Artikelsida | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Hudvård & skönhet

Nyttiga mellanmål på veganskt vis

Mellanmål är för många ett sätt att hålla energin uppe, blodsockret på en bra nivå och aptiten i schack under dagen. Vill du få in mer vegansk kost i din vardag kan mellanmålen vara en enkel och bra ände att börja i. Svensk Hälsokosts hälsoinspiratörer Ida och Johanna Lönnstedt tipsar om sina favoritmellanmål som alla är veganska.

Ida och Johanna Lönnstedt står i ett kök och förbereder mellanmål.

Enkla mellanmålstillbehör

 
Spirulina EKO
 
Hampaprotein EKO
 
Super Greens
 
Chiafrön EKO
 
Acaipulver EKO
 
Nyponpulver EKO

Många ser hälsofördelarna med att få in mer vegetariskt och veganskt i sin kost. Ett enkelt sätt att göra det är att få in veganska råvaror i dina mellanmål. Det är dessutom det perfekta tillfället att testa något annat än den vanliga smörgåsen. Och det är betydligt enklare än man kan tro. Ida och Johanna Lönnstedt som tillsammans driver Instagramkontot @Plantifulsisters är båda veganer och tycker om att variera sin kost och prova nya rätter.
-  Veganska mellanmål behöver inte vara svårt. Tänk det du brukar äta men byt bara ut vissa produkter mot veganska substitut om du vill ha veganska mellanmål som liknar dina vanliga. Dessutom finns det otroligt många roliga veganska mellanmål recept som är enkla men smakar som en efterrätt, exempelvis bananglass i chokladsmak eller varför inte några blissballs i smak av acai? säger Johanna Lönnstedt.

Bord uppdukat med olika mellanmål med bananglass, bliss balls och fruktsallad.

Och svårare än de traditionella mellanmålen med animaliska produkter är det inte. Mellanmål ska gå snabbt och enkelt, resonerar systrarna.
- Generellt sätt vill jag att det ska gå snabbt och vara enkelt. Ett bra mellanmål innehåller de olika näringsämnen i en bra balans, alltså både kolhydrater, protein och fett. Gärna även lite frukt eller bär för extra vitaminer. Mina favoritmellanmål för tillfället är avokadomackor och bananglass, säger Johanna Lönnstedt.

Precis som vid alla nya vanor är förberedelsen nyckeln för att det ska kännas lätt att välja rätt.
- Vi brukar ofta förbereda så vi alltid har olika blissballs i kylen eller frysen inför veckan. Det är också viktigt för oss att vi ser till att ha frukter hemma och andra ingredienser som växtmjölk och havregryn så att vi enkelt kan göra mellanmål, berättar Ida Lönnstedt.

4 hälsosamma mellanmål från Plantifulsisters

Nyttig bananglass
Veganska Bliss Balls
Bröd med frön
Chiapudding med banan

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Relaterade artiklar

 

Veganskt bröd med frön

Ett gott bröd fyllt av nyttiga fröer som passar perfekt till mellanmålet!
 

Receptmeny för en detox

Hur och vad kan man egentligen äta under en detox? Här är en komplett meny!
 

Vitaminer och mineraler för vegetarianer och veganer

Vitaminer och mineraler som du bör vara noggrann med som vegetarian eller vegan.
 

Vegansk chiapudding med banan

Mättande och nyttig chiapudding som dessutom är vegansk - och riktigt god!
 

Bliss Balls

Bliss balls är rawfoodbollar som är perfekta att ha med som mellis i farten!
 

Små energibollar

Små, energifyllda bollar gjorda på ingredienser från naturen. Nyttigt och gott!
 

Nyttiga äpple- och kanelmuffins

Nyttiga och goda bakverk gjorda på kokosmjöl och pofiber och fyllda med protein.
 

Chiapudding grundrecept

Gott grundrecept på chiapudding.
 

Nyttig bananglass

Bananglass är ett perfekt mellanmål som gör sig lika bra till helgmyset!
 

Nyttiga bananpannkakor

Njut av goda, glutenfria pannkakor som tillagas med bananer och keso.
 

Nyttiga hallongrottor

En smaksensation där sött möter krispigt. Naturligt och fantastiskt gott!
 

Nyttiga hamburgare

Saftiga och goda hamburgare som serveras med ljuvliga tillbehör.
 

Kikärtsbiffar med chilisås

Knaperstekta kikärtsbiffar som gör sig lika bra i matlåda som till middag.
 

Surdegssmörgås med keso

Denna goda och matiga surdegssmörgås med keso håller dig mätt länge.
 

Rabarbermuffins

Njut av rabarberfyllda muffins som både är nyttiga och goda.
 

Energismoothie

Innehåller allt du behöver för att kicka igång systemet.
 

Falafel med pistasch

Glutenfria och vegetariska falaflar med krispiga pistaschnötter.
 

Nyttigare schnitzel

Prova att göra egen schnitzel med detta enkla och lite nyttiagre recept.
 

Uppstart efter semestern

Efter en skön semester är det dags att hitta tillbaka till hälsosamma vanor.
 

Quinoasallad med guacamole

En färgstark sallad fylld med goda frukter och grönsaker.
 

Välj rätt måltidsersättning

Måltidsersättning ger kaloriunderskott och passar bra för en snabb viktnedgång.
 

Tomatsoppa med linser

Kryddig och god tomatsoppa med linser. Ett måste för kalla höstkvällar!
 

Hälsofördelar med vegetarisk kost

Vilka hälsofördelar finns det med att äta en vegetarisk kost?
 

Riskakor med avokado

Snabblagat och nyttigt mellanmål med ljuvliga smakkombinationer.
 

Spirulina och citrussmoothie

Frisk smoothie med ingefära och citrussmak med och med välgörande spirulina.
 

Kokossocker - ett nyttigare alternativ till socker

Byt ut ditt vanliga socker mot ett näringsrikare kokossocker.
 

Chiaproteinfluff i vaniljsmak

Tillaga en fluffig succédessert rik på både protein, fiber & nyttiga fettsyror.
 

Julens ischoklad med kokosolja

Äntligen kan du göra den klassiska ischokladen mer nyttig med kokosolja!