Aktuella artiklar | Nystart 2022 | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Kryddiga mangostänger

Njut av ett par kryddiga mangostänger som även kan hjälpa till att boosta immunförsvaret.

Stänger med mango, ingefära och gurkmeja som ligger på ett fat.

Ingredienser
• 100 g soltorkad mango
• ingefärsstänger efter smak
• 1/2 tsk gurkmeja
• 1 nypa havssalt

Gör så här:

Blötlägg mangon och ingefärsstängerna i kallt vatten i cirka 30 minuter. Häll av vattnet.

Lägg i alla ingredienser i en mixer eller använd en stavmixer och mixa till en slät massa.

Bred ut massan på ett bakplåtspapper eller om det behövs kavla ut mellan två bakplåtspapper till önskad tjocklek. Ju tjockare massa du har desto längre tid tar det för den att sätta sig.

Ställ in massan i frysen och låt den sätta sig. Skär ut strängar i önskad storlek och packa in i plastfolie eller smörgåspapper. 

Tänk på! Du kan behöva ställa in stängerna i kylen eller frysen igen, då de kan bli kladdiga efter att ha stått ute en längre tid.

Ingredienser

 
Fint Atlanthavssalt
 
Ingefärstärningar
 
Mango

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Guldmjölk med ingefära

Guldmjölk med ingefära

Enkelt & värmande recept på guldmjölk med ingefära, kardemumma och kanel.
  Ingefära: den kryddiga superroten

Ingefära: den kryddiga superroten

Ingefära är rikt på verksamma gingeroler, antioxidanter och mineraler.
  Curcumin från gurkmeja

Curcumin från gurkmeja

Åmnet curcumin är intressant för hälsan och lederna utifrån flera aspekter.
  Receptmeny för en detox

Receptmeny för en detox

Hur och vad kan man egentligen äta under en detox? Här är en komplett meny!
  Recept på flytande tvål

Recept på flytande tvål

Gör din egen flytande tvål enkelt och snabbt.
  Recept på fast tvål

Recept på fast tvål

Ett enkelt recept på en ekologisk fast tvål med citrondoft.
  Kryddors hälsoeffekter på kroppen

Kryddors hälsoeffekter på kroppen

Krydda maten mer! Vi listar de 10 vanligaste kryddor och dess hälsoeffekter.
  Bakad sötpotatis med linsröra, mangosalsa och limeyoghurt

Bakad sötpotatis med linsröra, mangosalsa och limeyoghurt

Smakrik linsröra i bakad sötpotatis med syrlig limeyogurt och mangosalsa.
  Vegetarisk lasagne

Vegetarisk lasagne

Lättlagad vegetarisk lasange.
  Gör ditt eget sköljmedel

Gör ditt eget sköljmedel

Gör ditt eget sköljmedel med eteriska oljor. Bra för dig, dina kläder & miljön.
  Äpple och ingefärasmoothie

Äpple och ingefärasmoothie

Ingefära innehåller många antioxidanter och är svagt inflammationshämmande.
  Rödbetssmoothie med ingefära

Rödbetssmoothie med ingefära

Enkel smoothie - sprängfylld med vitaminer och antioxidanter!
  Blåbärsgröt med acai och jordgubbar

Blåbärsgröt med acai och jordgubbar

Vår ambassadör Moa Hals recept på mättande gröt med blåbär, jordgubbar och acai.
  Recept: Lyxig påskdessert med acai

Recept: Lyxig påskdessert med acai

Pannacotta med choklad, acai och havtornscurd
  Julens ischoklad med kokosolja

Julens ischoklad med kokosolja

Äntligen kan du göra den klassiska ischokladen mer nyttig med kokosolja!
  Allt om tvål

Allt om tvål

Här hittar du allt du behöver veta om tvål.
  Lax- och räkspett med bulgursallad och honungssås

Lax- och räkspett med bulgursallad och honungssås

Härliga fiskspett som serveras med bulgursallad och marockansk honungssås.
  Antiinflammatorisk kost

Antiinflammatorisk kost

Maghälsa del 2:1: Läs mer om antiinflammatorisk kost och hur det kan hjälpa.
  Raw ingefärsshot

Raw ingefärsshot

Boosta kroppen och immunsystemet med en ingefärsshort med riv i.
  Vegansk wok med nudlar

Vegansk wok med nudlar

Smakrik och vegansk wok som passar lika bra till vardags som till helgen.