Aktuella artiklar | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Aminosyran karnitin för din träning

Karnitin har länge använts för att hjälpa till vid fettförbränning. Det är nämligen en substans som behövs för att transportera fettet till mitokondrierna, vilket är cellernas kraftverk.

  • Vad är karnitin?
  • Karnitin vid träning
  • Tillskott med karnitin

L-karnitin

 
L-karnitin 500
 
Core Carnitine

Vad är karnitin?

Karnitin är en aminosyra som finns i mycket av den proteinrika mat vi äter, och i kroppen hjälper karnitin till att omvandla fett till energi. Detta genom att transportera fettsyrorna till mitokondrierna i våra celler.

Mitokondrierna är cellernas kraftverk som har en viktig roll i ämnesomsättningen, och som behövs för att vi ska kunna ta till vara på energin som vi får i oss via maten. I mitokondrierna kan nämligen bland annat fetter omvandlas till det energirika ämnet ATP, som är kroppens bränsle. Saknar man däremot karnitin, kan fettet inte skickas in i mitokondrierna utan blir istället kvar runtomkring cellerna.

Karnitin vid träning

Fett är en viktig och bra energikälla vid träning. Under hård träning förlorar vi dock mycket karnitin, som behövs för att kunna utnyttja den värdefulla energin från fettet. Därför skulle ett tillskott med karnitin inte bara kunna vara intressant för fettförbränningen, utan teoretiskt även för uthålligheten, eftersom att det kan bidra till framställning av energi som vi annars inte kan få tillgång till.

Tillskott med karnitin

De vanligaste formerna av karnitin i tillskott är L-karnitin och ALC. L:et i L-karnitin står för att det är i sin fria form, vilket gör att det kan tas upp och användas mycket mer effektivt i kroppen. ALC är en förkortning för acetyl-L-karnitin, en acetylerad variant av L-karnitin, som man tror kan gynna upptaget av acetyl-Coenzym A i mitokondrierna. Acetyl-Coenzym A i sin tur är en mycket viktig molekyl i ämnesomsättningen, och man tänker sig därför att den skulle kunna bidra till en ökad fettförbränning.

Vissa tillskott kan innehålla DL-varianten av karnitin, som är en blandning av naturligt och kemiskt framställt karnitin. Denna form bör undvikas eftersom att den under senare tid har fått en stämpel som den sämsta sortens karnitin, och att den i värsta fall till och med kan ha en motsatt effekt på förbränningen.

För en hälsosam viktminskning är det a och o att ha en god kosthållning och bra träningsvanor. Tillskott med karnitin bör därför enbart användas som ett hjälpmedel vid viktnedgång.

Om du vill veta mer om hur du kan gå till väga för att gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt, kan du läsa vår artikel om fettförbränning.  

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Träna för fettförbränning

Träna för fettförbränning

Vilken träningsform är bäst ur fettförbränningssynpunkt? Här får du svaret.
  Kost för fettförbränning

Kost för fettförbränning

Förbättra din fettförbränning med rätt mat och kosttillskott.
  Träningsstart - så undviker du sjukdom

Träningsstart - så undviker du sjukdom

Kom i gång med träningen utan att dra på dig virus och infektioner.
  Olga Rönnberg: Lyckas med fettförbränningen

Olga Rönnberg: Lyckas med fettförbränningen

Olga Rönnberg från Mammafitness tipsar om effektiv fettförbränningsträning.
  Hur påverkar träning kroppen?

Hur påverkar träning kroppen?

Svårt att komma igång? Vi har listat varför du mår bra av träning.
  Återhämtning efter träning

Återhämtning efter träning

Ge din kropp rätt förutsättningar för återhämtning efter träning.
  Graviditetsträning

Graviditetsträning

Träningstips för dig som är gravid.
  Därför mäter fler och fler sin fettförbränning

Därför mäter fler och fler sin fettförbränning

Läs mer om utandningsmätaren Acetrack
  Styrketräning för dig över 40: Därför är det viktigt

Styrketräning för dig över 40: Därför är det viktigt

Attt styrketräna är extra viktigt för dig över 40 - läs mer i vår artikel!
  Hur kan jag öka och mäta min fettförbränning?

Hur kan jag öka och mäta min fettförbränning?

Ewa Meurk guidar oss mot ökad fettförbränning och förbättrad metabol hälsa.
  5 sätt att förbättra rörligheten

5 sätt att förbättra rörligheten

Förbättra din rörlighet med rätt träning och näring.
  Fett för träning

Fett för träning

Hur ska du som tränar tänka kring intaget av fett?
  Allt du vill veta om material i kläder

Allt du vill veta om material i kläder

Vilket material är egentligen bäst att välja till träningskläder?
  Mineraler för träning

Mineraler för träning

Din kropp behöver mineraler för kunna upprätthålla en rad livsviktiga processer.
  Träna med gummiband

Träna med gummiband

Träna enkelt med gummiband - perfekt för hemmaträning och på semestern,
  Olga Rönnberg - Träningstips för sommaren

Olga Rönnberg - Träningstips för sommaren

Hur håller man sina rutiner på semestern? Olga Rönnberg delar sina bästa knep!
  Vad är L-tyrosin?

Vad är L-tyrosin?

Tyrosin medverkar i produktionen av tre betydelsefulla hormoner i kroppen.
  Nyårslöftet: Träna för hälsa

Nyårslöftet: Träna för hälsa

Följ Peters resa för att bli starkare, mer aktiv och få mer energi
  Så behåller du motivationen till att träna

Så behåller du motivationen till att träna

Behöver du återfå motivationen på gymmet? Här får du användbara tips och råd!
  Hud- och hårvård efter träningspasset

Hud- och hårvård efter träningspasset

Hår- och hudproblem i samband med träning? Vi ger dig tips för att slippa dem.