Aktuella artiklar | Hälsa | Kost & kosttillskott | Träning | Recept | Skönhet | Naturliga oljor | Miljövänligt | Inspiratörer

Johanna Hectors rogivande och återhämtande kvällsritual

Johanna brukade tillbringa kvällarna framför TV:n med snacks – kanske känner du igen dig? Nu längtar hon till sin kvällsritual, som för henne är en helig stund av mjukhet och lugn – som hon bjuder in oss alla till att inspireras och njuta av till fullo! Frigör stressen och låt kroppen och sinnet samla ett lugn innan du går och lägger dig med Johannas kvällsritual.

Johanna Hector återhämtar sig på yogamattan.
Om Johannas kvällsritual

I Johannas kvällsritual ingår lavendelolja, andningsövningar och yogaövningar. Ritualen inleds med en djup inandning med rogivande lavendelolja. Hon använder PURE Lavendelolja som hon droppar på en bomullspad, som hon lägger bredvid sin yogamatta. Yogamattan används som ett mjukt underlag för hela ritualen och för de kommande yogaövningarna. Doften av lavendelolja sprider ett lugn och bjuder in till kontemplation. Efter den inledande inandningen lyfter hon höger hand för andningsövningen Nadi Shodana som leder henne till djupare kontemplation och inre ro. Därefter lägger hon sig mjukt ner i barnets position. Pannan riktas mot marken, mot moder jord. Barnet är grundande, och bra för rygg och mage. Dessutom bjuder den in till en känsla av tacksamhet, som hon låter genomsyra hela kroppen. Sedan går hon mjukt in i positionen duvan och dubbelduvan, en övning som ger lite extra kärlek till höfterna. Energin flyter sedan upp i ryggen med mjuka sidofällningar.

I december använder hon juligare dofter som kanel, nejlika och mandarin. Johanna menar att PURE-oljorna gör allt lite mysigare, varmare och mjukare – som en inbjudan till lugn och harmoni.

Johannas PURE-favoriter för återhämtning

 
PURE Lavendelolja
 
PURE Kanelolja EKO
 
PURE Mandarinolja
 
PURE Kryddnejlikolja
 
Yogamatta 3 mm
 
All-round Mat 6 mm

1. Nadi Shodana – djupandning för kontemplation

Andas in och ut, låt kroppen komma till ro
Ta tre långa andetag och låt sedan ögonlocken slutas på utandningen om det känns naturligt. Fokusera på den lätthet som kommer med utandningen och låt spänningarna i kroppen att släppa. Låt axlarna att sjunka neråt, magen att expandera en aning och låt spänningen mellan ögonbrynen mjukna.

Andas in och ut, en näsborre i taget
Slut lufttillförseln på ena näsborren. Börja med den ena sidan, till exempel höger. Slut luften med hjälp av din högra tumme. Sedan andas du in djupt med din vänstra näsborre. Efter inandningen sätter du pekfingret på din vänstra näsborre och andas långsamt ut med höger näsborre. Fortsätt att hålla kvar ditt pekfinger på din vänstra näsborre och ta nu ett djupt andetag in med höger näsborre. Flytta tummen till höger sida och gör sedan en långsam utandning genom din vänstra näsborre. Töm ut all luft du har i lungorna och känn lugnet sprida sig. Upprepa sedan samma procedur på din motsatta näsborre.

Känn dina andetag
Sänk sedan handen tillbaka till knät och känn stillheten i andetaget när det strömmar in och ut genom dina näsborrar. Känn andetagets närvaro och bli medveten om lugnet som sprider sig. Inandningen lyfter upp din kropp och ryggrad, medan utandningen inger ett rogivande lugn. Panna, axlar, bröstkorg och mage slappnar av.

2. Barnets position – för rygg, mage och ett vilsamt inre

Utgångsläge: stå på händer och knän
Börja med att ställa dig med dina händer och knän trycka mot underlaget. Armar och lår står i en lodrät linje.

Andas in och lägg dig i Barnets position
Vinkla dina fotryggar mot underlaget och för ihop dina stortår så att de möter varandra. Ta ett djupt andetag in, pressa sedan ner dina skinkor mot dina hälar och andas ut. Låt bröstkorgen rikta sig ner mot golvet. Om du kan, vila din panna mot underlaget.
Armarna hålls utsträckta eller längs sidorna av din kropp. Är de utsträckta hålls handflatorna och underarmarna mot underlaget.
Om det känns rätt kan du vinkla ut knäna lite för att låta överkroppen komma längre ner mot underlaget.3. Duva – frigör energin i höfterna

3. Duvan

Låt ditt högra ben glida ut på underlaget. Sänk ner höfterna genom att lyfta överkroppen i riktning mot taket. Öppna upp bröstkorgen genom att trycka upp toppen av huvudet. I det här läget kan du stanna, eller så kan du bit för bit luta överkroppen framåt ner över benen. Repetera samma övning med vänster ben.

