Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet

EAA - essentiella aminosyror

EAA är ett tillskott med aminosyror som är av stor betydelse för proteinsyntesen och därmed även för muskeluppbyggnaden. Därför har EAA blivit ett mycket omtyckt tillskott bland de som styrketränar, och som vill optimera sina resultat.

  • Vad är aminosyror?
  • EAA för muskeluppbyggnaden
  • EAA och BCAA - vad är skillnaden?

Vad är aminosyror?

Det finns 20 stycken aminosyror som tillsammans kan kombineras och bygga upp olika sorters proteiner. 9 av dem är essentiella, och kan inte produceras i kroppen. Därför behöver vi få i oss dessa aminosyror via kosten.

Aminosyror finns även i våra muskler, och är av stor vikt för proteinsyntesen samt muskeluppbyggnaden. Som tillskott används det därför främst av de som är ute efter att öka sin muskelmassa, och kan vara fördelaktiga jämfört med proteinpulver då de tas upp snabbare av kroppen. Protein måste nämligen brytas ner först innan det kan upptas.

En kettlebell och en stretchande kvinna i bakgrunden

EAA för muskeluppbyggnaden

EAA står för Essential Amino Acids (essentiella aminosyror), och är ett tillskott med olika halter av de 9 essentiella aminosyrorna.

L-leucin är den aminosyra som brukar förekomma i störst mängd i dessa tillskott. Det beror på att leucin är en av de aminosyror som har störst inverkan på proteinsyntesens funktion. Höga nivåer av fritt leucin i blodet ses nämligen som ett tecken på att det finns mycket aminosyror tillgängliga, vilket bidrar till att proteinsyntesen startar.

De essentiella aminosyrorna är av stor vikt för proteinsyntesen, som i sin tur behövs för att bygga upp musklerna. Normalt bryts musklerna ned samtidigt som de byggs upp. Man kan föreställa sig en dragkamp, där båda personerna som deltar är ungefär lika starka. Efter ett tag tappar dock den ena personen orken och dina muskler börjar sakta brytas ned. Det är här de essentiella aminosyrorna kommer till användning, och hjälper den trötta gubben att orka dra hårdare igen så att dina muskler kan börja återhämta sig efter träningen. De essentiella aminosyrorna hjälper alltså kroppen att hämma muskelnedbrytningen och reparera musklerna.

Extra EAA kan hjälpa till att sätta fart på proteinsyntesen, och många använder sig därför av EAA-tillskott. Om du själv vill testa kan det dock vara bra att tänka på att aminosyrorna tävlar om upptaget i kroppen, och alltså kan det vara smart att använda EAA på tom mage strax innan ditt träningspass. En lagom dos ligger på ca 10 gram.

EAA

 
Core EAA Powder

EAA och BCAA - vad är skillnaden?

Både EAA och BCAA är aminosyratillskott. Skillnaden är att BCAA enbart innehåller de tre aminosyrorna leucin, valin och isoleucin, medan EAA innehåller alla de 9 essentiella aminosyrorna. En fördel med BCAA är att det ofta innehåller högre halt leucin, som verkar vara den aminosyra som är utav störst vikt för proteinsyntesen. Dock vet man fortfarande inte helt säkert vilken aminosyrakombination som är den bästa, och därför är antagligen EAA det bästa valet för att vara säker på att få effekt.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Allt om Ashwagandha

Ashwagandha är en kraftfull och populär ört inom det ayruvediska hälsosystemet.
 

Stor guide: Allt du behöver veta om BCAA

BCAA är ett mycket populärt tillskott som bl.a. är av vikt för prestationen!
 

Stor guide: Så maximerar du din fettförbränning

Snabbguide för dig som vill bränna fett och komma i form.
 

Intervallträning och fettförbränning - del 2

Andra delen med fördelarna av intervallträning i syfte att öka fettförbränning.
 

Stor guide: allt om protein

Protein är ett energigivande näringsämne som bygger upp musklerna.
 

Allt du behöver veta om kollagen

Kollagen finns i all bindväv, så som leder, brosk, hud och hår.
 

Stor guide: det här är vassleprotein

I denna artikel går vi igenom det fantastiska proteinet, vassleprotein!
 

Guide: Hudvård för fet hy

Lär dig allt om fet hy och hur du blir av med hudproblem som akne och pormaskar.
 

Stor guide: vitaminer

Vitaminer har stor betydelse för din prestationsförmåga och energiproduktion.
 

HIIT Högintensiv Intervallträning

Högintensiv intervallträning HIIT, är ett tidseffektivt sätt att träna på!
 

Allt om den populära ginseng-roten

Ginsengroten har en uppiggande effekt, och bidrar dessutom till immunsystemet.
 

Intervallträning och fettförbränning

Effektivisera din fettförbränning genom att öka intensiteten.
 

Guide: hudvård för mogen hud

Varför får vi rynkor och slappare hud när vi blir äldre? Svaren hittar du här.
 

Guide: hudvård för torr hy

Varför blir huden torr och hur tar man bäst hand om torr hud?
 

Allt du vill veta om omega-3

Varför är omega-3 fettsyror så omtalade?
 

Allt om den näringsrika maskrosen

Visste du att maskrosen inte bara är ett ogräs utan också nyttig som hälsokost?
 

Allt du vill veta om nypon

Nypon hör till vår nordiska flora och har många hälsosamma egenskaper.
 

Allt om Q10

Q10 är ett populärt tillskott för sin roll som antioxidant och hjärt- kärlhälsa
 

Stora guiden om Vitamin D

Vitamin D samspelar med kalcium och är särskilt viktigt under vintern.
 

Allt du behöver veta om aminosyran Citrullin

Citrullin är en aminosyra som bl.a. bidrar till blodcirkulationen!
 

Kalori- och fettfri isglass

Ett underbart glassrecept som varken innehåller kalorier eller fett.
 

Svalkande aminosmoothie

En svalkande aminodryck med vattenmelon - innan eller direkt efter träningen.
 

Det här är L-lysin

Lysin är en essentiell aminosyra som kan vara till hjälp vid viktnedgång.
 

L-leucin

Leucin är en aminosyra som är utav stor betydelse för proteinsyntesen.
 

Kom igång program för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
 

Så hjälper DAA din träning

DAA är ett tillskott som flitigt används för återhämtning och vid viktminskning.
 

Återhämtning efter träning

Ge din kropp rätt förutsättningar för återhämtning efter träning.
 

Styrketräning för tjejer

Våga spendera tid på gymmet för att få den kropp du vill ha!
 

Sojaprotein

Sojaprotein är en högvärdig och snabb proteinkälla som kan ersätta vassle.
 

Alger

Alger är mycket näringsrika och finns i flera olika varienter som hälsokost.
 

5 tips för ökad muskelmassa

Tips som både gör skillnad och som är relativt lätta att implementera.
 

Aminosyror för träning

Aminosyror har en rad viktiga biologiska funktioner i kroppen!
 

Kasein som kosttillskott

Kasein är ett långsamt protein från mjölk.
 

Kost för löpning

Snabbguide till hör du anpassar kosten efter din löpning.
 

Guide: snabb viktuppgång

Har du svårt att gå upp i vikt och träna upp dina muskler? Vi hjälper dig!
 

Protein för träning

Ditt proteinintag är avgörande för din utveckling och prestation inom träning.
 

Varifrån kommer kosttillskotten?

Hur tillverkar man egentligen proteinpulver, vitaminer och andra tillskott?
 

Därför pratar alla om superalgen Chlorella

Den supernyttiga algen chlorella innehåller stora mängder näring och vitaminer.