Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Sötningsmedel

Är sötningsmedel bra eller dåligt för oss? Vilka olika sötningsmedel finns och vad är deras usprung? Här går vi igenom olika sötningsmedel samt dess fördelar och nackdelar för oss.

Tips på produkter

 
Use Like Sugar
 
Nicks Fiber Syrup
 
Nicks Fiber Honey
 
Nicks Erythritol
 
Nicks Stevia Drops
 
Nicks Xylitol

Vad är sötningsmedel?

Ett sötningsmedel ersätter ofta socker och kan komma från naturliga källor, som stevia, eller vara konstgjort, som aspartam. Många sötningsmedel är mycket sötare än socker och kräver därför en betydligt mindre mängd, men med den stora skillnaden att det inte påverkar blodsockernivåerna på samma sätt som socker gör. Idag måste alla nya sötningsmedel vara godkända av Livsmedelsverket och SCF (Scientific Committee for Food) för att få säljas i livsmedel. Det måste också märkas tydligt till konsument så att var och en kan fatta sitt eget beslut att äta eller inte. Ett argument emot sötningsmedel är att de har misstänkts kunna vara cancerframkallande, men inga studier har än så länge kunnat påvisa att det skulle stämma.

Olika sötningsmedel

Man kan dela upp sötningsmedel i artificiella (konstgjorda) sötningsmedel och naturliga varianter. De har olika sötma, olika ursprung och används till viss del för olika syften.

Sötningsmedlet stevia på en träsked.

Aspartam och acesulfam-K

Detta är två av de vanligaste artificiella sötningsmedlen i livsmedel och förekommer ofta tillsammans. Båda två är energifria, det vill säga att de inte innehåller några kalorier. Aspartam har en sötningsgrad ungefär 150-200 gånger sötare än socker, och många upplever smaken som mer välsmakande än andra sötningsmedel. Acesulfam-K är 130-200 gånger sötare än socker. Både aspartam och acesulfam-K har ingått i flertalet studier, men ingen av dem har någonsin påvisat någon cancerogen effekt.

Sukralos

Sukralos är en typ av modifierat socker som är extremt sött, ca 500-600 gånger sötare än socker. Inte heller sukralos har någon bevisad skadlig effekt, men har istället kritiserats hårt för sin miljöpåverkan eftersom det bryts ned mycket långsamt i naturen. Vårt tarmsystem kan inte bryta ner sukralos och ämnet tål både upphettning samt sura och basiska miljöer. Sukralos ger inte något påverkan på blodsockret eftersom det inte ger någon energi.

Sockeralkoholer

Sockeralkoholer är exempelvis xylitol, sorbitol, etyritol, isomalt och maltitol. De finns naturligt i växter, men det är sällan lönsamt att utvinna dem så istället utvinns de från sockerarter. Sockeralkoholer ger som regel energi (kalorier), med undantag för erytritol. Livsmedel som innehåller mer än 10 % sockeralkoholer måste märkas ut med att de kan ha en laxerande effekt eftersom sockeralkholer håller kvar vatten i tarmarna vilket kan leda till diarré. Generellt sett är dessa mindre skadliga för tänderna eftersom de inte förändrar pH-värdet i munnen och bakterierna som orsakar karies inte kan använda sockeralkoholer som energikälla.

Stevia

Stevia är en växt med ursprung i Sydamerika. Ur den utvinns stevioglykosider som är upp till 300 gånger sötare än socker. Det naturliga ursprunget har gjort att viktmedvetna personer som är skeptiska mot konstgjorda ämnen har anammat stevia som det bästa alternativet. Dessutom behövs en mycket liten mängd för att få en bra sötma.

Hur mycket sötningsmedel kan man äta?

Både Livsmedelsverket och EU-myndigheten för livsmedelssäkerhet EFSA undersöker regelbundet hur mycket sötningsmedel som är lagom att inta. Den generella regeln är precis som för vanligt socker - ät med måtta. Aspartam som varit mest omdiskuterat är inte farligt att äta i mängder som motsvarar 40 mg per kilo kroppsvikt. En person som väger 60 kilo kan alltså äta 2,4 gram aspartam per dag utan risk för hälsan.

Visste du att Livsmedelsverket rekommenderar att max 10 % av energiintaget under en dag kommer från tillsatt socker?

