Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Mandelmjöl

Glutenfritt med lågt GI

Användningen av mandelmjöl i matlagning och bakning har på senare år ökat lavinartat. Inte är det konstigt, med tanke på dess näringsrika innehåll och låga GI-värde, dessutom är det helt glutenfritt.

  • Sötmandelns näring
  • Mandelmjöl i köket

Mandel och mandelmjöl

Sötmandelns näring

Sötmandeln är en av våra mest och äldst använda nötter, både som snacks, i mysli och i bakverk. Utbudet av mald mandel som mandelmjöl har dessutom tagit livsmedelsmarknaden med storm och blivit favorit för alla som vill baka glutenfritt, LCHF eller bara lite nyttigare.

Mandlar innehåller nästan 20 % protein och har en låg andel kolhydrater. Dessutom innehåller nötterna sunda fettsyror som bidrar till vår allmänhälsa, samt flera vitaminer och mineraler. Mandel har ett särkilt högt innehåll av vitamin E, som fungerar som en antioxidant i kroppen. E-vitaminet hjälper även till att hålla fettsyrorna fräscha så att de inte oxiderar.

Hel sötmandel

 
Raw Mandel

Mandelmjöl i köket

Mandelmjöl har förutom sitt näringsrika innehåll och fördelar för glutenintoleranta eller LCHF-anhängare, dessutom en härligt nötig smak. Det ger en extra dimension till bakverket, som faller de flesta i smaken.

Nackdelen med mandelmjöl är att eftersom det är glutenfritt, är det även svårare att baka med. Det är just gluten i vanligt vetemjöl som gjort att det är vete i första hand som rekommenderas vid bakning. Gluten har en bindande effekt och gör bröd och bakverk med fluffiga, dessutom har det förmågan att jäsa. Det bästa är därför att bara byta ut hälften av vetemjölet mot mandelmjöl för att kunna bibehålla jäsningsförmågan. Behöver du byta ut allt, kan du istället tillsätta mer ägg som bindemedel i degen, samt lite mer vätska då mandelmjöl drar åt sig mer vatten än vetemjöl.

Färdigt mandelmjöl finns att köpa, och du kan även testa att mala eget mjöl av hela mandlar i en mixer eller med nötmal. Testa även att göra egen mandelmjölk som grund till smoothies eller grytor. Ta då 1,25 dl mjöl till 1 dl vatten och tillsätt egen smaksättning, så som en nya vanilj eller några droppar honung. Experimentera i köket och upptäck hur just du kan använda mandelmjölet!

Mandelmjöl

 
Mandelmjöl
 
Mandelmjöl

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

  Paj med blåbär och mandelmjöl

Paj med blåbär och mandelmjöl

En härlig paj gjord på antioxidantrika blåbär och mandelmjöl.
  Glutenfri jordgubbspaj

Glutenfri jordgubbspaj

Somrig paj med bovetemjöl som även passar dig som inte tål gluten.
  Chokladpaj med proteinfyllning

Chokladpaj med proteinfyllning

Perfekt paj för alla chokladälskare som vill ha ett nyttigare alternativ.
  Mandelflarn

Mandelflarn

Dessa mandelflarn passar perfekt när du vill ha något gott och nyttigt.
  Jordgubb och mandeldröm

Jordgubb och mandeldröm

En blandning lika god som vacker. Lyxa till vardagen med denna jordgubbsdröm.
  Glutenfri diet

Glutenfri diet

Varför glutenfritt? Och vad är glutenintolerans? Det kan du läsa om här.
  Glutenfria chokladmuffins med dadlar

Glutenfria chokladmuffins med dadlar

Saftiga chokladmuffins utan gluten & tillsatt socker men med ljuvlig smak.
  Raw acaiglass

Raw acaiglass

God och nyttig glass med smak av hallon och acai.
  Mugcake - choklad

Mugcake - choklad

En underbar mugcake med chokladsmak som görs på bara någon minut i micron
  Lussebullar med protein och fibrer

Lussebullar med protein och fibrer

Goda och nyttiga lussebullar i jultider som dessutom är låga på gluten.
  Low carb Gojipistagebröd

Low carb Gojipistagebröd

Detta otroligt goda bröd med gojibär och pistagenötter är både low carb, glutenfritt och fantastiskt välsmakande!
  Nyttiga äpple- och kanelmuffins

Nyttiga äpple- och kanelmuffins

Nyttiga och goda bakverk gjorda på kokosmjöl och pofiber och fyllda med protein.
  Glutenfria pepparkakor

Glutenfria pepparkakor

Knapriga, nyttiga och underbart goda pepparkakor som är gluten- och sockerfria.
  Acai Bowl

Acai Bowl

Börja dagen med en härlig frukost som ger dig en C-vitaminkick
  Rabarbermuffins

Rabarbermuffins

Njut av rabarberfyllda muffins som både är nyttiga och goda.
  Chiapudding med smak av bounty

Chiapudding med smak av bounty

CHiapudding som smakar som godis.
  Spirulinaplättar

Spirulinaplättar

Lättlagade, gröna spirulinaplättar som är lika nyttiga som goda.
  Hampaproteinbar

Hampaproteinbar

Denna rawfood proteinbar med hampaprotein innehåller allt du kan tänkas behöva.
  Pistaschfyllda aprikoser

Pistaschfyllda aprikoser

Sött och krispigt avslutas med ett lager mörk choklad i detta goda snacks.
  Fröknäcke med julkryddor

Fröknäcke med julkryddor

Underbart fröknäcke med julsmaker som passar perfekt på julbordet.
  Low carb kärleksmums

Low carb kärleksmums

De härliga chokladrutorna är både glutenfria samt low carb.
  Nyttiga hallongrottor

Nyttiga hallongrottor

En smaksensation där sött möter krispigt. Naturligt och fantastiskt gott!
  Chokladtryfflar

Chokladtryfflar

Ljuvligt goda chokladtryfflar som du kan njuta med gott samvete.
  Det här är hampa

Det här är hampa

Hampaväxten har många användningsområden och är mycket näringsrik.
  Kokosbrownies

Kokosbrownies

Nyttiga brownies med smak av kokos och kaffe.
  Små energibollar

Små energibollar

Små, energifyllda bollar gjorda på ingredienser från naturen. Nyttigt och gott!
  Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.