Aktuella artiklar | Nystart 2022 | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Ingefära: den kryddiga superroten

Ingefäraroten har en skarp smak och används både som krydda i matlagning och som hälsokost för sina välgörande egenskaper. Både du som vill gå ner i vikt, vill bibeålla din rörlighet eller bara vill få dig extra näring kan ha nytta av ingefäran.

Färsk ingefära och torkad ingefära i träskopa

är ingefära nyttigt?

Ingefärans heta och stickande smak fungerar som god smaksättare i matlagning, i smoothies och i örtte, och roten innehåller många intressanta näringsämnen. Ett urval är till exempel gingeroler, zingeroler, shoagoler, en mängd antioxidanter och flera vitaminer och mineraler, bland annat vitamin B6, C och E samt mineralerna magnesium, koppar och zink. Det finns med andra ord många orsaker till att tillsätta denna rot i din mat! Ingefäraroten är också en gammal huskur mot illamående och åksjuka. Den används även i vissa hälsokurer på grund av sitt näringsinnehåll.

Ingefäraprodukter

 
Ingefära Premium
 
Ingefära
 
QURE Inflamin®

Vad gör ingefära i kroppen?

Att ingefära är välgörande finns det många åsikter om och precis hur dess verksamma ämnen fungerar i kroppen är inte helt kartlagt. Man tror att det är det är det höga innehållet av gingeroler som ger ingefäran de flesta effekterna. Gingerolerna verkar nämligen ge en ökad värmekänsla i kroppen, vilket i sin tur medverkar till flera olika processer.

  • För viktminskning kan ingefära vara tacksamt, eftersom en ökad värmeproduktion även betyder en ökad energiförbrukning. Även i olika reningskurer och detoxpaket brukar ingefära ingå, för att att hitta näringsbalans och bli av med gamla substanser som kroppen har sparat på.
  • Blodcirkulationen påverkas av en ökad värmeproduktion, då blodflödet ökar. En väl fungerande blodcirkulation hjälper vår normala hjärt- och kärlfunktion.
  • Magens balans, matsmältningen och illamående verkar också kunna påverkas av ingefärans gingeroler. Troligtvis har det en lugnande effekt, och många som testat att äta ingefära innan de åkt bil har upplevt en minskad tendens till åksjuka. Om det är ingefärans egenskaper eller att man påverkas av den starka smaken ska vi dock låta vara osagt.
  • Mot ledproblem är ingefära också vanligt som tillskott, och det verkar som att gingerolerna kan ha inflammationsdämpande effekter som påverkar lederna. Fler studier behövs dock för att kunna avgöra hur denna process fungerar och hur mycket som krävs för att få effekt.

Vill du ta tillvara på ingefärans alla nyttiga näringsämnen, är ett kvalitativt tillskott ett enkelt sätt att få i sig allt. En färsk ingefärarot är också relativt enkelt och billigt att använda, genom att riva ner i smoothies, teer eller maträtter.

En shot med ingefära

Recept på ingefärashot

1 st rött äpple
Energi70 kcal
Protein0.5 g
Kolhydrat15 g
Fett0 g
Saft från 1/2 citron
1 cm riven ingefära

Använd en råsaftcentrifug och pressa ned äpplet. Blanda i saften från en halv citron och riv ned ingefäran. Shota - och njut!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Guldmjölk med ingefära

Guldmjölk med ingefära

Enkelt & värmande recept på guldmjölk med ingefära, kardemumma och kanel.
  Så tar du hand om dina leder

Så tar du hand om dina leder

Ledhälsa del 1: Rätt träning och kost främjar en god ledhälsa.
  Därför används hyaluronsyra till hud och leder

Därför används hyaluronsyra till hud och leder

Hyaluronsyra finns naturligt i kroppens leder och i huden.
  Åldrandets effekt på våra leder

Åldrandets effekt på våra leder

Ledhälsa del 4: Hur påverkas lederna av ålder, och hur kan vi undvika problem?
  5 sätt att förbättra rörligheten

5 sätt att förbättra rörligheten

Förbättra din rörlighet med rätt träning och näring.
  Äpple och ingefärasmoothie

Äpple och ingefärasmoothie

Ingefära innehåller många antioxidanter och är svagt inflammationshämmande.
  Så får du upp rörligheten

Så får du upp rörligheten

Få upp rörligheten med enkla övningar & undvik smärtande nacke, axlar & leder.
  Lansering av nytt kosttillskott för lederna

Lansering av nytt kosttillskott för lederna

Nu släpps nyheten Inflamin Premium, ett extra potent tillskott.
  Antiinflammatorisk kost

Antiinflammatorisk kost

Maghälsa del 2:1: Läs mer om antiinflammatorisk kost och hur det kan hjälpa.
  Kost för bättre ledhälsa

Kost för bättre ledhälsa

Ledhälsa del 2: Vilka livsmedel är extra bra för vår ledhälsa? Lär dig mer här!
  Rödbetssmoothie med ingefära

Rödbetssmoothie med ingefära

Enkel smoothie - sprängfylld med vitaminer och antioxidanter!
  Kryddors hälsoeffekter på kroppen

Kryddors hälsoeffekter på kroppen

Krydda maten mer! Vi listar de 10 vanligaste kryddor och dess hälsoeffekter.
  Kryddiga mangostänger

Kryddiga mangostänger

Njut av ett par kryddiga mangostänger som även kan boosta immunförsvaret.
  Muskel- och ledhälsa

Muskel- och ledhälsa

Genom rätt träning och kost kan du påverka din muskulatur och dina leder.
  Kosttillskott för äldre

Kosttillskott för äldre

Läs mer om vilka ämnen och kosttillskott som passar dig som börjar bli äldre.
  Raw ingefärsshot

Raw ingefärsshot

Boosta kroppen och immunsystemet med en ingefärsshort med riv i.
  Kost för fettförbränning

Kost för fettförbränning

Förbättra din fettförbränning med rätt mat och kosttillskott.
  Allt du vill veta om nypon

Allt du vill veta om nypon

Nypon hör till vår nordiska flora och har många hälsosamma egenskaper.
  Smoothie med kollagen och vitamin C

Smoothie med kollagen och vitamin C

Uppfriskande smoothie med kollagen och syrlig smak av apelsin och banan.
  Rör dig till en bättre ledhälsa

Rör dig till en bättre ledhälsa

Ledhälsa del 3: För att dina leder ska må bra behöver du röra på dig.