Aktuella artiklar | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Raw ingefärsshot

Boosta kroppen och immunsystemet med en ingefärsshort med riv i.

Ingefärsshot i glas med citronhalvor och hel ingefära bredvid.

Ingredienser
• 400 g färsk ingefära
• 1 liter vatten
• 2 citroner
• honung efter smak

Gör så här:

  • Du behöver inte skala ingefäran, men tvätta den noga och skär bort det yttersta i ändarna och det som ser dåligt ut. Skär sedan ingefäran i mindre bitar och mixa den ordentligt med 5 dl av vattnet, tills ingefäran och blivit i små små bitar.
  • Tillsätt resten av vattnet och kör runt. 
  • Låt blandningen dra i mixern cirka 1 timme och kör runt 2-3 gånger under tiden för att få ut alla nyttigheter. Avsluta med en kort mixning. 
  • Häll upp massan i en finmaskig sil och låt rinna av, pressa ut den sista vätskan med en sked. Blanda i saften från citronerna samt önskad mängd honung och häll upp i fina flaskor. Håller några veckor i kylskåp.

Tips! För att inte tröttna på din ingefärsshot kan du smaksätta den med mynta och lime, gurkmeja och peppar eller chili. Spara gärna det som blir kvar av ingefärsbitarna och ha det som smaksättning i matlagning, bakning eller till te.


Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Ingefära: den kryddiga superroten

Ingefära: den kryddiga superroten

Ingefära är rikt på verksamma gingeroler, antioxidanter och mineraler.
  Guldmjölk med ingefära

Guldmjölk med ingefära

Enkelt & värmande recept på guldmjölk med ingefära, kardemumma och kanel.
  Rödbetssmoothie med ingefära

Rödbetssmoothie med ingefära

Enkel smoothie - sprängfylld med vitaminer och antioxidanter!
  Kryddors hälsoeffekter på kroppen

Kryddors hälsoeffekter på kroppen

Krydda maten mer! Vi listar de 10 vanligaste kryddor och dess hälsoeffekter.
  Kost för fettförbränning

Kost för fettförbränning

Förbättra din fettförbränning med rätt mat och kosttillskott.
  Kost för bättre ledhälsa

Kost för bättre ledhälsa

Ledhälsa del 2: Vilka livsmedel är extra bra för vår ledhälsa? Lär dig mer här!
  Kryddiga mangostänger

Kryddiga mangostänger

Njut av ett par kryddiga mangostänger som även kan boosta immunförsvaret.
  Därför är örtte bra

Därför är örtte bra

Lär dig mer om örtteernas olika effekter i kroppen.
  Jamu med kanel

Jamu med kanel

Boosta immunförsvaret med en shot jamu med kanel!
  Bli kvitt ballongmage

Bli kvitt ballongmage

Maghälsa del 3:2: I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.
  Håll förkylningen borta

Håll förkylningen borta

Tips på hur du lättast förebygger och lindrar förkylningssymtom.
  Exotisk Detox

Exotisk Detox

Exotisk smoothie med kokos, mango och ingefära. Toppad med Super Greens.
  Asiatisk nudelsallad

Asiatisk nudelsallad

En kall nudelsallad med asiatiska smaker som passar perfekt för lunchlådan.
  Gör din egen parfym

Gör din egen parfym

Gör din egen parfym med väldoftande eteriska oljor.
  Vegansk wok med nudlar

Vegansk wok med nudlar

Smakrik och vegansk wok som passar lika bra till vardags som till helgen.
  Så tar du hand om dina leder

Så tar du hand om dina leder

Ledhälsa del 1: Rätt träning och kost främjar en god ledhälsa.
  Grön detoxjuice

Grön detoxjuice

Denna gröna juice gör gott för både kropp och själ.
  Spirulina- och citrussmoothie

Spirulina- och citrussmoothie

Frisk smoothie med ingefära och citrussmak med och med välgörande spirulina.
  Energismoothie

Energismoothie

Smoothie som innehåller både protein, vitaminer, mineraler och kolhydrater.
  Så får du upp rörligheten

Så får du upp rörligheten

Få upp rörligheten med enkla övningar & undvik smärtande nacke, axlar & leder.