Kosttillskott vid övergångsåldern

Många kvinnor drabbas av problem när de når klimakteriet. Värmevallningar, humörsvängningar och sömnsvårigheter är vanliga besvär som drabbar många. I denna artikel får du tips på kosttillskott som på olika sätt kan hjälpa till att lindra besvären.

  • Kort om övergångsåldern
  • Användbara kosttillskott

Kort om övergångsåldern

Kvinnor kommer vanligtvis in i klimakteriet, eller övergångsåldern, någonstans mellan 45 och 55 års ålder. Kortfattat innebär övergångsåldern att nivåerna av östrogen gradvis minskar i kroppen, något som hos många kvinnor orsakar problem framför allt med svettningar, sömnsvårigheter, humörsvängningar och torra slemhinnor. Vissa kvinnor får väldiga problem i och med klimakteriet, andra får inte några problem över huvud taget. Hur klimakteriet påverkar är alltså mycket individuellt och varierar mellan olika kvinnor.

Färska sojabönor i en träsked.

Man kommer in i klimakteriet något år innan man får sin sista menstruationsblödning och sedan håller det i sig i några år framåt. Under dessa år sker många förändringar i kroppen, där den mest prominenta är minskningen av östrogennivåerna i kroppen. Det är just minskningen av östrogen som är orsaken till de besvär som många kvinnor upplever. Östrogen är nämligen ett hormon med många funktioner i kroppen och det påverkar såväl livmoder, slida och bröst som skelett och hjärna. I takt med att nivåerna av östrogen minskar förändras också de olika vävnaderna som hormonet påverkar.

Östrogen påverkar exempelvis livmoderns slemhinna och får den att tillväxa och få fler körtlar. När nivåerna av östrogen minskar kan man således få problem med torra slemhinnor i underlivet. Östrogen påverkar även skelettet och minskningen under klimakteriet gör att man förlorar en procentuell andel av benmassa varje år.

Även humöret påverkas av östrogen och det får oss att känna oss glada och motverkar även stora svängningar i humöret. De minskade nivåerna kan göra att man under klimakteriet känner sig nedstämd samt att man får problem med humörsvängningar.

I genomsnitt inträffar den sista menstruationen vid 51 års ålder, men det kan alltså variera och för vissa inträffar den redan vid 45 år, medan det för andra dröjer ända till 57 års ålder innan mensen helt upphör. Under klimakteriet är det vanligt att man får oregelbundna blödningar, något som håller i sig tills att den sista menstruationen inträffat.

Användbara kosttillskott

Fytoöstrogener: finns i växter och påminner mycket om det östrogen vi har i kroppen. Många säger att fytoöstrogener binder till samma receptorer som vårt kroppsegna östrogen, men detta är inte helt sant. I kroppen finns två typer av östrogenreceptor och det kroppsegna binder till den ena receptortypen (alfa) medan fytoöstrogener istället binder till den andra (beta). Fytoöstrogener har genom denna bindning en antiöstrogen effekt, något som visats ha positiva effekter vid klimakteriebesvär. Fytoöstrogener finns bland annat i sojabönor, sojamjölk, tofu, nötter, mungbönor, sesamfrön, rågbröd och äpplen.

Många kvinnor oroar sig för att en hög konsumtion av fytoöstrogener kan vara skadligt, men nivåerna man får i sig från en normal kost (även om man äter mycket soja) är så små att man inte behöver vara orolig.

Jättenattljusolja: är en gul örtväxt vars frön man använder för att pressa till olja. Nattljusoljan innehåller rikligt med fettsyran gammalinolensyra (GLA) som tillhör gruppen av omega-6-fettsyror. GLA fungerar som föregångare till den hormonliknande substansen prostaglandin. Prostaglandiner är viktiga för menstruation, fosterutveckling, kontroll av blodtryck och dessutom medverkar de vid inflammationer. Man har i vetenskapliga studier (1) sett att jättenattljusolja kan ha positiva effekter vid klimakteriebesvär då det verkar kunna bidra till att minska problem med värmevallningar. Hur detta går till vet man inte exakt, men många kvinnor upplever förbättringar vid användande av nattljusolja.

Läkesilverax: har traditionellt använts mot lindriga klimakteriesymtom som värmevallningar, svettningar och sömnstörningar och är godkänt som naturläkemedel. I Sverige finns flera naturläkemedel med läkesilverax som är godkända för användning vid klimakteriebesvär. Läkesilverax innehåller växtöstrogener som verkar ha en svag östrogen effekt i kroppen. Vissa forskare menar dock att växtöstrogenerna kan öka tillgängligheten av serotonin och dopamin i hjärnan och att det är detta som göra att läkesilverax kan lindra problem med värmevallningar.

Läkesilverax

En skål med färska havtornsbär.

Havtorn: är mycket näringsrika små orangegula bär som bland annat växer längs hela den svenska kustremsan. Bären innehåller rikligt av vitaminer, mineraler och fettsyror, bland annat vitamin A, C och E. Det som gör bären något unika är dock innehållet av omättade fettsyror. Bären innehåller nästan alla omega-fettsyror, inklusive omega-3, -6, -7 och -9. De flesta känner till vikten av att äta tillräckligt med omega-3 och många känner även till omega-6. Omega-7 och -9 är inte lika omtalade, men är trots det mycket viktiga för vår hälsa. Omega-7 hjälper nämligen till att reglera fuktbalansen i hud och slemhinnor. Det är av denna anledning som havtorn kan vara användbart vid klimakteriebesvär. Detta speciellt om man får problem med torra slemhinnor, exempelvis i underlivet. Havtorn kan plockas och ätas som de är, men vill man inte äta bären varje dag finns kosttillskott som innehåller havtornsextrakt. Dessutom finns det havtornspulver som du enkelt kan blanda ner i smoothies eller strö över frukostgröten.

Havtorn

Referenser

[1] The effect of oral evening primrose oil on menopausal hot flashes: a randomized clinical trial. F Farzaneh, S Fatehi, MR Sohrabi, K Alizadeh. 2013.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost