Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet | Naturliga oljor

Nyttiga mellanmål på veganskt vis

Mellanmål är för många ett sätt att hålla energin uppe, blodsockret på en bra nivå och aptiten i schack under dagen. Vill du få in mer vegansk kost i din vardag kan mellanmålen vara en enkel och bra ände att börja i. Svensk Hälsokosts hälsoinspiratörer Ida och Johanna Lönnstedt tipsar om sina favoritmellanmål som alla är veganska.

Enkla mellanmålstillbehör

 
Chiafrön EKO
 
Acaipulver EKO
 
Super Greens
 
Nyponpulver EKO
 
Hampaprotein EKO
 
Spirulina EKO

Många ser hälsofördelarna med att få in mer vegetariskt och veganskt i sin kost. Ett enkelt sätt att göra det är att få in veganska råvaror i dina mellanmål. Det är dessutom det perfekta tillfället att testa något annat än den vanliga smörgåsen. Och det är betydligt enklare än man kan tro. Ida och Johanna Lönnstedt som tillsammans driver Instagramkontot @Plantifulsisters är båda veganer och tycker om att variera sin kost och prova nya rätter.
-  Veganska mellanmål behöver inte vara svårt. Tänk det du brukar äta men byt bara ut vissa produkter mot veganska substitut om du vill ha veganska mellanmål som liknar dina vanliga. Dessutom finns det otroligt många roliga veganska mellanmål recept som är enkla men smakar som en efterrätt, exempelvis bananglass i chokladsmak eller varför inte några blissballs i smak av acai? säger Johanna Lönnstedt.

Och svårare än de traditionella mellanmålen med animaliska produkter är det inte. Mellanmål ska gå snabbt och enkelt, resonerar systrarna.
- Generellt sätt vill jag att det ska gå snabbt och vara enkelt. Ett bra mellanmål innehåller de olika näringsämnen i en bra balans, alltså både kolhydrater, protein och fett. Gärna även lite frukt eller bär för extra vitaminer. Mina favoritmellanmål för tillfället är avokadomackor och bananglass, säger Johanna Lönnstedt.

Precis som vid alla nya vanor är förberedelsen nyckeln för att det ska kännas lätt att välja rätt.
- Vi brukar ofta förbereda så vi alltid har olika blissballs i kylen eller frysen inför veckan. Det är också viktigt för oss att vi ser till att ha frukter hemma och andra ingredienser som växtmjölk och havregryn så att vi enkelt kan göra mellanmål, berättar Ida Lönnstedt.

4 hälsosamma mellanmål från Plantifulsisters

Nyttig bananglass
Veganska Bliss Balls
Bröd med frön
Chiapudding med banan

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

  Veganskt bröd med frön

Veganskt bröd med frön

Ett gott bröd fyllt av nyttiga fröer som passar perfekt till mellanmålet!
  Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
  Vegansk chiapudding med banan

Vegansk chiapudding med banan

Mättande och nyttig chiapudding som dessutom är vegansk - och riktigt god!
  Vegansk skagenröra

Vegansk skagenröra

Superenkel skagenröra på tångkaviar som dessutom är helt vegansk. Prova du med!
  Chiapudding grundrecept

Chiapudding grundrecept

Gott grundrecept på chiapudding.
  Receptmeny för en detox

Receptmeny för en detox

Hur och vad kan man egentligen äta under en detox? Här är en komplett meny!
  Vegansk acaiglass

Vegansk acaiglass

En vegansk och underbart somrig glass på banan, hallon och acai.
  Nyttig bananglass

Nyttig bananglass

Bananglass är ett perfekt mellanmål som gör sig lika bra till helgmyset!
  Vegansk senapssill med aubergine

Vegansk senapssill med aubergine

En vegansk variant på senapssill som lagas med aubergine och klassisk 1-2-3-lag.
  Nyttiga bananpannkakor

Nyttiga bananpannkakor

Njut av goda, glutenfria pannkakor som tillagas med bananer och keso.
  Spirulina och citrussmoothie

Spirulina och citrussmoothie

Frisk smoothie med ingefära och citrussmak med och med välgörande spirulina.
  Kokossocker - ett nyttigare alternativ till socker

Kokossocker - ett nyttigare alternativ till socker

Byt ut ditt vanliga socker mot ett näringsrikare kokossocker.
  Nyttiga hallongrottor

Nyttiga hallongrottor

En smaksensation där sött möter krispigt. Naturligt och fantastiskt gott!
  Små energibollar

Små energibollar

Små, energifyllda bollar gjorda på ingredienser från naturen. Nyttigt och gott!
  Vegansk matjessill

Vegansk matjessill

En vegansk variant på klassisk matjessill, här med tofu eller aubergine.
  Nyttiga hamburgare

Nyttiga hamburgare

Saftiga och goda hamburgare som serveras med ljuvliga tillbehör.
  Bliss Balls

Bliss Balls

Bliss balls är rawfoodbollar som är perfekta att ha med som mellis i farten!
  Vegetarisk lasagne

Vegetarisk lasagne

Lättlagad vegetarisk lasange.
  Nyttiga äpple- och kanelmuffins

Nyttiga äpple- och kanelmuffins

Nyttiga och goda bakverk gjorda på kokosmjöl och pofiber och fyllda med protein.
  Kikärtsbiffar med chilisås

Kikärtsbiffar med chilisås

Knaperstekta kikärtsbiffar som gör sig lika bra i matlåda som till middag.
  Surdegssmörgås med keso

Surdegssmörgås med keso

Denna goda och matiga surdegssmörgås med keso håller dig mätt länge.
  Rabarbermuffins

Rabarbermuffins

Njut av rabarberfyllda muffins som både är nyttiga och goda.
  Energismoothie

Energismoothie

Smoothie som innehåller både protein, vitaminer, mineraler och kolhydrater.
  Falafel med pistasch

Falafel med pistasch

Glutenfria och vegetariska falaflar med krispiga pistaschnötter.
  Nyttigare schnitzel

Nyttigare schnitzel

Prova att göra egen schnitzel med detta enkla och lite nyttiagre recept.
  Uppstart efter semestern

Uppstart efter semestern

Efter en skön semester är det dags att hitta tillbaka till hälsosamma vanor.
  Julens ischoklad med kokosolja

Julens ischoklad med kokosolja

Äntligen kan du göra den klassiska ischokladen mer nyttig med kokosolja!
  Tomatsoppa med linser

Tomatsoppa med linser

Kryddig och god tomatsoppa med linser. Ett måste för kalla höstkvällar!
  Quinoasallad med guacamole

Quinoasallad med guacamole

En färgstark sallad fylld med goda frukter och grönsaker.
  Välj rätt måltidsersättning

Välj rätt måltidsersättning

Måltidsersättning ger kaloriunderskott och passar bra för en snabb viktnedgång.
  Hälsofördelar med vegetarisk kost

Hälsofördelar med vegetarisk kost

Vilka hälsofördelar finns det med att äta en vegetarisk kost?
  Riskakor med avokado

Riskakor med avokado

Snabblagat och nyttigt mellanmål med ljuvliga smakkombinationer.
  Chiaproteinfluff i vaniljsmak

Chiaproteinfluff i vaniljsmak

Tillaga en fluffig succédessert rik på både protein, fiber & nyttiga fettsyror.