Aktuella artiklar | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Maltodextrin

Maltodextrin är en snabb och komplex kolhydrat som ofta förekommer som ingrediens i olika sporttillskott såsom sportdrycker och energigeler där maltodextrinet är menat att bidra med energi vid exempelvis långvarig uthållighetsidrott. Maltodextrin har dock även börjat bli allt mer vanligt i gainers där det är menat att bidra till återuppbyggnaden av musklernas glykogenlager (energireserver) efter hård träning. Maltodextrin har dessutom fördelen att kunna intas i större mängder utan att besvära magen, och därför har maltodextrin kommit att bli mäkta populärt bland idrottare världen över.

  • Vad är maltodextrin?
  • Maltodextrin i livsmedel
  • Kosttillskott med maltodextrin

Produkter med maltodextrin

 
Core Sports Drink+
 
Core Carbs
 
Core Gainer
 
Core Carboloader

Vad är maltodextrin?

Maltodextrin är en kolhydrat som tillverkas av stärkelse från exempelvis potatis, majs eller vete som man brutit ner i mindre beståndsdelar genom processer . Dessa processer gör även maltodextrin helt glutenfritt även om det framställts från vete. Maltodextrin tas lätt upp av kroppen och bidrar på så vis med snabb energi. Rent strukturellt är maltodextrin en sammansatt kedja av glukosmolekyler och har därför ett lika snabbt upptag, men eftersom att molekylen är större kan du inta mer maltodextrin per gång utan att det besvärar magen.

Kvinna som är ute och springer i skogen.

Maltodextrin i livsmedel

I livsmedel används maltodextrin främst som en konsistensgivare/fyllnadsmedel. Maltodextrin används dock även ofta i andra kosttillskott än till exempel sportdrycker, och är bland annat rätt vanligt i olika pulvertillskott. Detta beror på att maltodextrin kan suga upp en del vätska och gör på så vis att pulvret inte klibbar lika lätt.

Vissa personer förespråkar att man bör undvika att äta livsmedel och kosttillskott som innehåller maltodextrin. Maltodextrin är dock inte farligt för hälsan om det inte konsumeras i överdrivna mängder då det kan bidra till övervikt likt alla andra kolhydrater. I samband med träning är det dock många som använder maltodextrin för att bidra med mer energi till kroppen.

Kosttillskott med maltodextrin

Maltodextrin är som sagt en mycket snabbupptaglig kolhydrat som kan intas i större mängder utan att magbesvär uppstår, vilket utnyttjas av flertalet sportdryckstillverkare som använder maltodextrin som en energigivande kolhydrat i sina produkter. Det kan exempelvis vara sportdrycker, energigeler och gainers.

Under 2011 utfördes en studie där man undersökte ett maltodextrintillskotts effekt på mountain bike cyklister och deras prestation under ett simulerat cykellopp (1). Totalt deltog 8 cyklister. Studien var dubbelblindad. Cyklisterna fick inta 1 g maltodextrin per kilo kroppsvikt eller ett placebotillskott 20 minuter innan ett cykellopp (beståendes av sju stycken tvåkilometersvarv på en bana) eller innan ett laboratorietest. Resultaten visade sedan att de som fått maltodextrintillskott hade en reducerad tid per varv (-26 sekunder/varv). Laboratorietesten i sin tur visade på att maltodextrin bidrog till en höjd blodsockerhalt under fysisk aktivitet, men att det inte hade någon effekt på de kardiorespiratoriska variablerna (syreupptagningsförmåga etc.). Med hjälp av detta drog man slutsatsen att maltodextrin kan hjälpa till att höja den atletiska prestationen vid sporter såsom mountain bike cykling. Därför kan man även tänka sig att maltodextrin kan ha en stor inverkan på prestationen vid andra sorters av uthållighetssport såsom vanlig cykling och löpning.

Referenser

1) Malfatti C. de Laat E. Soler L. Bronkhorst I. Pacheco C. Funez E. Pavlak J. da Silva L. Osiecki R. Maltodextrin’s Effect on the Performance of Elite Mountain Biking Athletes During Simulated Competition and on Power Output at the Ventilatory Threshold. Human Movement. September 2011;12(3):232-236.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Därför är kolhydrater viktigt

Därför är kolhydrater viktigt

Kolhydraterna är en grupp av energigivande näringsämnen - lär dig mer här!
  Kolhydrater för träning

Kolhydrater för träning

Kolhydrater har en centralt för din träning och utveckling.
  Ketodieten

Ketodieten

Ketodieten är en populär lågkolhydratdiet med fokus på naturliga fetter.
  Oligosackarider

Oligosackarider

Oligosackarider är medellånga kolhydrater som fungerar som kostfibrer.
  Läs allt om Atkins-dieten

Läs allt om Atkins-dieten

Atkinsdieten är den mest kända varianten på lågkolhydratkost i modern tid.
  LCHF

LCHF

LCHF, debatten om vad som är bäst för vår hälsa.
  Kost för fotboll

Kost för fotboll

Vilka kosttillskott kan du som fotbollsspelare ha nytta av?
  GI-metoden med tabell

GI-metoden med tabell

Livsmedelstabell över GI-värden.
  Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget

Bli av med sötsuget en gång för alla! Här får du värdefulla tips och råd.
  Så fungerar kreatin

Så fungerar kreatin

Sanningen om kreatin en gång för alla!
  Lussebullar med protein och fibrer

Lussebullar med protein och fibrer

Goda och nyttiga lussebullar i jultider som dessutom är låga på gluten.
  Kost för handboll

Kost för handboll

7 grundläggande tips på hur du som handbollspelare ska lägga upp din kost.
  Dextros

Dextros

Dextros är en vanligt förekommande sockerart i både livsmedel och kosttillskott.
  Stor guide: vitaminer

Stor guide: vitaminer

Vitaminer har stor betydelse för din prestationsförmåga och energiproduktion.
  Kost för löpning

Kost för löpning

Snabbguide till hör du anpassar kosten efter din löpning.
  Tips för att bli piggare

Tips för att bli piggare

I denna artikel får du tips på hur du bli piggare på både kort och lång sikt.
  Löpning, upptrappning

Löpning, upptrappning

Förbättra din löpning! Ta dig upp från svackan och spring som aldrig förr.
  Kost för basket

Kost för basket

7 avgörande tips på hur du ska lägga upp din kost som basketspelare.
  Kost för bordtennis

Kost för bordtennis

Hur ska du ladda inför en pingismatch? Finn svaret och mycket mer här.
  Träna för fettförbränning

Träna för fettförbränning

Vilken träningsform är bäst ur fettförbränningssynpunkt? Här får du svaret.
  Kost för längdskidor

Kost för längdskidor

6 viktiga tips på hur du anpassar din kost för att bli bättre skidåkare.
  Kost för ishockey

Kost för ishockey

Den höga intensiviteteten i hockey medför att kosten kommer vara avgörande
  Könsanpassad kost och träning

Könsanpassad kost och träning

Kosten påverka oss olika beroende på kön, läs mer om skillnaden.
  Kost för friidrott: sprint

Kost för friidrott: sprint

Bli snabbare med hjälp av ett klokt kostupplägg.
  Nyårslöftet: Träna för hälsa

Nyårslöftet: Träna för hälsa

Följ Peters resa för att bli starkare, mer aktiv och få mer energi
  Kost för friidrott: kast

Kost för friidrott: kast

Viktiga tips på vad du som kastare ska tänka på när du lägger upp din kost.
  Nyårslöftet: Kostomställning

Nyårslöftet: Kostomställning

Följ Helenas resa mot en bättre kost och en hälsosammare livsstil