Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Uppbyggande hormon och fettförbränning

Många olika faktorer är avgörande när det gäller kontrolleringen av fettförbränning, men en viktig faktor som sällan uppmärksammas är utsöndringen av uppbyggande hormon (GH). GH har tidigare mest uppmärksammats i muskeluppbyggande sammanhang men har alltså även en fettförbrännande effekt. I denna artikel går vi igenom vilken effekt det har på förbränningen och vad som påverkar utsöndringen.

Löpare dricker vatten

  • Hur påverkar GH fettförbränningen?
  • Fysiska faktorer som påverkar GH
  • Fysisk aktivitet so påverkar GH
  • Kosttillskott som påverkar GH

Hur påverkar GH fettförbränningen?

Det uppbyggande hormonet GH fungerar på många olika sätt i kroppen. Bland annat hjälper det oss att växa när vi är små, det stimulerar våra benceller och medverkar till muskeluppbyggande processer. Det är även GH som bryts ner från fettceller när kroppen behöver energi, exempelvis vid fasta, under träning och när vi sover. GH påverkar även fettförbränningen genom att stimulera sköldkörtelhormonerna som kontrollerar ämnesomsättningen.

Fysiska faktorer som påverkar GH

Oavsett vilken hormon vi pratar om finns det alltid fysiologiska faktorer och omständigheter som påverkar dess nivåer, och GH är inget undantag.

Glukosvärdena påverkar utsöndringen av GH. När vi har mycket högt blodsocker, låga nivåer fria fettsyror och fasta sker en stegring av uppbyggande hormoner.

Vår kroppssammansättning har en stor betydelse för GH. Det har visat sig att överviktiga individer har lägre nivåer GH, men det är inte själva vikten som är intressant här utan det vicerala bukfettet som omger bukorganen. Ju mer viceralt fett desto mindre nivå av GH.

Könstillhörighet är en betydande faktor. Kvinnor har en högre nivå GH tack vare det kvinnliga könshormonet östrogen.

Under natten när vi sover återhämtar sig kroppen och det är då som den mesta av vår uppbyggnad sker. Mängden GH ökar och frisättningen har visat sig vara störst mellan klockan 22.00 och 01.00.

Fysisk aktivitet som påverkar GH

Träning påverkar utsöndringen av GH och det är framför allt intensiteten på passet som är mest relevant här. Bäst effekt ger intervallträning, som är intensiv träning med korta vilopauser. Intervaller kan varieras i oändlighet och passar de flesta träningsformer.

Undersökningar kring GH har visat att den mjölksyra som bildas vid högintensiv träning ökar GH-utsöndringen. I ett försök (3) testades GH-utsöndringen i samband med träning för personer med McArdles sjukdom. Personer som lider av denna sjukdom är nämligen obenägna att få mjölksyra vid träning. Resultatet visade att GH-utsöndringen uteblev hos testpersonerna, vilket visar att mjölksyran har betydelse för GH.

Löpning inomhus på band

Kosttillskott som påverkar GH

Aminosyrorna L-arginin och L-glutamin används ofta för muskeltillväxt, då arginin fungerar som förelöpare till GH och glutamin stimulerar dessa hormon. Det är dock kombinationen av dem som är mest intressant. Tillsammans verkar de kunna öka GH-nivåerna med 200-400% och den optimala mängden arginin verkar vara 5-9 gram. Den utsöndring som bildas är dock temporär och hård träning kommer ge betydligt mer påverkan än så. Träning ger bättre resultat än enbart ett kosttillskott, men aminosyrorna kan vara en extra hjälp i vila.

Vi rekommenderar

 
Core Glutamine
 
Core Arginine

Sammanfattning

  • Uppbyggande hormon hjälper till att bryta ner fett när vi behöver energi
  • Personer med övervikt har lägre nivåer av GH
  • Kvinnor har högre nivåer än män
  • Intervallträning ökar utsöndringen
  • Aminosyrorna L-arginin och L-glutamin kan ge effekt i vila

*Referenser:

Nevill ME, Holmyard DJ, Hall GM, Allsop P, van Oosterhout A, Burrin JM, Nevill AM GH responses to treadmill sprinting in sprint-and endurance-trained athletes. Eur J Appl Physiol Occup Physiol. 1996;72(5-6):460-7

Godfrey RJ, Whyte GP, Buckley J, Quinlivan R.The role of lactate in the exercise-induced human GH response: evidence from McArdle disease. Br J Sports Med. 2009 Jul;43(7):521-5. Epub 2008 Jan 9

Björntorp P. Hormonal control of regional fat distribution. Hum Reprod. 1997 Oct;12 Suppl 1:21-5. Review.

Pritzlaff CJ, Wideman L, Weltman JY, Abbott RD, Gutgesell ME, Hartman ML, Veldhuis JD, Weltman A. Impact of acute exercise intensity on pulsatile GH release in men. J Appl Physiol. 1999 Aug;87(2):498-504.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Intervallträning och fettförbränning - del 2

Andra delen med fördelarna av intervallträning i syfte att öka fettförbränning.
 

Fettförbränning och könsskillnader

De fysiologiska mekanismerna bakom fettförbränning är väldigt komplexa
 

5 tips för ökad fettförbränning

Teorier och metoder kring fettförbränning är nästintill oändligt.
 

5 fettförbrännande ämnen

Hjälp din ämnesomsättning med naturliga ämnen.
 

Koffein och fettförbränning

Utöver den uppiggande effekten så påverkar koffeinet även din ämnesomsättning.
 

Intervallträning och fettförbränning

Effektivisera din fettförbränning genom att öka intensiteten.
 

CLA och fettförbränning

Här sätter vi CLA under luppen för att klargöra om det kan underlätta din diet.
 

Könsanpassad kost och träning

Kosten påverka oss olika beroende på kön, läs mer om skillnaden.
 

Stor guide: Så maximerar du din fettförbränning

Snabbguide för dig som vill bränna fett och komma i form.
 

Fettförbrännande träning

Vilken träningsform är bäst ur fettförbränningssynpunkt? Här får du svaret.
 

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
 

Olga Rönnberg: Lyckas med fettförbränningen

Olga Rönnberg från Mammafitness tipsar om effektiv fettförbränningsträning.
 

Styrka utan muskeltillväxt

Starkare men utan större muskler.
 

Välj rätt viktminskningstillskott

Välj rätt dietpiller till din viktminskningsmetod, för att nå ditt resultat!
 

Hur du förbränner fett med styrketräning

Trött på konditionsträning? Läs om hur du kan förbränna fett med styrketräning!
 

Kosttillskott i klimakteriet

Få tips på hälsokost som kan hjälpa till att lindra klimakteriebesvär.
 

Chili, capsaicin

Chili innehåller capsaiciner som har effekt på vår ämnesomsättning.
 

Synefrin

Synefrin används i kosttillskott för viktminskning och kommer från pomeransskal.
 

Gröna kaffebönor

Grönt kaffe innehåller klorogensuyra och används för viktminskning.
 

5 tips för ökad muskelmassa

Tips som både gör skillnad och som är relativt lätta att implementera.
 

Måltidsersättning: Så lyckas du

Hur lyckas man med sin måltidsersättning? VI avslöjar alla knep.
 

Därför pratar alla om hallonketon

Hallonketon används vid viktminskning för aptitkontroll och fettförbränning.
 

Så hjälper DAA din träning

DAA är ett tillskott som flitigt används för återhämtning och vid viktminskning.
 

Är jod viktigt för oss?

Jod krävs för att hormonproduktionen ska fungera och finns i berikat bordssalt.
 

Därför är zink bra för kroppen

Zink är ett viktigt mineral som bidrar till ämnesomsättningen på olika vis.
 

Aminosyran karnitin för din träning

L-karnitin är en aminosyra som medverkar i fettförbränningen.
 

Vad är L-tyrosin?

Tyrosin medverkar i produktionen av tre betydelsefulla hormoner i kroppen.