Aktuella artiklar | Nystart 2022 | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Sojaprotein

Sojaprotein är ett vegetabiliskt och fullvärdigt proteintillskott baserat på sojabönan, perfekt för vegetarianer och laktosintoleranta. Sojaprotein har länge setts som ett andrahandsalternativ bland tränande personer men förtjänar en plats bland standardproteinerna.

  • Vad är sojaprotein?
  • Vilka olika sojaproteinpulver finns?
  • Soja eller vassle??

Vad är sojaprotein?

Sojaprotein som kommer från sojabönan är en högvärdig och vegetabilisk proteinkälla, med alla essentiella aminosyror som vi behöver. Sojaprotein är ett lättsmält protein som tas upp snabbt av kroppen och lagras in i musklerna. Det fungerar därför att ersätta vanligt vassleprotein med för den som inte vill eller kan äta mjölkprotein. Tack vare sin snabba upptagningshastighet passar det bra efter träning eller som mellanmål för snabb proteintillförsel till musklerna.

Sojaprotein har fått ett oförtjänt dåligt rykte i träningsvärlden, och anledningen till det är sojabönans innehåll av fytoöstrogener, ett hormonliknande ämne. Sojaprotein är dock helt renat från fytoöstrogener och kan därför användas av både kvinnor och män.

Proteinrika sojabönor

Vilka olika sojaproteinpulver finns?

Utbudet av sojaprotein har vuxit stort de senaste åren och blivit ett alternativ för alla, inte bara vegetarianer.

Sojaproteinisolat är standardvarianten bland sojaprotein. Det är ett koncentrerat protein från sojabönan som separerats från kolhydrater och fetter. Det fungerar som vassleprotienets motsvarighet efter träning eller som mellanmål för den som behöver mer protein i kosten.

Sojagainer innehåller sojaprotein tillsammans med snabba kolhydrater och är anpassad till återhämtning efter träning för snabb energi och proteintillförsel. Om du vill blanda din egen sojagainer gör du det enkelt genom att blanda en portion sojaprotein och en portion maltodextrin eller dextros.

Proteintillskott anpassade till tjejer innehåller ofta en blandning av vassleprotein och sojaprotein som kan vara skonsammare mot magen. Även här är det isolat som används.

Vassle eller soja?

Sojaprotein ses ofta som ett andrahandsval gentemot vassle och många studier har gjorts för att se vilka skillnader det egentligen är mellan de båda sorterna.

Tränande tjej med hantlar

För den som vill bygga muskler är balansen mellan proteinsyntesen och muskelnedbrytningen betydelsefull. Regelbunden styrketräning är förstås av största vikt för att bygga muskler, men därtill är även proteinkonsumtionen avgörande. Vassleprotein stödjer proteinsyntesen något bättre än sojaprotein tack vare sin omedelbara upptagningshastighet och sitt generösa innehåll av aminosyran leucin. Leucin är den aminosyra som i högst grad stimulerar proteinsyntesen, den process där muskeluppbyggnades sker. *

Har du som mål att bygga stora muskler är det förmodligen vassleproteinet du ska välja om du kan. De flesta av oss når dock våra mål bra med hjälp av sojaprotein, som fungerar nästintill lika bra som vassle och ett utmärkt val för vegetarianer, mjölkproteinallergiker och laktosintoleranta.

Sojaprotein

 
Core Soy Protein

*Referens: The role of milk and soy-based protein in support of muscle protein synthesis and muscle protein accretion in young and elderly persons. Phillips, Tang, Moore. 2009.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Proteintiming

Proteintiming

Lär dig om fördelarna att inta rätt proteinsort vid rätt tillfälle!
  Laktosfritt protein

Laktosfritt protein

Laktosfritt protein är inte alltid lätt att hitta, men finns i flera varianter.
  Stor guide: det här är vassleprotein

Stor guide: det här är vassleprotein

I denna artikel går vi igenom det fantastiska proteinet, vassleprotein!
  Stor guide: allt om protein

Stor guide: allt om protein

Protein är ett energigivande näringsämne som bygger upp musklerna.
  Äggprotein som kosttillskott

Äggprotein som kosttillskott

Äggprotein är ett medlsnabbt protein med hög kvalitet.
  Protein för träning

Protein för träning

Ditt proteinintag är avgörande för din utveckling och prestation inom träning.
  Risprotein

Risprotein

Risprotein är ett vegetabilsikt och helt naturligt protein baserat på ris.
  Havreprotein

Havreprotein

Havreprotein är ett växtprotein med relativt högt innehåll av protein.
  Ramen med sojamarinerad tofu, shiitake och ägg

Ramen med sojamarinerad tofu, shiitake och ägg

God ramen med tofu, pak choy och ägg.
  Det här är trefasprotein

Det här är trefasprotein

Trefasprotein har blivit populärt på grund av sin time-release effekt - läs mer!
  Det här är hampa

Det här är hampa

Hampaväxten har många användningsområden och är mycket näringsrik.
  Proteinboost smoothie

Proteinboost smoothie

Proteinrik smoothie med ljuvlig smak av banan och choklad, toppad med chiafrön.
  Proteinrika chokladbollar

Proteinrika chokladbollar

Som klassiska chokladbollar - bara nyttigare. Och godare!
  Olgas chokladiga proteinbollar

Olgas chokladiga proteinbollar

Enkelt och snabba proteinbollar som passar perfekt som mellanmål.
  Lussebullar med protein och fibrer

Lussebullar med protein och fibrer

Goda och nyttiga lussebullar i jultider som dessutom är låga på gluten.
  Kasein som kosttillskott

Kasein som kosttillskott

Kasein är ett långsamt protein från mjölk.
  Frukostfrallor med protein

Frukostfrallor med protein

Goda och nyttiga frukostfrallor med extra mycket protein.
  Olgas proteinbar

Olgas proteinbar

Gör dina egna proteinbars enkelt och snabbt hemma med Olga Rönnberg.
  Därför är chiafrön nyttiga

Därför är chiafrön nyttiga

Chiafrön är nyttiga hälsofrön fulla av protein, omega-3 och kostfibrer.
  Kosttillskott i klimakteriet

Kosttillskott i klimakteriet

Få tips på hälsokost som kan hjälpa till att lindra klimakteriebesvär.