Kokossocker - ett nyttigare alternativ till socker

Allt fler bryr sig om att leva sundare och skaffa sig en hälsosam livsstil och att byta ut mindre nyttiga livsmedel mot hälsosammare alternativ har nästan blivit en självklarhet. Sötning är en av dessa kategorier där det kryllar av hälsosammare alternativ till vanligt socker och hit hör det näringsrika kokossockret.

  • Vad är kokossocker?
  • Kokossocker eller socker?
  • Vad kan man använda kokossocker till?
  • Är kokossocker bra eller dåligt?

Rekommenderade produkter

 
Kokossocker
 
Kokossocker
 
Kokosblomssocker


Vad är kokossocker?

Kokossockret utvinns från kokospalmens nektar som är söt och har ett näringsrikt innehåll. Blommorna tappas på saven innan de blivit kokosnötter för att sedan värmas upp till att en temperatur om 80 grader är nådd. Saven kristalliseras därefter och mals ned till det så kallade kokossockret. Trots att upphettningen av kokossockret överstiger en temperatur om 42 grader (temperaturen som gör att ett livsmedel får kallas raw), så medför den skonsamma framställningsmetoden att i stort sett alla näringsämnen förblir intakta när slutprodukten är klar.
Kokossockret består till största delen av vanliga kolhydrater, men det näringsrika innehållet gör att det inte bara är tomma kolhydrater som du stoppar i dig. Trots att det är först nu på senare tid som kokossockret blivit allt mer uppmärksammat som sötningskälla så har det en flertusenårig historia inom den asiatiska matlagningen. Kokossocker smakar inte kokos, utan smaken kan beskrivas som en mild ton av kola och passar för det mesta som sötning på alla ställen där du i vanliga fall använder socker. Mängden kokossocker man använder i exempelvis bakverk är densamma som mängden vanligt socker.

Kokossocker i en skål med en slev i och kokosnötter bredvid

Kokossocker eller socker?

Som vi nämnt tidigare framställer man kokossockret från kokospalmens nektar, till skillnad mot vanligt socker som utvinns från sockerbetor eller sockerrör. Till skillnad mot vanligt socker som mest består av tomma kalorier innehåller kokossockret betydligt fler näringsämnen. Kokossocker har ett högt innehåll av antioxidanter, flertalet vitaminer (stora mängder B-vitaminer) samt mineraler som järn, magnesium och zink. Trots att kokossockret nästan innehåller lika mycket energi som vanligt socker så påverkar det blodsockret i mindre grad på grund av dess låga GI-värde som ligger på 35 jämförelsevis mot socker som ligger på 97.

Vad kan man använda kokossocker till?

Kokossockret kan användas som ett alternativ till vanligt socker. Där du i vanliga fall använder socker kan du byta helt till kokossocker. Följer du ett recept där vanligt socker står med kan du oftast använda samma dosering när du tillsätter kokossockret. Använd kokossocker i din bakning eller tillsätt det i te och kaffe. Kokossockret passar även utmärkt att använda som sötning vid tillagning av sylt.

Är kokossocker bra eller dåligt?

Det höga innehållet av vitaminer, mineraler och antioxidanter gör kokossocker mer nyttigt än vanligt socker. Dessutom gör det låga GI-värdet att inte blodsockret skjuter i höjden. Däremot innehåller kokossocker en del fruktos som bör undvikas i allt för stora mängder. Så att hålla sig till en lagom mängd är att rekommendera.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Dolt socker i livsmedel

Upptäck och undvik det dolda sockret i livsmedel!
 

Viktiga tillskott under graviditeten

Vid en graviditet uppstår många frågetecken, vad är okej att äta och vad bör man undvika?
 

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
 

Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget en gång för alla! Här får du värdefulla tips och råd.
 

Kosttillskott vid övergångsåldern

Få tips på hälsokost som kan hjälpa till att lindra klimakteriebesvär.
 

Tillskott för unga

Ungdomar och tillskott - hur ska man tänka och vad är rekommendationen?
 

Välj rätt viktminskningstillskott

Välj rätt dietpiller till din viktminskningsmetod, för att nå ditt resultat!
 

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
 

Uppstart efter semestern

Efter en skön semester är det dags att hitta tillbaka till hälsosamma vanor.
 

5 skäl att äta D-vitamin

5 viktiga skäl till varför vi bör få i oss D-vitamin.
Visa fler