Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Blåbärspulver

Blåbär är en svensk favorit som inte bara gör sig bra i paj och muffins, utan även är mycket näringsrikt. Blåbärspulver och torkade blåbär ger en koncentrerad form av all den näring som finns representerad. Bra för dig som vill boosta med antioxidanter.

  • Blåbärets näring
  • Hälsofördelar

Blåbärets näring

Våra skogar kryllar av blåbärsris, med de blå favoritbären som frodas under juli och augusti. Den karaktäristiska sötman och det starkt färgande pigmentet gör sig bra i både söta bakverk och i hälsokostkurer. Faktum är att blåbär är förvånansvärt näringsrikt, sin ringa storlek till trots.

Blåbär i händer

Först och främst hittar vi en bred skala av vitaminer och mineraler, bland annat vitamin C, E och B6 samt mineralerna järn och magnesium. Även flera karotenoider finns representerade, däribland betakaroten som lagras under huden och ombildas till vitamin A när det behövs.

Du har säkert hört att blåbär har ett ovanligt högt värde av antioxidanter och här finns flera olika varianter representerade. Till de mer ovanliga hör antocyaniner, flavonoider och polyfenoler. Antocyaniner ger röd, violett och blå färg till frukter och bär, vilket avslöjar att det kraftfullt färgade blåbäret fått en mycket hög andel. Antioxidanter hjälper till att skydda våra celler från nedbrytning av fria radikaler, skadliga ämnen som förekommer konstant i våra kroppar, men vars skadliga verkan påskyndas av dåliga levnadsvanor som rökning, solning och bränd mat.

Polyfenoler har vid sidan av sina antioxidanta egenskaper, även en antibakteriell egenskap som tyder på att skadliga tarmbakterier kan bekämpas och därmed minska risken för inflammationer.

Hälsofördelar

För att ta del av blåbärets egenskaper året om finns möjligheten att köpa frysta eller torkade blåbär, eller den mer koncentrerade pulverformen. Blåbärspulver är malda torkade blåbär, där vätskan låtits dunsta samtidigt som näringen och smakämnena då kunnat koncentreras. Du kan använda det som smaksättning i smoothies eller strö över fil och gröt. Ett enkelt sätt att på naturlig väg tillföra näring för allmänhälsan och för dig som vill åt de mer speciella effekterna.

För synförmågan anses blåbär vara en riktig hälsokur. Även om det inte är något mirakelmedel, innehåller det antioxidanter som möjligtvis kan motverka åldersrelaterade synproblem. Karotenoiden lutein förekommer i riklig mängd i blåbär och används ofta i produkter ämnade för synen. Lutein tros kunna påverka gråstarr och förändringar i gula fläckens funktion.

Tillskott med blåbär

 
Blåbärspulver
 
Blåbär
 
Blueberry

Mot magproblem kan blåbär fungera som en balanserande faktor, dels tack vare dess innehåll av polyfenoler. Har du en lös mage kan du testa att blanda lite blåbärspulver i ett glas vatten och dricka, eller äta torkade blåbär. Har du däremot problem med förstoppning eller gaser bör du istället prova färska bär direkt från skogen.

Prova att dryga ut din vanliga kost med blåbärspulver en tid och prova om det kan ge några effekter för dig. Oavsett hur, får du tillgång till ny och välgörande näring.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Bli kvitt ballongmage

I denna guide får du tips på hur du blir av med svullen mage.
 

Kom igång program för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 

Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
 

Blåbärssmoothie

Ta hand om ögonen, njut av en smoothie med lutein, karotenoider och antocyaner.
 

Ämnen för ögon och syn

Vilka är de bästa ämnena för ögonen och synen? Svaren får du här!
 

Synefrin

Synefrin används i kosttillskott för viktminskning och kommer från pomeransskal.
 

Därför ska du äta antioxidanter

Antioxidanter motverkar oxidativ stress och finns rikligt i frukt och grönt.
 

5 tips för en bättre maghälsa

Vi ger dig våra 5 bästa tips för en bättre maghälsa!
 

Hampasmoothie med antioxidanter

En ljuvigt fruktig och antioxidantrik smoothie med hampaprotein som bas.
 

Paj med blåbär och mandelmjöl

En härlig paj gjord på antioxidantrika blåbär och mandelmjöl.
 

Chiapudding - vanilj & blåbär

Denna krämiga variant av chiapudding är rik på stärkande antioxidanter!
 

Proteinrik blåbärssmoothie

Smoothie med blåbär, hampaprotein och chiafrön.
 

Nybörjarupplägg

Kom igång! Komplett träningsprogram för dig som är nybörjare.
 

Vegetarisk lasagne

Vegetarisk och glutenfri lasagne som är oemotståndligt god!
 

Stor guide: Så maximerar du din fettförbränning

Snabbguide för dig som vill bränna fett och komma i form.
 

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
 

Glöm inte benträningen

Bröst, biceps och mage men glöm inte benen!
 

Fettförbrännande träning

Vilken träningsform är bäst ur fettförbränningssynpunkt? Här får du svaret.
 

Ekologisk hudvård - en guide

Lär dig allt om ekologisk hudvård och få värdefulla tips på vad du ska tänka på.
 

Alger

Alger är mycket näringsrika och finns i flera olika varienter som hälsokost.
 

Glöm inte benträningen - del 2

I den andra delen av vår benträning går vi vidare med mer avancerade övningar.
 

Allt du vill veta om nypon

Nypon hör till vår nordiska flora och har många hälsosamma egenskaper.
 

Kristoffers nybörjarpass

Nybörjarupplägg med Svensk Hälsokosts medarbetare Kristoffer.
 

Därför är mjölksyrabakterier bra för dig

Mjölksyrabakterier utgör vår naturliga tarmflora och motverkar onda bakterier.