4. Sidofällningar med armarna – mjuk stretch

Sitt på underlaget och håll sedan upp din högra arm rakt. Samtidigt som du riktar bröstkorgen åt höger sida sträcker du ut armen långsamt i riktning mot vänster. Känn hur det sträcker i underarmen, i närheten av armhålan. Det ska kännas stretchande, men inte ont – gör det ont så kan det vara bra att antingen avsluta övningen eller göra en mindre intensiv stretch. Du kan även luta vänster underarm i 90 graders vinkel mot golvet för extra stöd. Upprepa på vänster sida.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Johanna Hector tipsar: Så kombinerar du yoga med eteriska oljor

Johanna Hector tipsar: Så kombinerar du yoga med eteriska oljor

Så använder Johanna Hector eteriska oljor för att fördjupa känslan i yogan.
 
Johanna Hector: Öka rörligheten med yoga

Johanna Hector: Öka rörligheten med yoga

Undvik stelhet, smärta och obehag med Johanna Hectors rörlighetsövningar.
 
Stötta lymfan i förkylningstider - Johanna Hector tipsar!

Stötta lymfan i förkylningstider - Johanna Hector tipsar!

Vår hälsoambassadör tipsar om övningar som stöttar immunförsvaret!
 
Johanna Hector om lusten till yoga, meditation och rörelse

Johanna Hector om lusten till yoga, meditation och rörelse

Johanna Hectors bästa yogaövningar och tips för rörelse och närvaro i vardagen.
 
Lär känna Johanna Hector

Lär känna Johanna Hector

Johanna Hector blev tidigt förälskad i yogan som holistisk väg till hälsa.
 
Så får du ditt bästa glow

Så får du ditt bästa glow

Få ditt bästa glow med vår hälsoinspiratör Johanna Hector!
 
Vill du komma igång med yoga? Få de bästa tipsen!

Vill du komma igång med yoga? Få de bästa tipsen!

Vår ambassadör, yogainstruktören Johanna Hector delar med sig!
 
Våga vila - så säger du hejdå till prestationsprinsessan!

Våga vila - så säger du hejdå till prestationsprinsessan!

Johanna tipsar om hur du kan landa i dig sjäv och uppleva tillfredställelse.
 
Ritualer med eteriska oljor - koppla doft till din dagliga ritual

Ritualer med eteriska oljor - koppla doft till din dagliga ritual

Välj doft utifrån lust och koppla till din dagliga rutin.
 
Därför ska du tugga din smoothie

Därför ska du tugga din smoothie

Lär dig om matsmältningssystemet med Johanna Hector.
 
Om kraften av dina sinnen - oljor för fokus, närvaro & meditation

Om kraften av dina sinnen - oljor för fokus, närvaro & meditation

Lär dig om sinnenas kraft och hur du kan använda dem.
 
Miss Red - En syrlig nyponsmoothie

Miss Red - En syrlig nyponsmoothie

Testa Johanna Hectors recept på en härligt syrlig nyponsmoothie!
 
Välj rätt olja för hudvård

Välj rätt olja för hudvård

Hitta rätt olja för din hud och få en strålande vacker hud på kort tid.
 
Gör din egen tvål

Gör din egen tvål

Att göra egen tvål är bättre för både dig och klimatet!
 
Rena luften med eteriska oljor

Rena luften med eteriska oljor

Rena luften med eteriska oljor.
 
Susanna Jungbloms bästa anti-aging-tips!

Susanna Jungbloms bästa anti-aging-tips!

Susanna berättar om sin syn på anti-age och delar med sig av sina bästa tips!
 
Shaking - skaka dig i balans!

Shaking - skaka dig i balans!

Lär dig allt om shaking och hur du kan skaka loss i ditt eget vardagsrum!
 
Därför är kolhydrater viktigt

Därför är kolhydrater viktigt

Kolhydraterna är en grupp av energigivande näringsämnen - lär dig mer här!
 
Därför är sömn viktigt för din hjärna

Därför är sömn viktigt för din hjärna

Sömn är A och O för en välfungerande hjärna. Lär dig varför här!
 
Varför hälsosam? Fördelarna du inte tänkt på

Varför hälsosam? Fördelarna du inte tänkt på

Läs mer om några oväntade fördelar med en hälsosam livsstil!