaj

Somrig paj med bovetemjöl som även passar dig som inte tål gluten.
  Glutenfria chokladmuffins med dadlar

Glutenfria chokladmuffins med dadlar

Saftiga chokladmuffins utan gluten & tillsatt socker men med ljuvlig smak.
  Gör din egen ansiktskräm

Gör din egen ansiktskräm

Blanda din egen ansiktskräm så att den är anpassad efter just dina behov.
  Gör ditt eget body butter

Gör ditt eget body butter

Tillverka ett fluffigt body butter med sheasmör och kokosolja.
  Glutenintolerans

Glutenintolerans

Maghälsa del 3:3: Läs mer om gluten och en glutenfri diet
  Fluffig smoothie bowl för två

Fluffig smoothie bowl för två

Fluffig smoothiebowl för två
  Kladdkaka på dadlar

Kladdkaka på dadlar

Glutenfri kladdkaka gjord på dadlar som bidrar till en naturlig sötma.
  Lussebullar med protein och fibrer

Lussebullar med protein och fibrer

Goda och nyttiga lussebullar i jultider som dessutom är låga på gluten.
  Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
  Små energibollar

Små energibollar

Små, energifyllda bollar gjorda på ingredienser från naturen. Nyttigt och gott!
  Det här är hampa

Det här är hampa

Hampaväxten har många användningsområden och är mycket näringsrik.
  Chaga

Chaga

Chaga kommer från björkar och är rik på vitaminer, mineraler och antioxidanter.
  Chokladtryfflar

Chokladtryfflar

Ljuvligt goda chokladtryfflar som du kan njuta med gott samvete.
  Kokosbrownies

Kokosbrownies

Nyttiga brownies med smak av kokos och kaffe.
  Frukostfrallor med protein

Frukostfrallor med protein

Goda och nyttiga frukostfrallor med extra mycket protein.
  Mjuk nyttig pumpakaka

Mjuk nyttig pumpakaka

Mjuk pumpakaka som är både socker- och glutenfri.
  Chiagröt med nötter

Chiagröt med nötter

Starta dagen men en härlig chiagröt. Snabbt och nyttigt!
  Chiapudding med smak av nypon

Chiapudding med smak av nypon

Nypon ger denna chiapudding en uppfriskande och god smak.
  Rabarbermuffins

Rabarbermuffins

Njut av rabarberfyllda muffins som både är nyttiga och goda.
  Somrig chipapudding med topping

Somrig chipapudding med topping

Gör en god och fräsch chiapudding. Perfekt som mellanmål eller frukost!