Aktuella artiklar | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Signalsubstansen GABA

Ämnet GABA finns naturligt i kroppen och är ett ämne som verkar lugnande och hjälper kroppen att varva ner och motverkar att nervceller överstimuleras. Vid långvarig stress, sömnbrist eller sämre kostvanor kan nervsystemet hamna i obalans och då få låga doser av GABA.

Vad är GABA?

GABA är en form av smörsyra som fungerar som en hämmande signalsubstans i det centrala nervsystemet, som består av hjärna och ryggmärg. GABA står för gamma-aminobutyric acid vilket betyder gamma-aminosmörsyra. En signalsubstans är det som skickar signaler mellan våra nervceller och att den är hämmande innebär att den bromsar upp impulser från en nervcell till en annan, vilket leder till en lugnare aktivitet som motverkar att våra nervceller överstimuleras.

GABA och sömn

Då GABA verkar lugnande i kroppen kan en för låg nivå kunna vara en orsak till sömnsvårigheter. För lite sömn påverkar i sin tur kroppens återhämtning, vilket kan leda till utmattning och påverka den mentala hälsan. Tillskott av GABA har därför blivit väldigt populärt att använda för att försöka förbättra sömnkvalitén, och en förbättrad sömnkvalité leder automatiskt till bättre återhämtning.

OBS! Om du är mycket trött eller har känt dig trött under en lång tid bör du uppsöka en läkare för att utesluta att det är någon sjukdom som ligger bakom besvären.

Kvinna ligger och sover i sin säng.Kroppen behöver en bra sömnkvalitet för att få den bästa återhämtningen.

Kan man få i sig GABA genom kosten?

GABA finns som sagt naturligt i kroppen men även i vissa livsmedel som innehåller näringsämnen som främjar GABA-nivåerna. Exempelvis rotfrukter, kålväxter, mörkgröna bladgrönsaker, frön och fullkorn men även mat som fermenterats, så som yoghurt, kefir, surkål och kombucha.

Produktrekommendation

 
GABA 1000
 
GABA 250
 
GABA 500
 
Wellatomin Premium
 
GABA + L-teanin
 
PharmaGABA-100
 
GABA 500 mg

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Så påverkar stress vår hjärna

Så påverkar stress vår hjärna

Hjärnhälsa del 2: Hur påverkas vår hjärna av stress och kan vi påverka det?
  Probiotika vs prebiotika - Så lär du dig skillnaden

Probiotika vs prebiotika - Så lär du dig skillnaden

Vad är skillnaden på probiotika och prebiotika och hur fungerar det?
  Därför är Svart te nyttigt

Därför är Svart te nyttigt

Hur tillverkas egentligen svart te och vad innehåller det för nyttiga ämnen?
  Stress och sömnbrist: Hälsobovarna som drar ned oss

Stress och sömnbrist: Hälsobovarna som drar ned oss

Vad kan vi egentligen göra för att stressa mindre och sova bättre? Läs här!
  Därför är sömn viktigt för din hjärna

Därför är sömn viktigt för din hjärna

Hjärnhälsa del 3: Varför är sömnen så viktig för vår hjärna?
  Kost för hjärna, minne och koncentration

Kost för hjärna, minne och koncentration

Hjärnhälsa del 5: Den bästa kosten för vår hjärna
  Hur påverkar träning kroppen?

Hur påverkar träning kroppen?

Svårt att komma igång? Vi har listat varför du mår bra av träning.
  Det här är L-teanin

Det här är L-teanin

Teanin är en aminosyra som kan bidra till ökat lugn och bättre koncentration.
  Därför är vitt te bra

Därför är vitt te bra

Vitt te innehåller mest näring av alla tesorter. Läs mer om vitt te här.
  Choklad och kakao

Choklad och kakao

Sanningen bakom kakao och choklad, och dess nyttigheter.
  Allt om Ashwagandha

Allt om Ashwagandha

Ashwagandha är en kraftfull och populär ört inom det ayruvediska hälsosystemet.
  Så boostar du din hjärna - de viktigaste vanorna och tillskotten

Så boostar du din hjärna - de viktigaste vanorna och tillskotten

I den här artikeln får du de bästa tipsen på hur du boostar din hjärnhälsa!
  Te - världens hälsodryck

Te - världens hälsodryck

Te ses ofta som en hälsodryck. Läs mer om olika tesorter och deras egenskaper!
  Gröna kaffebönor

Gröna kaffebönor

Grönt kaffe innehåller klorogensuyra och används för viktminskning.
  Allt om koffein som hälsokost

Allt om koffein som hälsokost

Koffein bidrar till ökad vakenhet, men kan även bidra till att öka förbränningen