Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Svensk Hälsokosts hälsoinspiratörer

Vi på Svensk Hälsokost är stolta över att kunna presentera våra utvalda hälsoinspiratörer. Av mängder med ansökningar blev det tillslut två systrar vid namn Ida och Johanna, 18 respektive 19 år gamla, som blev vinnarna av hälsoinspiratör-tävlingen som pågått sedan i somras. Genom sin blogg Plantifulsisters inspirerar och motiverar de till en hälsosam och sund livsstil.

Tjejernas måsten i hälsokostväg

 
Spirulina EKO
 
AlgOmega3
 
Vitamin B12
 
Chiafrön EKO

Ida läser sista året på gymnasiets naturvetenskapliga program medan Johanna studerar på universitetet till läkare. Genom deras sociala kanaler, bloggen Plantifulsisters och Instagramkontot med samma namn, hoppas de kunna bidra till en bättre och framförallt sundare syn på vad hälsa är.

- Vi vill gå emot samhällets sjuka ideal och sprida nya perspektiv att se på saker och ting. Ställ dig frågan, vad är hälsa för dig? Är hälsa magrutor, minimalt med fett på kroppen och dubbla träningspass om dagen? Eller är hälsa en frisk och stark kropp som orkar med vardagen? En kropp som du kan ta med på äventyr och som aldrig sviker dig.

Svensk Hälsokosts hälsoinspiratörer Ida och Johanna.

För Ida och Johanna handlar hälsa om att må bra, både på insidan och på utsidan. Att vara trygg i sig själv och ha en stark kropp som orkar mycket. Att röra på sig och leva ett aktivt liv ser de som en del i helheten, lika väl som att äta mat som gör gott för kroppen och som ger den en massa energi. De menar på att hälsa inte är att vara fixerad vid utseende och äta en sallad, och inte heller mäts det i vikt eller siffror.

- Det handlar om att finna en balans där du, både fysiskt och psykiskt mår så bra som möjligt utefter dina egna förutsättningar. Ett stadie där du är trygg och varken får för mycket eller för lite av det ena eller det andra. Hälsa är när du tillåter kroppen att återhämta sig. När du kan sova ut och lyssna på just din kropps signaler utan att påverkas för mycket av alla andra. Hälsa är att äta det du vill och göra det du känner för eftersom just du mår bra av det.

Under hela deras uppväxt har de alltid tyckt att det är kul att hjälpa till i köket. Deras pappa har ett stort intresse för matlagning och tillsammans prövade de nya spännande rätter. Dessutom har de alltid levt i en aktiv familj där träning varit en självklar del av vardagen. Tyvärr råkade de, liksom många andra unga tjejer ut för ätstörningar vilket präglat dem mycket. Det hann gå så långt för dem båda att kroppen var totalt nedbruten och livslusten försvunnen. Men i och med deras stora intresse för kost och träning och kärleken till varandra så lyckades de gemensamt ta sig ur den sjuka bubblan.

- Det var ingen lätt resa och tog alldeles för många år, men vi är ändå tacksamma för allt vi gått igenom då det format oss till de vi är idag och givit oss en rad med lärdomar och insikter om oss själva. Vi insåg vikten att äta en balanserad kost för att kunna bygga upp våra kroppar igen vilket bidrog till ett ökat intresse.

De båda tjejerna har varit vegetarianer i åtta år, men det var inte förens förra julen som de tog beslutet att bli veganer. Tidigare hade de sagt till varandra att de aldrig skulle klara sig utan kvarg, proteinpulver och bars, men utan vidare eftertanke kastade de sig ut för att testa några dagar. Dagarna blev till veckor som i sin tur blev till månader. Idag kan de med handen på hjärtat konstatera att det var ett av deras bästa beslut. Problem som de hade tigdigare med upplåst mage har nu helt försvunnit, vilket de menar att de fick på köpet när de lämnade allt det animaliska bakom sig.

Hälsoinspiratörerna Ida och Johanna.

