Clean Eating

Clean Eating är precis som det låter, en kosthållning som grundar sig på att man äter mat i sin renaste form med bra kvalité, fritt från halvfabrikat, tillsatser och socker. Här kan du läsa mer om hur Clean Eating fungerar om du är nyfiken på att testa själv.

  • Grundstommen i Clean Eating
  • För vem passar Clean Eating?
  • Vilka kosttillskott passar?
  • Paleo och stenålderskost

Måltid med fisk och potatis

Grundstommen i Clean Eating

Clean Eating är ett begrepp på ett alltmer vanligt förekommande livsstilsmönster, där man väljer bort processad mat i form av exempelvis vetemjöl och vitt socker, samt livsmedel med många tillsatsämnen. Clean Eating är egentligen ingen diet i sin rätta bemärkelse, utan mer ett sätt att leva, där grundtanken bottnar i vårt förhållningssätt till mat och kvalitén på maten vi äter. Clean Eating går således inte ut på att minska i vikt, men eftersom det för med sig en bättre kontakt med kroppens hunger- och mättnadskänslor och därmed ett mer kontrollerat sockersug, kan en hälsosam vikt ofta komma som en sidoeffekt. Clean Eating ses som en kontrast till dagens allt större utbud av snabbmat, som med sitt näringsfattiga innehåll i värsta fall leder till både övervikt och näringsbrist.

Basen i Clean Eating är att i första hand undvika processad mat och istället välja mat i sin renaste form, där du tillagar den från grunden. Med andra ord rent kött framför korv och köttbullar, laxfilé istället för fiskpinnar och kokosolja hellre än margarin. Produkter med långa ingrediensförteckningar av tillsatsämnen, e-nummer och en stor andel socker ses som produkter att undvika.

Anhängare till denna kosthållning har dock inte satt upp hårda förbud, som många andra kostplaner gör. Här är allt tillåtet, bara man till största del väljer ren mat. Många lever efter mönstret 80/20, där 80 % av alla mat de äter går stick i stäv med Clean Eating-principen och resterande 20 % får bli vad det blir. Detta upplägg gör det enklare för gemene man att följa, utan att behöva säga nej till gofikat på kalas eller en snabb lunch när tiden är knapp.

För vem passar Clean Eating?

De flesta som strävar efter att äta en varierad kost kan börja äta enligt Clean Eating, och även du som vill begränsa kosthållningen till att bara gälla några mål om dagen, kan må bra av att välja mat som ryms inom denna kategori. Vill du själv påbörja en renare livsstil, kan du starta med att rensa ur köket hemma på halvfabrikat och produkter med transfetter, konserveringsmedel och tillsatt socker. När du sedan bygger upp ett nytt förråd av livsmedel, ska du välja så obehandlade råvaror som möjligt, med hög näringstäthet:

Bra råvarorUndvik
Kött, fisk, skaldjur, äggHalvfabrikat, snabbmat
Grönsaker, rotfrukterSocker, pasta, bröd
Avokado, kokosoljaSmör, margarin
VattenAlkohol, läsk

Även du som lever ett aktivt liv och tränar mycket kan anamma principerna bakom Clean Eating. Äter du tillräckligt mycket och varierat, har du en bra grund att stå på även om du behöver extra mycket energi. Länge var denna typ av kosthållning populär inom sporten CrossFit, och det finns många exempel på idrottare som strävar efter samma förhållningssätt till mat.

Vilka kosttillskott passar?

En noggrann sympatisör kanske avstår helt från kosttillskott och satsar stenhårt på att få i sig alla näringsämnen från måltiderna. Det finns dock ibland tillfällen där kosttillskott kan komma väl tillhands.

Aktiv tjej dricker proteindrink

Vitaminer och mineraler i tillräcklig bredd och mängd kan vara svårt att få i sig för den som äter ensidigt. Speciellt i startgroparna för en diet kan det lätt hända att man snöar in sig på en viss typ av mat och därmed missar bredden av näringsämnen. Ett bra multivitamin hjälper till att säkerställa ett fullgott dagsintag. Även vitamin D är svårt att få i sig under det mörka vinterhalvåret, oavsett om man följer en diet eller inte. Vitamin D bidrar bland annat till ett fungerande immunsystem.

Omega-3 innehåller livsnödvändig fettsyror, och vår främsta källa till detta är fet fisk som lax och makrill. Ett tillskott av fiskolja eller motsvarande vegetabiliskt alternativ, är värdefullt för de dagar du inte äter fisk. Omega-3 bidra till hjärt- och kärlhälsan.

Du som tränar mycket och strävar efter att bygga upp fysiken, bör se till att få i dig tillräckligt mycket protein. En kost baserad på Clean Eating innehåller vanligtvis en hel del protein, men vid tillfällen du behöver ett extra intag kan ett tillskott komma väl tillhands. På dagens marknad kan du enkelt hitta ett proteinpulver som passar dig. Vill du ha ett växtbaserat, naturligt alternativ helt utan tillsatser, är hampa-, ris- eller ärtprotein lämpliga alternativ. Äter du mjölkprodukter är vassleprotein ett säkert kort, med fullvärdigt protein och hög proteinhalt. Du hittar flera varianter av naturella vassleprotein om du vill ha det helt rent.

Paleo och stenålderskost

Clean Eating ingår under samma typ av förhållningssätt till mat som de andra populära metoderna Paleo och stenålderskost. Här fokuserar man främst på råvaror som fanns i människans liv innan industrialiseringen tog fart, och utesluter mat som exploderat på marknaden efter den tiden. Bland annat är både spannmål och mjölkprodukter bannlysta, liksom socker både rent och som tillsats. Kött, skaldjur, grönsaker, nötter och frön är exempel på livsmedel som uppskattas inom Paleo.

Oavsett vad du benämner din kosthållning, är en bas av rena livsmedel utan snabbmat och tomma kalorier helt klart ett smart val för den som vill leva ett hälsosamt liv.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost