Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Kokossocker - ett nyttigare alternativ till socker

Allt fler bryr sig om att leva sundare och skaffa sig en hälsosam livsstil och att byta ut mindre nyttiga livsmedel mot hälsosammare alternativ har nästan blivit en självklarhet. Sötning är en av dessa kategorier där det kryllar av hälsosammare alternativ till vanligt socker och hit hör det näringsrika kokossockret.

  • Vad är kokossocker?
  • Kokossocker eller socker?
  • Vad kan man använda kokossocker till?
  • Är kokossocker bra eller dåligt?

Rekommenderade produkter

 
Kokossocker
 
Kokossocker
 
Kokosblomssocker

Vad är kokossocker?

Kokossockret utvinns från kokospalmens nektar som är söt och har ett näringsrikt innehåll. Blommorna tappas på saven innan de blivit kokosnötter för att sedan värmas upp till att en temperatur om 80 grader är nådd. Saven kristalliseras därefter och mals ned till det så kallade kokossockret. Trots att upphettningen av kokossockret överstiger en temperatur om 42 grader (temperaturen som gör att ett livsmedel får kallas raw), så medför den skonsamma framställningsmetoden att i stort sett alla näringsämnen förblir intakta när slutprodukten är klar.
Kokossockret består till största delen av vanliga kolhydrater, men det näringsrika innehållet gör att det inte bara är tomma kolhydrater som du stoppar i dig. Trots att det är först nu på senare tid som kokossockret blivit allt mer uppmärksammat som sötningskälla så har det en flertusenårig historia inom den asiatiska matlagningen. Kokossocker smakar inte kokos, utan smaken kan beskrivas som en mild ton av kola och passar för det mesta som sötning på alla ställen där du i vanliga fall använder socker. Mängden kokossocker man använder i exempelvis bakverk är densamma som mängden vanligt socker.

Kokossocker eller socker?

Som vi nämnt tidigare framställer man kokossockret från kokospalmens nektar, till skillnad mot vanligt socker som utvinns från sockerbetor eller sockerrör. Till skillnad mot vanligt socker som mest består av tomma kalorier innehåller kokossockret betydligt fler näringsämnen. Kokossocker har ett högt innehåll av antioxidanter, flertalet vitaminer (stora mängder B-vitaminer) samt mineraler som järn, magnesium och zink. Trots att kokossockret nästan innehåller lika mycket energi som vanligt socker så påverkar det blodsockret i mindre grad på grund av dess låga GI-värde som ligger på 35 jämförelsevis mot socker som ligger på 97.

Vad kan man använda kokossocker till?

Kokossockret kan användas som ett alternativ till vanligt socker. Där du i vanliga fall använder socker kan du byta helt till kokossocker. Följer du ett recept där vanligt socker står med kan du oftast använda samma dosering när du tillsätter kokossockret. Använd kokossocker i din bakning eller tillsätt det i te och kaffe. Kokossockret passar även utmärkt att använda som sötning vid tillagning av sylt.

Är kokossocker bra eller dåligt?

Det höga innehållet av vitaminer, mineraler och antioxidanter gör kokossocker mer nyttigt än vanligt socker. Dessutom gör det låga GI-värdet att inte blodsockret skjuter i höjden. Däremot innehåller kokossocker en del fruktos som bör undvikas i allt för stora mängder. Så att hålla sig till en lagom mängd är att rekommendera.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Dolt socker i livsmedel

Upptäck och undvik det dolda sockret i livsmedel!
 

Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget en gång för alla! Här får du värdefulla tips och råd.
 

Viktiga tillskott under graviditeten

Vid en graviditet uppstår många frågetecken, vad är okej att äta och vad bör man undvika?
 

Kosttillskott i klimakteriet

Få tips på hälsokost som kan hjälpa till att lindra klimakteriebesvär.
 

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
 

Björksocker

Björksocker, xylitol, är lika sött som socker men med färre kalorier.
 

Tillskott för unga

Ungdomar och tillskott - hur ska man tänka och vad är rekommendationen?
 

Så behåller du motivationen till att träna

Behöver du återfå motivationen på gymmet? Här får du användbara tips och råd!
 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 

Välj rätt viktminskningstillskott

Välj rätt dietpiller till din viktminskningsmetod, för att nå ditt resultat!
 

Nyårslöften - från tanke till handling

Vi ger dig tips på hur du ska lyckas med dina nyårslöften!
 

Tillsatser

Vad är tillsatser? Vilka tillsatser finns? Vad används de till? Få svaren här!
 

Styrka utan muskeltillväxt

Starkare men utan större muskler.
 

Sötningsmedel

Sötningsmedel - farligt eller ofarligt?
 

Ekologiska livsmedel

En guide om ekologiska livsmedel och vad som utmärker dem.
 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Mullbär

Mullbär är rikt på näringsämnen och förknippas med blodsockerbalans.
 

Fruktos

Fruktos är en enkel sockerart som tas upp långsammare än glukos (dextros).
 

Dextros

Dextros är en vanligt förekommande sockerart i både livsmedel och kosttillskott.
 

CrossFit: kost & kosttillskott

Peter Bláha tipsar om rätt kost och kosttillskott för CrossFit.
 

Raw Food

Raw food är en kosthållning som baseras på oupphettad mat från naturen.
 

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
 

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
 

Uppstart efter semestern

Efter en skön semester är det dags att hitta tillbaka till hälsosamma vanor.
 

5 skäl att äta D-vitamin

5 viktiga skäl till varför vi bör få i oss D-vitamin.
 

Stor guide till vitamin D

Vitamin D samspelar med kalcium och är särskilt viktigt under vintern.
 

Så påverkas du av magnesium

Magnesium har många viktiga funktioner och verkar som motpol till kalcium.
 

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
 

Tortillapizza med kyckling

Med detta recept kan du njuta av en god och lite nyttigare pizza.
 

Enzymer

Enzymer byggs upp av protein och hjälper till att smälta maten vi äter.
 

Välj rätt måltidsersättning

Måltidsersättning ger kaloriunderskott och passar bra för en snabb viktnedgång.
 

Kasein som kosttillskott

Kasein är ett långsamt protein från mjölk.
 

Så gör du ditt nyårslöfte till en livsstil

Uppnå nyårslöftet om att bli mer hälsosam! Våra hälsoinspiratörer guidar dig!
 

Hår, hud och naglar

Kosttillskott som bidrar till kvaliteten på hår, hud och naglar.
 

Nyttigare schnitzel

Prova att göra egen schnitzel med detta enkla och lite nyttiagre recept.