- Kroppen behövde bara vänja sig med att äta linser och bönor samt alla fibrer, men när man gjort det, blir maghälsan mycket bättre. Våra hår och naglar har även blivit starkare och friskare. Tidigare var det vanligt att våra naglar flisade sig men nu är de istället starka och fina.

Den största förändringen som Ida och Johanna har märkt av är skillnaden i energinivå, känslan av att vara pigg, alert och på hugget. De menar att ha energi till vardagslivet och mer där till är en otroligt stärkande känsla. Det blir en positiv spiral då det gör att man får mer energi till matlagning och träning och även att vara mer effektiv med tiden utan att stressa. De tycker dessutom att det känns som de blir ett med naturen och djuren.

- Vi äter inte våra vänner så varför skulle vi äta djur? För oss känns det självklart att inte bidra till den brutala djurindustrin och göra det vi kan för att spara på jorden och minska våra koldioxidutsläpp.

Deras inspiration till att äta nyttigt och laga mat kommer mycket från varandra. När de tillsammans slår sina kloka huvuden ihop finns det inget stopp. Men de gillar även att inspireras av personer på sociala medier.

- Att ta printscreens på saker som man skulle vilja testa är ett bra tips när inspirationen tryter, det kan vara bra att ha en mapp på mobilen med en massa härliga rätter och då hitta på något nytt och spännande utifrån dem. Vi får även inspiration från att vara ute på promenader eller löpturer och "brainstorma" med idéer och tankar om vad vi vill laga för olika saker, hur vi vill fotografera och inlägg vi vill skriva.

Deras måsten i skafferiet när det kommer till hälsokost är chiafrön (bra källa till omega-3), carob, jordnötsmjöl, färska dadlar, spirulina, mullbär, macapulver, kakaonibs, hampafrön, acaipulver och bjäst. Tjejerna älskar att testa nya spännande produkter men använder sig bara av saker som får dem att må så bra som möjligt. Då de är veganer ser de även till att ta vissa vitaminer som tillskott just eftersom det finns en ökad risk för brist hos just veganer, exempelvis vitamin B12 som är ett smart tillskott för veganer att ta då vitaminet bara finns i mycket små mängder i livsmedel från växtriket, och vid brist kan det leda till bland annat blodbrist. Utöver detta tar de även D-vitamin under vinterhalvåret eftersom den mängd solljus vi får här i Sverige inte är tillräcklig under höst och vinter. Det kan även vara svårt att få i sig tillräckliga mängder som vegan via kosten just för att man inte äter fet fisk som är en annan viktig källa till vitamin D. AlgOmega3 är ett annat tillskott de tar dagligen för att säkra sitt behov av omega-3 fettsyror då det bidrar till att bibehålla normal hjärn- och synförmåga. Probiotika och Kelp är också två tillskott tjejerna tar dagligen.

- Probiotika äter vi för en god maghälsa då det stärker immunförsvaret och tarmfloran. Kelp äter vi då vi minskar på saltet och därmed inte får i oss så mycket jod vilket är viktigt för ämnesomsättningen.

Tjejernas måsten i hälsokostväg

 
Spirulina EKO
 
AlgOmega3
 
Vitamin B12
 
Chiafrön EKO

Ida och Johannas tips om man vill bjuda på något veganskt är att tillaga någon slags wok med nudlar, tofu och kokosmjölk. Annars gillar de att göra olika grytor som indisk sötpotatisgryta med kikärtor och chili. Potatisklyftor i ugn är en annan stor favorit hos tjejerna, likaså olika rotfrukter och en guacamole till det. Mängder av spännande och nyttiga veganrecept finns på deras blogg Plantifulsisters.

- Om vi vet med oss att vi ska bjuda någon som är lite skeptisk till vegansk mat brukar vi se till att tillaga något som liknar kött. Det kan vara allt ifrån veganska hamburgare med sötpotatisfries till rätter med oumph eller sojafärssås. Sushi är ytterligare en trevlig sak att bjuda på då man kan ha i lite allt möjligt och det går hem hos de flesta.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Så gör du ditt nyårslöfte till en livsstil

Uppnå nyårslöftet om att bli mer hälsosam! Våra hälsoinspiratörer guidar dig!
 

