Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet

L-karnitin

Karnitin har länge använts för att hjälpa till vid fettförbränning. Det är nämligen en substans som behövs för att transportera fettet till mitokondrierna, vilket är cellernas kraftverk.

  • Vad är karnitin?
  • Karnitin vid träning
  • Tillskott med karnitin

L-karnitin

 
Core Carnitine
 
L-Carnitine

Vad är karnitin?

Karnitin är en aminosyra som finns i mycket av den proteinrika mat vi äter, och i kroppen hjälper karnitin till att omvandla fett till energi. Detta genom att transportera fettsyrorna till mitokondrierna i våra celler.

Mitokondrierna är cellernas kraftverk som har en viktig roll i ämnesomsättningen, och som behövs för att vi ska kunna ta till vara på energin som vi får i oss via maten. I mitokondrierna kan nämligen bland annat fetter omvandlas till det energirika ämnet ATP, som är kroppens bränsle. Saknar man däremot karnitin, kan fettet inte skickas in i mitokondrierna utan blir istället kvar runtomkring cellerna.

Karnitin vid träning

Fett är en viktig och bra energikälla vid träning. Under hård träning förlorar vi dock mycket karnitin, som behövs för att kunna utnyttja den värdefulla energin från fettet. Därför skulle ett tillskott med karnitin inte bara kunna vara intressant för fettförbränningen, utan teoretiskt även för uthålligheten, eftersom att det kan bidra till framställning av energi som vi annars inte kan få tillgång till.

Tillskott med karnitin

De vanligaste formerna av karnitin i tillskott är L-karnitin och ALC. L:et i L-karnitin står för att det är i sin fria form, vilket gör att det kan tas upp och användas mycket mer effektivt i kroppen. ALC är en förkortning för acetyl-L-karnitin, en acetylerad variant av L-karnitin, som man tror kan gynna upptaget av acetyl-Coenzym A i mitokondrierna. Acetyl-Coenzym A i sin tur är en mycket viktig molekyl i ämnesomsättningen, och man tänker sig därför att den skulle kunna bidra till en ökad fettförbränning.

Vissa tillskott kan innehålla DL-varianten av karnitin, som är en blandning av naturligt och kemiskt framställt karnitin. Denna form bör undvikas eftersom att den under senare tid har fått en stämpel som den sämsta sortens karnitin, och att den i värsta fall till och med kan ha en motsatt effekt på förbränningen.

För en hälsosam viktminskning är det a och o att ha en god kosthållning och bra träningsvanor. Tillskott med karnitin bör därför enbart användas som ett hjälpmedel vid viktnedgång.

Om du vill veta mer om hur du kan gå till väga för att gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt, kan du läsa vår artikel om fettförbränning.  

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Intervallträning och fettförbränning - del 2

Andra delen med fördelarna av intervallträning i syfte att öka fettförbränning.
 

Fettförbrännande träning

Vilken träningsform är bäst ur fettförbränningssynpunkt? Här får du svaret.
 

Intervallträning och fettförbränning

Effektivisera din fettförbränning genom att öka intensiteten.
 

Stor guide: Så maximerar du din fettförbränning

Snabbguide för dig som vill bränna fett och komma i form.
 

Hur du förbränner fett med styrketräning

Trött på konditionsträning? Läs om hur du kan förbränna fett med styrketräning!
 

5 tips för ökad fettförbränning

Teorier och metoder kring fettförbränning är nästintill oändligt.
 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 

Koffein och fettförbränning

Utöver den uppiggande effekten så påverkar koffeinet även din ämnesomsättning.
 

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
 

Allt du behöver veta om aminosyran Citrullin

Citrullin är en aminosyra som bl.a. bidrar till blodcirkulationen!
 

CLA och fettförbränning

Här sätter vi CLA under luppen för att klargöra om det kan underlätta din diet.
 

Hur påverkar träning kroppen?

Svårt att komma igång? Vi har listat varför du mår bra av träning.
 

Uppbyggande hormon och fettförbränning

GH bidrar till fettförbränningen men många faktorer påvkerkar.
 

Välj rätt viktminskningstillskott

Välj rätt dietpiller till din viktminskningsmetod, för att nå ditt resultat!
 

Styrketräning för tjejer

Våga spendera tid på gymmet för att få den kropp du vill ha!
 

Kom igång med din träning

Vi hjälper dig att komma igång med träningsupplägg och kost.
 

Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
 

HIIT Högintensiv Intervallträning

Högintensiv intervallträning HIIT, är ett tidseffektivt sätt att träna på!
 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Träningstrender i höst

Kickstarta hösten med träning! Här listar vi dom senaste träningstrenderna.
 

5 fettförbrännande ämnen

Hjälp din ämnesomsättning med naturliga ämnen.
 

Fettförbränning och könsskillnader

De fysiologiska mekanismerna bakom fettförbränning är väldigt komplexa
 

Graviditetsträning

Träningstips för dig som är gravid.
 

Könsanpassad kost och träning

Kosten påverka oss olika beroende på kön, läs mer om skillnaden.
 

Aminosyror för träning

Aminosyror har en rad viktiga biologiska funktioner i kroppen!
 

Vad är L-tyrosin?

Tyrosin medverkar i produktionen av tre betydelsefulla hormoner i kroppen.
 

Välj rätt måltidsersättning

Måltidsersättning ger kaloriunderskott och passar bra för en snabb viktnedgång.
 

Därför pratar alla om hallonketon

Hallonketon används vid viktminskning för aptitkontroll och fettförbränning.
 

Chili, capsaicin

Chili innehåller capsaiciner som har effekt på vår ämnesomsättning.
 

Måltidsersättning: Så lyckas du

Hur lyckas man med sin måltidsersättning? VI avslöjar alla knep.
 

Gröna kaffebönor

Grönt kaffe innehåller klorogensuyra och används för viktminskning.
 

Det här är L-lysin

Lysin är en essentiell aminosyra som kan vara till hjälp vid viktnedgång.