Nackdelar med sötningsmedel

Vid sidan av rädslan för den cancerogena effekten, finns även andra aspekter på sötningsmedlen. Man menar att konstgjord sötning skickar felaktiga signaler till hjärnan, som reagerar på precis samma sätt som om vi åt socker och det ger därför ingen positiv effekt. Även tarmfloran kan få en obalans hos den som äter sötningsmedel i alltför hög grad. Livsmedel med vissa sötningsmedel måste ha en varningstext för laxerande effekt, och denna effekt är förstås inte bra för tarmfloran i längden. Det omdiskuterade aspartamet skulle kunna ha skadlig effekt, men då krävs det att man äter 8 gram aspartam per dag hela livet. Det motsvarar 2400 burkar aspartamsötad läsk per dag och därför bedöms inte aspartam som farligt.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

  Stevia

Stevia

Stevia är en växt som är 300 gånger sötare än socker och utan kalorier.
  Aspartam

Aspartam

Aspartam är ett av de mest använda sötningsmedlen - lär dig mer om det här!
  Björksocker

Björksocker

Björksocker, xylitol, är lika sött som socker men med färre kalorier.
  Dolt socker i livsmedel

Dolt socker i livsmedel

Upptäck och undvik det dolda sockret i livsmedel!
  Sukralos

Sukralos

Sukralos är ett kalrifritt och mycket populärt sötningsmedel.
  Kokossocker - ett nyttigare alternativ till socker

Kokossocker - ett nyttigare alternativ till socker

Byt ut ditt vanliga socker mot ett näringsrikare kokossocker.
  Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget en gång för alla! Här får du värdefulla tips och råd.
  Mullbär

Mullbär

Mullbär är rikt på näringsämnen och förknippas med blodsockerbalans.
  Tillsatser

Tillsatser

Vad är tillsatser? Vilka tillsatser finns? Vad används de till? Få svaren här!
  Fruktos

Fruktos

Fruktos är en enkel sockerart som tas upp långsammare än glukos (dextros).
  Dextros

Dextros

Dextros är en vanligt förekommande sockerart i både livsmedel och kosttillskott.
  Kolhydrater för träning

Kolhydrater för träning

Kolhydrater har en centralt för din träning och utveckling.
  Så påverkar krom din kropp

Så påverkar krom din kropp

Krom bidrar till minskat sötsug och finn softa i tillskott för viktnedgång.
  Uppstart efter semestern

Uppstart efter semestern

Efter en skön semester är det dags att hitta tillbaka till hälsosamma vanor.
  Kost för fettförbränning

Kost för fettförbränning

Förbättra din fettförbränning med rätt mat och kosttillskott.
  Chiapudding med smak av bounty

Chiapudding med smak av bounty

CHiapudding som smakar som godis.
  GI-metoden med tabell

GI-metoden med tabell

Livsmedelstabell över GI-värden.
  Detox, en renande kur

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
  Nyttiga hallongrottor

Nyttiga hallongrottor

En smaksensation där sött möter krispigt. Naturligt och fantastiskt gott!
  Julens ischoklad med kokosolja

Julens ischoklad med kokosolja

Äntligen kan du göra den klassiska ischokladen mer nyttig med kokosolja!
  Kanderade popcorn med kanel & kokos

Kanderade popcorn med kanel & kokos

Ersätt godispåsen med krispiga popcorn med smak av kanel och kokos.
  Därför är kolhydrater viktigt

Därför är kolhydrater viktigt

Kolhydraterna är en grupp av energigivande näringsämnen - lär dig mer här!
  Kladdkaka

Kladdkaka

En nyttigare och mer chokladsmakande variant av den klassiska kladdkakan.
  Små energibollar

Små energibollar

Små, energifyllda bollar gjorda på ingredienser från naturen. Nyttigt och gott!
  Varm havrechoklad

Varm havrechoklad

Värm dig med en kopp god och nyttig havrechoklad.
  Protein Brownie Cheesecake

Protein Brownie Cheesecake

Denna kaka är ett måste för alla som gillar brownies.
  Lussebullar med protein och fibrer

Lussebullar med protein och fibrer

Goda och nyttiga lussebullar i jultider som dessutom är låga på gluten.
  Chokladpudding med toffeekräm

Chokladpudding med toffeekräm

En underbar dessert med en fantastisk blandning av choklad och toffee.
  Hasselnötskakor

Hasselnötskakor

Gör dessa nyttiga och fantastiskt goda hasselnötskakor till fredagsfikat