Receptmeny för en detox

Hur och vad kan man egentligen äta under en detox? Här är en komplett meny!
 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 

Allt om fetter

Lär dig mer om olika typer av fett, vilka fetter du behöver få i dig och varför.
 

Hår, hud och naglar

Kosttillskott som bidrar till kvaliteten på hår, hud och naglar.
 

Alger

Alger är mycket näringsrika och finns i flera olika varienter som hälsokost.
 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Vad är vitamin C?

Vitamin C är populärt i förkylningstider och har flera funktioner i kroppen.
 

Nybörjarupplägg

Kom igång! Komplett träningsprogram för dig som är nybörjare.
 

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
 

Livsmedelsmärkningar

Här kan du läsa om olika livsmedelsmärkningar och vad de står för.
 

Bliss Balls

Bliss balls är rawfoodbollar som är perfekta att ha med som mellis i farten!
 

Fett för träning

Hur ska du som tränar tänka kring intaget av fett?
 

Beach 2011: träningsprogram killar

Effektivt träningsprogram för dig som vill komma i beachform till sommaren.
 

Mineraler för träning

Din kropp behöver mineraler för kunna upprätthålla en rad livsviktiga processer.
 

Gå ner i vikt

Hör du till de som vill tappa några kilo, följer här några enkla tips.
 

Kom igång program för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
 

LCHF

LCHF, debatten om vad som är bäst för vår hälsa.
 

Så undviker du vintertorr hud

Låt inte vintertorrheten få kontroll över din hud. Vi har tipsen som fungerar!
 

Viktiga tillskott under graviditeten

Vid en graviditet uppstår många frågetecken, vad är okej att äta och vad bör man undvika?
 

Kost för idrott

Här får du svar på de viktigaste frågorna såsom hur mycket protein du bär äta.
 

Julmysli med chia och hampafrön

Rostad juligmüsli som ger dig en bra start på juldagsmorgonen.
 

Träningsupplägg - 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
 

Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget en gång för alla! Här får du värdefulla tips och råd.
 

Vitaminer och mineraler för tjejer

Vissa vitaminer och mineraler har tjejer ett större behov av.
 

Stor guide: vitaminer

Vitaminer har stor betydelse för din prestationsförmåga och energiproduktion.
 

5:2 Dieten

5:2 dieten går ut på att fasta två dagar i veckan och äta som vanligt i fem.
 

5 tips för ökad muskelmassa

Tips som både gör skillnad och som är relativt lätta att implementera.
 

Uppstart efter semestern

Efter en skön semester är det dags att hitta tillbaka till hälsosamma vanor.
 

Styrka utan muskeltillväxt

Starkare men utan större muskler.
 

Fettförbrännande träning

Vilken träningsform är bäst ur fettförbränningssynpunkt? Här får du svaret.
 

Kokosbrownies

Nyttiga brownies med smak av kokos och kaffe.
 

Stor guide: allt om protein

Protein är ett energigivande näringsämne som bygger upp musklerna.
 

Te - världens hälsodryck

Te dricks i hela världen och ses ofta som en hälsodryck.
 

Stor guide: Så maximerar du din fettförbränning

Snabbguide för dig som vill bränna fett och komma i form.
 

Detox, en renande kur

Detox är ett effektiv sätt att maximera kroppens reningsprocess.
 

Nyttiga mellanmål på veganskt vis

Våra Hälsoinspiratörer tipsar om fyra mellanmål som är nyttiga och veganska!
 

Vitaminer och mineraler vid glutenintolerans

Här kan du lära dig mer om vitaminer och mineraler vid glutenintolerans.
 

Håll förkylningen borta

Tips på hur du lättast förebygger och lindrar förkylningssymtom.