Ät rätt i påsk

Påsken är en härlig tid på åren då det äntligen börjar bli vår på riktigt, och de flesta har dessutom ett par extra lediga dagar kring påsk. I Sverige är maten i fokus under påskhelgen och det är inte sällan som större delar av familjen och släkten samlas för att njuta av påskmaten. I den här artikeln hjälper vi dig att komma i rätt tänk inför påskens festligheter så att du kan göra rätt matval för att bibehålla formen i påsk.

  • Proteinrik mat
  • Minska på och välj istället
  • Tips!

Proteinrik mat

”Julen varar än till påska. Men det var inte sant, och det var inte sant för däremellan kommer fasta” är en välkänd sångsnutt som vi sjungit sen barnsben. Och historiskt sett var påsken slutet på denna fasta vilket såklart bland annat firades med en hel del mat som ofta är rik på protein.

Lax är en av våra favoriter på påskbordet och är en fet fisk som innehåller omega-3-fett såsom DHA som bidrar till en normal hjärtfunktion. Trots att laxen benämns som en fet fisk så innehåller den endast lika mycket fett som mager köttfärs och korv. Laxen har dessutom ett innehåll på strax över 20 gram protein per 100 gram samt en hel del vitamin D (ca 12 mikrogram per 100 gram).  

Ägg med målade påskharar på.

Sill är även det en fet fisk som vi svenskar äter med jämna mellanrum under våra högtider, och är liksom laxen ett bra alternativ på påskbordet. Var dock försiktig med sill som ligger i fet sås, och välj hellre den som ligger i lag. Du behöver inte vara rädd för att äta sill i sockerlag om du inte öser på med själva sockerlaget. Sillen absorberar nämligen inte sockret utan det får stanna kvar i laget. Sill har ett högt proteininnehåll och innehåller även omega-3 som gör sillen till ett bättre val än mycket annat som hör påsken till.

Lamm är ett magrare kött och är såklart mycket bättre än de färdigköpta köttbullarna och korvarna som ofta står framme på bordet under påskmiddagen. Lammet är dessutom rätt lätt att tillagas då det i princip sköter sig helt själv i ungen.

Ägg är nog det livsmedel som påsken förknippas med mest. Ägg är rikt på protein och kan användas till att göra diverse goda rätter, eller för att ätas precis som det är. Tänk dock på att ägghalvorna som finns på påskbordet ofta är toppade med feta röror som innehåller onödigt många kalorier. Ät då hellre äggen med svart eller röd kaviar och lite gräslök för att göra påskäggen nyttigare.

Minska på och välj istället

Det finns många onödiga energibomber som oftast står framme under påskmiddagen. Detta är exempelvis feta potatisgratänger, ostar och godis. Självklart ska man njuta av dessa livsmedel också, men det kan vara bra att begränsa sitt intag av dem för att inte få i sig för mycket. Alkoholhaltiga drycker är exempel på andra kalorifällor som många häller i sig under påsken. Här nedan finner du en tabell på livsmedel man bör minska på och livsmedel man kan äta istället.

Minska påVälj istället
Potatisgratäng, Janssons frestelse, PotatissalladVanlig kokt potatis utan gräddsås
DessertostHårdost 10 % fetthalt
Färdiga köttbullarHemmagjorda köttbullar
PåskmustLight påskmust, annan lightläsk eller vatten
Öl & snapsLightläsk eller vatten
Choklad, smågodis & tårtorSe länkarna här nedan för lite nyttigare påskrecept

Även om vi har valt att ta med ett livsmedel på ”välj istället-listan” så innebär det inte att dessa livsmedel bör konsumeras helt utan eftertanke, vilket kanske säger sig själv. Att trycka i sig 5 potatisar ger såklart även det en hel del kalorier, även om det är bättre än att t.ex. äta 5 potatisar i potatisgratängsform.

Recept

Tips!

1) Utnyttja vårvädret när det tillåter och gå ut och spring eller ta en promenad med en vän, eller varför inte med någon i familjen i samband med påsklunchen eller middagen.

2) Gå ut och träna på ett närliggande utomhusgym.

3) Ät allt du vill äta men i måttliga mängder. Gör gärna upp en plan i förväg där du räknar ut ungefär hur mycket du kan tillåta dig äta av de olika godsakerna, och tänkt på om det faktiskt finns något du inte tycker är så himla gott och som du kan avstå.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!
Skriven av Svensk Hälsokost