Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Kokossocker - ett nyttigare alternativ till socker

Allt fler bryr sig om att leva sundare och skaffa sig en hälsosam livsstil och att byta ut mindre nyttiga livsmedel mot hälsosammare alternativ har nästan blivit en självklarhet. Sötning är en av dessa kategorier där det kryllar av hälsosammare alternativ till vanligt socker och hit hör det näringsrika kokossockret.

  • Vad är kokossocker?
  • Kokossocker eller socker?
  • Vad kan man använda kokossocker till?
  • Är kokossocker bra eller dåligt?

Rekommenderade produkter

 
Kokossocker
 
Kokosblomssocker

Vad är kokossocker?

Kokossockret utvinns från kokospalmens nektar som är söt och har ett näringsrikt innehåll. Blommorna tappas på saven innan de blivit kokosnötter för att sedan värmas upp till att en temperatur om 80 grader är nådd. Saven kristalliseras därefter och mals ned till det så kallade kokossockret. Trots att upphettningen av kokossockret överstiger en temperatur om 42 grader (temperaturen som gör att ett livsmedel får kallas raw), så medför den skonsamma framställningsmetoden att i stort sett alla näringsämnen förblir intakta när slutprodukten är klar.
Kokossockret består till största delen av vanliga kolhydrater, men det näringsrika innehållet gör att det inte bara är tomma kolhydrater som du stoppar i dig. Trots att det är först nu på senare tid som kokossockret blivit allt mer uppmärksammat som sötningskälla så har det en flertusenårig historia inom den asiatiska matlagningen. Kokossocker smakar inte kokos, utan smaken kan beskrivas som en mild ton av kola och passar för det mesta som sötning på alla ställen där du i vanliga fall använder socker. Mängden kokossocker man använder i exempelvis bakverk är densamma som mängden vanligt socker.

Kokossocker eller socker?

Som vi nämnt tidigare framställer man kokossockret från kokospalmens nektar, till skillnad mot vanligt socker som utvinns från sockerbetor eller sockerrör. Till skillnad mot vanligt socker som mest består av tomma kalorier innehåller kokossockret betydligt fler näringsämnen. Kokossocker har ett högt innehåll av antioxidanter, flertalet vitaminer (stora mängder B-vitaminer) samt mineraler som järn, magnesium och zink. Trots att kokossockret nästan innehåller lika mycket energi som vanligt socker så påverkar det blodsockret i mindre grad på grund av dess låga GI-värde som ligger på 35 jämförelsevis mot socker som ligger på 97.

Vad kan man använda kokossocker till?

Kokossockret kan användas som ett alternativ till vanligt socker. Där du i vanliga fall använder socker kan du byta helt till kokossocker. Följer du ett recept där vanligt socker står med kan du oftast använda samma dosering när du tillsätter kokossockret. Använd kokossocker i din bakning eller tillsätt det i te och kaffe. Kokossockret passar även utmärkt att använda som sötning vid tillagning av sylt.

Är kokossocker bra eller dåligt?

Det höga innehållet av vitaminer, mineraler och antioxidanter gör kokossocker mer nyttigt än vanligt socker. Dessutom gör det låga GI-värdet att inte blodsockret skjuter i höjden. Däremot innehåller kokossocker en del fruktos som bör undvikas i allt för stora mängder. Så att hålla sig till en lagom mängd är att rekommendera.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

  Dolt socker i livsmedel

Dolt socker i livsmedel

Upptäck och undvik det dolda sockret i livsmedel!
  Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget en gång för alla! Här får du värdefulla tips och råd.
  Varifrån kommer kosttillskotten?

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
  Björksocker

Björksocker

Björksocker, xylitol, är lika sött som socker men med färre kalorier.
  Tillskott för unga

Tillskott för unga

Ungdomar och tillskott - hur ska man tänka och vad är rekommendationen?
  Sötningsmedel

Sötningsmedel

Sötningsmedel - farligt eller ofarligt?
  Uppstart efter semestern

Uppstart efter semestern

Efter en skön semester är det dags att hitta tillbaka till hälsosamma vanor.
  5 skäl att äta D-vitamin

5 skäl att äta D-vitamin

5 viktiga skäl till varför vi bör få i oss D-vitamin.
  GI-metoden med tabell

GI-metoden med tabell

Livsmedelstabell över GI-värden.
  Stor guide till D vitamin

Stor guide till D vitamin

Vitamin D samspelar med kalcium och är särskilt viktigt under vintern.
  Så behåller du motivationen till att träna

Så behåller du motivationen till att träna

Behöver du återfå motivationen på gymmet? Här får du användbara tips och råd!
  Tips för att bli piggare

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
  Tillsatser

Tillsatser

Vad är tillsatser? Vilka tillsatser finns? Vad används de till? Få svaren här!
  Nyårslöften - från tanke till handling

Nyårslöften - från tanke till handling

Vi ger dig tips på hur du ska lyckas med dina nyårslöften!
  Kom igång program för tjejer

Kom igång program för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
  Så påverkas du av magnesium

Så påverkas du av magnesium

Magnesium har många viktiga funktioner och verkar som motpol till kalcium.
  Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
  Raw Food

Raw Food

Raw food är en kosthållning som baseras på oupphettad mat från naturen.
  Mat och kosttillskott under graviditeten

Mat och kosttillskott under graviditeten

Det är extra viktigt att ta hand om kroppen vid en graviditet - men hur?
  Ekologiska livsmedel

Ekologiska livsmedel

En guide om ekologiska livsmedel och vad som utmärker dem.
  Tortillapizza med kyckling

Tortillapizza med kyckling

Med detta recept kan du njuta av en god och lite nyttigare pizza.
  Tillverkning av eteriska oljor

Tillverkning av eteriska oljor

För att få en riktigt bra eterisk olja behöver framställningen ske på rätt sätt.
  Kosttillskott i klimakteriet

Kosttillskott i klimakteriet

Få tips på hälsokost som kan hjälpa till att lindra klimakteriebesvär.
  Styrka utan muskeltillväxt

Styrka utan muskeltillväxt

Starkare men utan större muskler.
  CrossFit: kost & kosttillskott

CrossFit: kost & kosttillskott

Peter Bláha tipsar om rätt kost och kosttillskott för CrossFit.
  Mullbär

Mullbär

Mullbär är rikt på näringsämnen och förknippas med blodsockerbalans.
  Detox, en renande kur

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
  Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
  Fruktos

Fruktos

Fruktos är en enkel sockerart som tas upp långsammare än glukos (dextros).
  Gå ner i vikt

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
  Enzymer

Enzymer

Enzymer byggs upp av protein och hjälper till att smälta maten vi äter.
  Välj rätt måltidsersättning

Välj rätt måltidsersättning

Måltidsersättning ger kaloriunderskott och passar bra för en snabb viktnedgång.
  Dextros

Dextros

Dextros är en vanligt förekommande sockerart i både livsmedel och kosttillskott.
  Stevia

Stevia

Stevia är en växt som är 300 gånger sötare än socker och utan kalorier.
  Hår, hud och naglar

Hår, hud och naglar

Kosttillskott som bidrar till kvaliteten på hår, hud och naglar.
  Kasein som kosttillskott

Kasein som kosttillskott

Kasein är ett långsamt protein från mjölk.
  Så gör du ditt nyårslöfte till en livsstil

Så gör du ditt nyårslöfte till en livsstil

Uppnå nyårslöftet om att bli mer hälsosam! Våra hälsoinspiratörer guidar dig!
  Nyttigare schnitzel

Nyttigare schnitzel

Prova att göra egen schnitzel med detta enkla och lite nyttiagre recept.